شما اینجا هستید

وحدت حوزه و دانشگاه؛ دیدگاه ها و راهکارها

    به همت شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و با همکاری گروه جامعه شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، نشست علمی «وحدت حوزه و دانشگاه؛ دیدگاه ها و راهکارها» برگزار شد.

    به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، این نشست علمی با سخنرانی جناب آقای دکتر محمد محمدرضایی و نقد و بررسی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدهادی مفتح و جناب آقای دکتر عبدالحسین کلانتری صبح امروز چهارشنبه 9/12/1396در سالن اندیشه مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار گردید.

    در این نشست علمی دکتر محمد محمدرضایی با اشاره به نام گذاری وحدت حوزه و دانشگاه که از یادگارهای حضرت امام خمینی(ره) است گفت: مقام معظم رهبری نیز به عنوان خلف صالح حضرت امام(ره)، بر وحدت حوزه و دانشگاه تأکید داشته و دارند.

    وی تصریح کرد: حضرت امام(ره) درباره وحدت حوزه و دانشگاه، تعابیری را ارئه فرموده اند که اهمیت این بحث را نمایان می سازد. مثلاً وحدت حوزه و دانشگاه را باعث رشد و تعالی کشور می دانند و آن را ضامن استقلال کشور و حفظ اسلام می شمارند.

    دکتر محمدرضایی افزود: حضرت امام وحدت حوزه و دانشگاه را به معنای ائتلاف همه ملت و اصلاح کشور را محصول وحدت دو جناح حوزه و دانشگاه می دانستند و ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه را به حکم عقل و نقل ثابت می کرد و معتقد بودند که اگر با هم متحد شویم، حاصل و نتیجه اش یک انرژی فوق العاده خواهد بود.

    وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری هم به وحدت حوزه و دانشگاه تأکید می کند و مبنای آن را در توحید و امامت می داند و مقابل آن را شرک و بت پرستی می شمارد.

    دکتر محمدرضایی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که ما در مسئله وحدت حوزه و دانشگاه داریم، ابهام در معنای وحدت است، بنابراین ما باید تحقیق کنیم که اصولاً معنای مفهومی وحدت چیست و در این نشست بر آن هستیم که معنای روشنی از وحدت حوزه و دانشگاه از دیدگاه مقام معظم رهبری و حضرت امام(ره) ارائه نماییم.  البته افراد در تبیین فرمایشات حضرت امام و مقام معظم رهبری، اختلاف نظرهایی دارند که باید بررسی و اصلاح شود.

    وی با اشاره به این که حوزه و دانشگاه هرکدام تعریف خاص خود را دارند و کارکردهای هریک از آن ها معلوم است گفت: علوم دانشگاه دستاورد بشری است، برخلاف حوزه که وحیانی است. مبنای علوم دانشگاهی روش تجربی است ولی روش علوم حوزوی به گونه دیگری است.

    دکتر محمدرضایی خاطرنشان کرد: از زمان گذشته، جدایی حوزه و دانشگاه عوامل بیرونی و داخلی داشته است. دیدگاه فلسفی و تجربه گرایانه، علم گرایی، مطرح بودن روش علمی به عنوان تنها روش کشف حقایق عالم و نگاه به آموزه های نادرست کلامی کلیسا و برخورد نادرست ارباب کلیسا با دانشمندان از عوامل بیرونی جدایی حوزه و دانشگاه بوده است و عملکرد برخی از پادشاهان، ظهور مدارس جدید، ترجمه متون و علوم جدید و گاهی هم نقش حوزه های علمیه از عوامل داخلی جدایی وحدت حوزه و دانشگاه می باشد.

    سخنران این نشست علمی با تأکید بر اینکه از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) معیار وحدت؛ الهی شدن و اسلامی شدن است گفت: به هر مقدار در اسلامی شدن و الهی شدن پیشرفت حاصل کنیم، به همان مقدار هم وحدت حاصل شده است و نکته دیگر هم این است که به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه نماییم و بدانیم که معیار توحید و امامت در نظر مقام معظم رهبری نیز شکل دیگری از بیان امام خمینی(ره) است.

    وی در پایان سخنرانی خود با اشاره به برخی از سیاست ها و راهکارها گفت: اسلامی شدن علوم انسانی و طبیعی یکی از راهکارهای مهم وحدت حوزه و دانشگاه است و البته راهکارهای دیگری هم وجود دارد که در پژوهش خود به آن ها اشاره خواهم نمود.

    در ادامه این نشست علمی، دکتر کلانتری با تأکید بر نقش مثبت دانشگاه در انقلاب و بعد از آن گفت: نقش دانشگاه در انقلاب و بعد از آن کم نبوده است و ورودی های دانشگاه هایمان کماکان با علاقه خاصی با حوزه علمیه ارتباط دارند و از آموزه های اخلاقی و علمی حوزه استفاده می کنند.

    وی تصریح کرد: ما باید تعریف جدیدی از حوزه و دانشگاه داشته باشیم و به تعاریف و پاسخ های کلاسیک و قدیمی اکتفا نکینم.

    حجت الاسلام و المسلمین دکتر مفتح نیز در این نشست علمی اظهار کرد: تعریف حوزه و دانشگاه نباید به صورت کتابخانه ای باشد و بلکه باید تعریفی دقیق تر و میدانی تر از حوزه و دانشگاه داشته باشیم و از مطالب و بیانات بزرگوارانی مانند شهید مطهری، شهید مفتح، شهید بهشتی و شهید باهنر گزارش هایی درباره دانشگاه قبل از انقلاب به دست آوریم.

    فرزند شهید مفتح خاطرنشان کرد: در کلاس درس شهید مفتح در حوزه 200 یا 300 نفر حاضر می شدند که در آن زمان حضور این تعداد طلبه عدد قابل توجه و بالایی است اما ایشان به دانشگاه می روند و مقالات علمی می نویسند و با دانشجویان ارتباط داشته و تدریس و تحقیق می کنند و در آبان 1358 در دانشگاه وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح می فرمایند و حضرت امام خمینی(ره) سالروز شهادت شهید بزرگوار دکتر مفتح را سالروز وحدت حوزه و دانشگاه اعلام می نماید.

    دکتر مفتح با تأکید بر این که حضرت امام می فرمایند همه اقشار با هم وحدت داشته باشند گفت: اقشار حوزوی و دانشگاهی هم باید با هم وحدت داشته باشند و یکی از برکات و ثمرات وحدت حوزه و دانشگاه، اسلامی شدن است.

    وی اظهار داشت: دانشگاهیان و حوزویان باید با کمک همدیگر به حل برخی از مباحث علمی کمک کنند مثلاً بحث ربای بانکی را که از مسائل مهم است، حل نمایند.

     

     

    ­­

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ ی خوب، جامع و کامل می‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏ ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.» مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)   مؤسسه... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در افق 1397 با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان،... ادامه