سه شنبه: 29 اسفند 1402

شما اینجا هستید

انتصاب هیئت امناء و ریاست جدید مؤسسه امام خمینی(ره) با حکم رهبر معظم انقلاب

    طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) اعضاء هیئت امناء و ریاست جدید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منصوب شدند.

     

    متن حکم معظم‌له از این قرار است:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    مؤسسه‌ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) یادگار ارزنده و پربرکت عالم فقیه و مجاهد مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی است. برکات این مؤسسه‌ی مبارک باید بر اساس اهداف ترسیم شده به وسیله‌ی خود آن عالم فقید دنبال شود.

    بدین منظور لازم است هیأت امنائی متشکل از حجج اسلام آقایان: حاج شیخ محمود رجبی، حاج شیخ غلامرضا فیاضی، حاج شیخ محمود محمدی عراقی، حاج شیخ علی مصباح یزدی و حاج شیخ مجتبی مصباح یزدی تشکیل گردد و مدیریت آن به تبعیت از تشخیص و تصمیم مرحوم آیت‌الله مصباح بر عهده‌ی حجت الاسلام آقای حاج شیخ محمود رجبی بوده باشد.

    توفیقات حضرات آقایان را از خداوند متعال خواستارم.

    سید علی خامنه‌ای

    19/11/99

     

     

    آشنایی اجمالی با رئیس و هیئت امناء جدید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

     

    آیت‌الله حاج شیخ محمود رجبی (دامت برکاته)

    آیت‌الله حاج شیخ محمود رجبی (دامت برکاته) متولد 1330 دارای درجه تحصیلی سطح چهار (اجتهاد) از حوزه علمیه قم و از شاگردان حضرات آيات محمدتقی بهجت، محمدتقي مصباح يزدي، مکارم شيرازي، وحید خراسانی، جوادی آملی، شیخ مرتضی حائری، شيخ حسن آقاتهراني، مرتضي مقتدايي و دیگر علمای اعلام می‌باشند.

    آیت‌الله رجبی سابقه فعاليت‌هاي علمي ـ اجرايی فراوانی داشته و دارند که از آن‌جمله می‌توان به قائم مقام ریاست و معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، مسئولیت در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ریاست دفتر همکاری حوزه ودانشگاه، عضو هیئت امناء دانشگاه قم و مسئولیت‌های دیگر اشاره کرد.

    آیت‌الله رجبی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بوده و کتاب و مقالات علمی بسیاری تألیف و تدوین نموده و سالیانی به تدریس علوم انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه پرداخته و در راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری در حوزه و دانشگاه اقدامات شایانی داشته‌اند.

     

     

    آیت‌الله غلامرضا فياضي‌

    آیت‌الله غلامرضا فياضي‌ متولد‌ 1328 در قم‌، دارای درجه تحصیلی سطح چهار (اجتهاد) از حوزه علمیه قم و از شاگردان حضرات آیات محمدتقی مصباح یزدی، علامه حسن‌زاده آملي، جوادی آملی، گلپایگانی، اراکی، حائری، وحیدخراسانی، نوري‌ همداني‌، مؤمن‌، فاضل‌ لنكرانی و دیگر علمای اعلام می‌باشند.

    آیت‌الله‌ فياضي‌ از سال‌هاي‌ آغازين‌ تحصيل،‌ به‌ امر تدريس‌ اهتمام‌ ويژه‌اي‌ داشته و دروس‌ مختلف‌ دوره‌ مقدمات‌ و سطح‌ را بارها تدريس‌ نموده‌ و سپس‌ به‌ تدريس‌ بدايه، نهايه‌ و شرح‌ اشارات‌ رو آورده‌ است‌ و هم‌ اكنون عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گروه فلسفه بوده و‌ به امر تدريس فلسفه و پژوهش اشتغال‌ دارند.

    تبيين‌ زيبا و استوار علوم‌ عقلي‌ از ويژگي‌هاي‌ استاد فیاضی است‌ و دروس‌ و حتي‌ نوارهاي‌ تدريس‌ او همواره‌ مورد استفاده‌ طلاب‌ بوده‌ است. از آیت‌الله‌ فياضي‌ تعليقه‌اي‌ بر نهاية‌ الحكمه‌ علامه‌ طباطبايي‌ به‌ چاپ‌ رسيده‌ است‌.

     آیت‌الله فیاضی از اعضاي‌ مجلس خبرگان رهبري و جامعه‌ مدرسين‌ بوده و ریاست هیئت مدیره مجمع عالی حکمت و مدیریت مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم را بر عهده دارند.

     

    آیت‌الله محمدی عراقی

    آیت‌الله محمدی عراقی متولد ۱۳۳۱ در کنگاور استان کرمانشاه و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است؛ ایشان فرزند حجت الاسلام و المسلمین شهید بهاء‌الدین عراقی می‌باشند که این شهید بزرگوار از شاگردان ممتاز حضرات آیات بروجردی، اراکی، محقق داماد و امام خمینی(ره) بوده که در ۲۰ مهرماه سال ۱۳۶۰ زمانی که از اقامه نماز مغرب و عشاء به منزل عزیمت می‌کرد، به دست منافقین به شهادت رسید.

    آیت‌الله محمدی عراقی پس از شهادت شهید آیت‌الله محلاتی در سال ۱۳۶۴ و در عملیات «والفجر ۸»، به عنوان قائم مقام نماینده حضرت امام در سپاه به فعالیت مشغول شد و تا پایان جنگ این مسئولیت را بر عهده داشت.

    نمایندگی امام خمینی (ره) در سپاه پاسداران، نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، عضویت در شورای نظارت بر صدا و سیما، عضویت شورای مجمع جهانی اهل بیت، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله مهم‌ترین مسئولیت‌های سیاسی و اجرایی ایشان بوده است.

    هم‌اکنون آیت‌الله محمدی عراقی مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم می‌باشند.

     

    حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر علی مصباح

    حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر علی مصباح فرزند ارشد مرحوم علامه آیت‌الله مصباح یزدی(ره)، دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی بوده و موفق به اخذ دکترای فلسفه دین از دانشگاه مک‌گیل کانادا می‌باشند.

    ایشان در حوزه علمیه قم از شاگردان حضرات آیات محمدتقی مصباح یزدی، فاضل لنکرانی، حسین مظاهری، سید محمود هاشمی شاهرودی، سید کاظم یزدی، فیاضی، وجدانی فخر، اعتمادی و پایانی و دیگر علمای اعلام می‌باشند.

    حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر علی مصباح عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بوده و ریاست شوراي سياست‌گذاري مجموعه آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي(ره) را بر عهده دارند.

    حجت الاسلام و المسلمین علی مصباح سالیان متمادی در حوزه و دانشگاه اشتغال به تدریس علوم انسانی داشته و در کرسی‌ها و کارگاه‌های علمی به ارائه بحث پرداخته و کتاب و مقالات متعددی از ایشان به چاپ رسیده است.

     

     

    حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر مجتبی مصباح

    حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر مجتبی مصباح فرزند حضرت علامه آیت‌الله مصباح یزدی(ره)، دارای تحصیلات حوزی و دانشگاهی بوده و موفق به اخذ دکترای فلسفه از مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) می‌باشند.

    از سوابق اجرایی ایشان می توان به مواردی از جمله عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، عضو هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، عضو شورای بنیاد ملی نخبگان، مدیریت گروه‌های علمی در برخی مراکز علمی از جمله مؤسسه امام خمینی(ره) و مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی اشاره  کرد.

    حجت الاسلام و المسلمین مجتبی مصباح سالیان متمادی در حوزه و دانشگاه اشتغال به تدریس علوم انسانی داشته و کتاب‌ها و مقالات متعددی از ایشان به چاپ رسیده است.

     

     

     

    ورود به سايت اصلي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره):  https://iki.ac.ir

    لينك كانال «مؤسسه امام خميني(ره)» در ايتا:  https://eitaa.com/iki_ac_ir



     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/7117

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه