شما اینجا هستید

ضرورت تدوین کتاب آموزشی زبان انگلیسی «Glocal English»

    استاد احمدرضا جلیلی، ضرورت تدوین کتاب های آموزش زبان انگلیسی با نگاهی آسیب شناسانه به وضعیت آموزش زبان انگلیسی در ایران را تشریح کرد.

    به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه آموزشی  و پژوهشی امام خمینی(ره) احمدرضا جلیلی، عضو هیئت علمی و استاد زبان انگلیسی مؤسسه امام خمینی(ره) در مقاله ای به ضرورت تدوین کتاب های آموزش زبان انگلیسی عمومی پرداخت و ویژگی های بسته آموزشی سه جلدی Glocal English را بیان کرد.

    موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی (قدس سره) با درک صحیح وضعیت موجود آموزش زبان و مشکلات مربوط به مضمون و محتوای کتاب­های انگلیسی موجود در بازار کتاب  برآن شد تا با کمک و مساعدت نهاد حوزوی مهم دیگری همچون جامعه­المصطفی­العالمیه به عنوان شریک و تامین کننده­ی منابع مالی مورد نیاز در امر تالیف و تدوین یک بسته یا مجموعه­ی آموزشی زبان و فراهم ساختن مقدمات چاپ و نشر آن­ها، کتب زبانی مورد نیاز خود را برای مقاطع تحصیلی مختلف که هم اهداف آموزشی گروههای تحصیلی را برآورده می­سازند و هم به لحاظ مضمون و محتوا از القائات زیانبخش فرهنگ بیگانه در همه ابعاد پیراسته شده اند، گام بلندی بردارد.

    در این راستا، جمعی از اساتید دانشگاهی و حوزوی واجد شرایط و دارای تجربه چندین و چند ساله در امر آموزش زبان و آگاه به نیازهای اساسی نهادهای فرهنگی، از جمله حوزه­ی علمیه­ی قم، تحت نظارت جناب آقای دکتر دهمرده که تحصیلات عالیه خود را در تدوین متون گذرانده­اند، از سال 93 به این سو با جدیت و علاقه کار تدوین و تالیف این بسته­ی آموزشی زبان را با عنوان Glocal English در سه جلد آغاز کرده­ و هر سه را به اتمام رسانده­اند. کتاب نخست این مجموعه پس از طی مراحل مختلف، از قبیل غلط­گیری و اعمال تصحیحات و انجام دادن حذف و اضافات و بازنگر­ی­های چندگانه و تدریس آزمایشی در چند نهاد حوزوی-دانشگاهی و دریافت بازخوردهای آن اکنون به زیور طبع آراسته گشته و در اختیار دانش­پژوهان، اعم از دختر و پسر، قرار دارد و بی تردید اولین دستاورد چشمگیر در حوزه­ی تالیف متن درسی زبان با ویژگی­های فرید و بی­همتاست. دو جلد دیگر این مجموعه نیز در حال حاضر به صورت آزمایشی تدریس می­شوند و در آینده­ی بسیار نزدیک پس از اعمال تصحیحات و باز نگری­های لازم نهایی به چاپ خواهند رسید.

    متن کامل مقاله به شرح زیر می باشد:

    روند آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزش رسمی کشور در حال حاضر، در کنار فقدان سیاستگذاری و برنامه­ریزی مناسب درخصوص استفاده هرچه بهتر و موثرتر زبان انگلیسی از یک سو، و از سوی دیگر،  ضرورت مقابله جدی با تاثیرات مخرب فرهنگی برخی از کتاب­های درسی و غیر درسی که به زبان انگلیسی نگاشته شده­اند و از طرق مختلف وارد کتابخانه­ها، کلاسهای درسی مراکز فرهنگی و دانشگاهی، آموزشگاه­های زبان و نیز خانه­های مردم در سرتاسر کشور می­شوند، به چالشی فراگیر تبدیل شده است و از این­رو تدوین راهبردهایی متناسب با فضای فکری، سیاسی و فرهنگی حاکم برجامعه را می­طلبد. با این­همه، در حال حاضر نیازهای نهاد های مختلف علمی-پژوهشی به فراگیری زبان انگلیسی برای انجام دادن کارهای علمی و پژوهشی و همچنین نیاز نهاد آموزش و پرورش و دانشگاه­ها به استفاده از کتاب ها و مواد درسی متناسب با اهداف و برنامه­ی آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی ضرورتی انکارناپذیر می­نماید. بنابراین، ضروری به­نظر می­رسدکه نهادهای مسئول، همزمان با سیاستگذاری دقیق و منسجم و منطبق با قوانین و اسناد فرادستی نظام مقدس جمهوری اسلامی که بر تقویت هویت ملی و فرهنگی ما در مقابله با هجمه­ی فرهنگی دیگر نظام ها تاکید می‌نمایند، برای برآورده ساختن این نیازهای علمی-پژوهشی و آموزشی جدوجهد کنند و چاره­ای بیندیشند.

    نگارنده­ی این سطور،  ضمن تاکید بر اجتناب ناپذیری زبان­آموزی، پرداختن به امور مهمی نظیر نظارت و بازنگری و اصلاح همه جانبه­ی محتوای متون درسی انگلیسی و برنامه­‌ها و روش‌­های آموزش زبان انگلیسی در همه­ی مقاطع تحصیلی را جهت رفع تاثیرات و القائات فرهنگی معارض و مباین با  فرهنگ و هویت دینی و ملی مان، خصوصاً در ابعاد اعتقادی، اخلاقی یا ارزشی در سطح ملی ضرورتی انکارناپذیر می­داند.

     با بررسی اسناد و شواهد موجود کاملاًمشهود است که با وجود اهمیت این موضوع، برنامه و سیاست مشخص و مدونی درخصوص تعیین میزان نیاز نهاد­های مختلف فرهنگی و آموزشی کشور به این زبان و چگونگی به­کارگیری این زبان که در عین بهره‌­گیری از مزایای آموزشی آن درصدد کاهش و یا رفع تاثیرات مخرب فرهنگی و هویتی آن باشد، وجود ندارد و ناگفته پیداست که، در شرایط کنونی، آموزش زبان در همه­ی سطوح، از مهد کودک ها گرفته تا نهاد ها و مراکز آموزشی عالی، در قالب تدریس انبوهی از کتابها و مواد آموزشی و کمک آموزشی­ای صورت می­گیرد که عمدتاً در فضا و بستر فرهنگی عمدتاً سکولار یا، به تعبیری، دین ستیز دو کشور آمریکا و انگلیس تدوین و تالیف شده­اند. و ناگفته نماند که مسئله­ی عدم نظارت و کنترل بر کتابهای غیردرسی نظیر قصه­ها و رمان­ها، فیلم­ها، نمایشنامه­ها، کارتون­ها وبرنامه ها و نرم­افزارهای رایانه­ای  خود حکایت دیگری است که پرداختن به آن­ها در حوصله این گفتار نیست.

          نگاهی گذرا بر مطالب آموزشی کتابهای پیش­گفته به­خوبی نشان می­دهد که کشورهای غربی، بویژه انگلیس و آمریکا، زیرکانه اهدافی نظیر سلطه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و ... بر کشورهای هدف را در قالب عرضه­ی متونی آکنده از مطالبی مغایر و متضاد با آموزه­های دینی و معنوی و ارزشهای فرهنگی با هدف جهت دهی اذهان و افکار به سمت و سوی پذیرش و باور به جهانی یکسره مادی، دین­گریز و دین­ستیز و بی اعتنا به  خدا در حکم مبدا جهان هستی و جهان غیب یا ماوراء و رواج و اشاعه­ی نوعی لاابالی­گری و لاقیدی فرهنگی و،  مهم­تر از همه، القاء روحیه­ی سلطه پذیری در قالب مفاهیمی همچون " جهانی سازی" یا " دهکده­ی جهانی" و غیره را دنبال می­کنند. با توجه به فقدان دغدغه جدی مسئولان فرهنگی نسبت به این امور و، ازاین­رو، نبود سازوکارهای نظارتی مناسب و برنامه‌­ریزی و مدیریت دقیق و یکپارچه در همه­ی سطوح و مقاطع تحصیلی، آموزش زبان انگلیسی،  در صورتی که به عنوان ابزاری در خدمت اهداف اشاره شده قرارگیرد، می تواند عامل مهمی در تضاد و تعارض با منافع سیاسی و اقتصادی­‌ و تهدیدی آشکار برای هویت و فرهنگ ملی و دینی ما قلمداد شود .

          در این میان، موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی (قدس سره) با درک صحیح وضعیت موجود آموزش زبان و مشکلات مربوط به مضمون و محتوای کتاب­های انگلیسی موجود در بازار کتاب  برآن شد تا با کمک و مساعدت نهاد حوزوی مهم دیگری همچون جامعه­المصطفی­العالمیه به عنوان شریک و تامین کننده­ی منابع مالی مورد نیاز در امر تالیف و تدوین یک بسته یا مجموعه­ی آموزشی زبان و فراهم ساختن مقدمات چاپ و نشر آن­ها، کتب زبانی مورد نیاز خود را برای مقاطع تحصیلی مختلف که هم اهداف آموزشی گروههای تحصیلی را برآورده می­سازند و هم به لحاظ مضمون و محتوا از القائات زیانبخش فرهنگ بیگانه در همه ابعاد پیراسته شده اند، گام بلندی بردارد. در این راستا، جمعی از اساتید دانشگاهی و حوزوی واجد شرایط و دارای تجربه چندین و چند ساله در امر آموزش زبان و آگاه به نیازهای اساسی نهادهای فرهنگی، از جمله حوزه­ی علمیه­ی قم، تحت نظارت جناب آقای دکتر دهمرده که تحصیلات عالیه خود را در تدوین متون گذرانده­اند، از سال 93 به این سو با جدیت و علاقه کار تدوین و تالیف این بسته­ی آموزشی زبان را با عنوان Glocal English در سه جلد آغاز کرده­ و هر سه را به اتمام رسانده­اند.

    کتاب نخست این مجموعه پس از طی مراحل مختلف، از قبیل غلط­گیری و اعمال تصحیحات و انجام دادن حذف و اضافات و بازنگر­ی­های چندگانه و تدریس آزمایشی در چند نهاد حوزوی-دانشگاهی و دریافت بازخوردهای آن اکنون به زیور طبع آراسته گشته و در اختیار دانش­پژوهان، اعم از دختر و پسر، قرار دارد و بی تردید اولین دستاورد چشمگیر در حوزه­ی تالیف متن درسی زبان با ویژگی­های فرید و بی­همتاست. دو جلد دیگر این مجموعه نیز در حال حاضر به صورت آزمایشی تدریس می­شوند و در آینده­ی بسیار نزدیک پس از اعمال تصحیحات و باز نگری­های لازم نهایی به چاپ خواهند رسید.

    ویژگیهای این مجموعه آموزشی

    1. این بسته آموزشی،  مجموعه­ای دانشگاهی است و هدف آن در درجه­­ی اول گسترش و تقویت مهارت خواندن و درک مفاهیم، توسعه واژگانی و مهارت­های نگارشی است. برای نیل به این هدف، نگارندگان با انتخاب مواد درسی معتبر و جالب هم­سو و هم­افق با گرایشهای آموزشی فراگیران در زمینه­ی علوم انسانی مجالی را فراهم آورده­اند که فراگیران با خواندن متون مورد علاقه و مرتبط با گرایشهای تحصیلی خود و با انجام دادن تمارین درسی متنوع و به دقت طراحی شده مهارت­های لازم را در امر خواندن و درک مطلب وگسترش دایره­ی واژگانی و بحث و گفت­وگو در باره موضوعات مشاجره­آمیز  به دست آورند.

    2. در این مجموعه­ی آموزشی به  تمارینی در قالب مهارتهای گفتاری و نوشتاری نیز در حد نیاز توجه شده است به گونه ای که فراگیران ترغیب می­شوند تا با مطالعه ای فراگیر و با تفکری نقادانه مهارتهای ارتباطی و توانش زبانی خود را  برای رسیدن به سطحی پیشرفته تر بهبود بخشند.

    3. این مجموعه، هم از حیث صورت و جلوه­های دیداری (با استفاده از تصاویر وطرح­های گرافیگی رنگی جالب و متنوع)  و هم از حیث سطح دشواری محتوایی، مطابق با آخرین یافته های علمی در زمینه­ی تدوین متون و منطبق بر استاندارد CEFR اروپا تالیف شده است و نیازهای آموزشی را در سطحی جهانی (Glocal)  و داخلی(Local)به خوبی برآورده می­سازد.

    4. هر سه کتاب در بخش مجزایی تحت عنوان Beyond Readin که پایان بخش هر درس است دیدگاه اسلام را در ارتباط با موضوع کلی درس مطرح می­کند که از این حیث بر ارزش محتوایی کتاب می­افزاید.

    5. مطالب آموزشی هر سه کتاب در قالب دوازده درس تنظیم شده و زبانی را آموزش می­دهد که فراگیران، هم در امور زندگی روزمره و هم در محیط و بستر فرهنگی و علمی و دینی خود، با آن­ها مواجه می­شوند.

    هر درس مجموعه­ای از چند قطعه متن درسی کوتاه عموم و از نظر مضمون به­هم مرتبط است که، در کنار توضیحات و تمارین، مهارتهای لازم را در خصوص خواندن و درک مفاهیم آموزش می­دهد.

    2. در بخش مجزایی تحت عنوان Critical Thinking پرسشهایی مرتبط با موضوع اصلی و مضمون کلی درس پیش­نهاده شده که دانشجویان را ترغیب می­کند تا در مورد موضوعات  مطرح شده با تفکر و دیدی نقادانه اظهار نظر کنند و به سود و زیان آنها استدلال کنند و به بحث و گفت­وگو بپردازند.

    3. در این مجموعه به کسب مهارت­های نگارشی در قالب تمارینی مربوط به نکات دستوری از قبیل نقطه­گذاری یا رعایت علایم سجاوندی، املای صحیح کلمات، و جمله نویسی با ارایه­ی شواهد مثال نیز توجه شده است که فراگیران را به تدریج برای نگارش جملات دستوری معنادار آماده می­سازد.

    4. این مجموعه سه جلدی به طور کلی موضوعات زیر را در بردارد:

    خانواده و زندگی اجتماعی، زبان و ارتباطات، تغذیه، پیشگامان موفق در علم، کشورها، طبیعت و محیط زیست، فرهنگ­ها و آداب و رسوم، دین، امور مالی و اقتصادی، شغلها و حرفه­ها، ورزش، تعلیم و تربیت، ازدواج و زندگی سعادتمندانه، پوشاک (حجاب و عفاف)، علم و فناوری، هنر، شخصیت، قوانین و حقوق، سیاست، تاریخ، فلسفه، کلام و ...     

     

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ ی خوب، جامع و کامل می‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏ ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.» مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)   مؤسسه... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در افق 1397 با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان،... ادامه