شما اینجا هستید

بشر امروز در تهيه نسخه اصيل معنويت سرگردان است

    عضو هيأت علمي مؤسسه امام خميني(ره) گفت: براي تحقق اهداف نظريه پيشرفت بايد مباني جديد را از اسلام استخراج کنيم و نسبت به علوم جهان شناسي، انسان شناسي و خداشناسي تسلط پيدا کنيم.

    به گزارش روابط عمومی مؤسسه، حجت الاسلام والمسلمين دکتر ابوالفضل ساجدي در نشست علمي «گذر از مباني پارادايمي تفسير قرآن کريم» که امشب در سالن انديشه مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد، با اشاره به اينکه ملاک اصلي در زمينه تفسير پيشرفت- شناخت، «فلسفه دين اسلامي» است، گفت: فلسفه دین اسلامی دانشي است که با تکيه به روش هاي بشري اعم از روش عقلي، تجربي و شهودی به تحليل آموزه هاي ديني و وحياني مي پردازد.

    عضو هيأت علمي مؤسسه امام خميني(ره) مباحث مطرح شده در عرصه فلسفه دین را اينگونه توصيف کرد: مباحثي که درباره دين به طور کلي مطرح مي شود، مطالبي که ناظر به مسائل دروني دين است، مسائلي که به فهم دين مي پردازد و موضوعاتي که به رابطه دين با ساير منابع و ابزارهاي معرفت بشري مي پردازد.

    وي ادامه داد: ما در فلسفه دين تفاوت هايي اساسي با فلسفه دین غربی داريم و ضروري است که به سوي فلسفه دين اسلامي حرکت کنيم.

    حجت الاسلام والمسلمين ساجدي با بيان اينکه انتظار ما از دين، هدايت است، اظهار داشت: ما براي اينکه کاستي هاي ابزارهاي شناختي خودمان را اصلاح کنيم به دين مراجعه مي کنيم تا با تکيه بر آن راه شناخت را بيابيم؛ وقتي به دين مراجعه کرديم نبايد انتظار داشته باشيم که دين طبق ميل و خواسته هاي ما حکم ارائه بدهد.

    عضو هيأت علمي مؤسسه امام خميني(ره) اظهار داشت اين مغالطه است که برخي معتقدند دين براي رفع نيازهاي فردي است که از جاي ديگري تأمين نمي شود؛ به بيان ديگر اينها معتقدند که دين براي رفع نياز از آن بخش از نيازهاي فردي بوده که مرتبط با احساسات است.

    وي با اشاره به اينکه زبان دين براي پذيرفتن مبنايي خاص در تفسير قرآن کريم بسيار تأثير دارد، ابراز داشت: دکتر سروش قائل است که «قرآن زبان رؤيا است و ما براي فهم اين زبان به معبّر داريم»؛ بر اساس اين ديدگاه نادرست بايد تفسير را کنار بگذاريم و به سراغ تعبير برويم.

    حجت الاسلام والمسلمين ساجدي خاطرنشان کرد: نظريه تفسیری پيشرفت- شناخت به دنبال اين است که همه توانايي هاي بشر در عرصه فردي، اجتماعي و تمدني را فعليت بخشيده و در مسير الهي قرار دهد؛ اين يعني نظريه پيشرفت در پي اين است که همه ظرفيت هاي بشري را براي قرب به خداوند به کار بگيرد.

    عضو هيأت علمي مؤسسه امام خميني(ره) افزود: براي تحقق اهداف نظريه تفسیری پيشرفت- شناخت بايد مباني جديد را از اسلام استخراج کنيم؛ استخراج آموزه هاي جديد مبتني بر اين است که مبانی خود در عرصه جهان شناسي، انسان شناسي و خداشناسي را منقه کرده باشیم.

    وي با اشاره به اينکه سه ساحت شناخت، گرايش و رفتار در زمينه هاي فردي سبب پيشرفت انسان به سوي کمال مي شود، عنوان کرد: اين سه ساحت دروني بر اساس عوامل بيروني نظير نهاد خانواده، گروه هاي همسالان، نهادهاي رسمي و غير رسمي آموزشي و غيره تقويت مي شوند؛ بنابراين بايد ميزان تعامل و تأثيري که اين نهادها با ساحت هاي فردي دارند بايد تحليل شده و تعاملات به گونه اي تنظيم شود که فرد در مسير حرکت به سوي تمدن اسلامي قرار گيرد.

    حجت الاسلام والمسلمين ساجدي بيان کرد: اگر بتوانيم نهادها و فرد را به گونه اي هدايت کنيم که در مسير حرکت به سوي تمدن اسلامي قرار گيرند، به اين صورت که با مهم ترين و محبوب ترين چيز نزد فرد و جامعه خداوند باشد، توانسته ايم تمدن اسلامي را محقق کنيم.

    عضو هيأت علمي مؤسسه امام خميني(ره) با بيان اينکه امروزه جهان در پي معنويت است، اما نتوانسته به معنويت اصيل دست پيدا کند، گفت: جوامع ديگر معناي زندگي را به درستی و واقع نمایانه در نیافته اند به همین دلیل زبان اسطوره یا افسانه را پذیرفته و نگاهی غیر واقع گرایانه به دین و معنویت دارند؛ ما بايد در دانش معاصر تفسيري روشن کنيم که ميان معنويت واقعي و معنويت اسطوره اي تفاوت وجود دارد و آنها را بيان کنيم تا بشريت مسير الهي و معنويت حقيقي را پيدا کند.

    وي يکي از وجوه تفاوت تفسير پيشرفت- شناخت با ساير نگرشهای تفسیری را، توجه ويژه اين نگرش به ساحت هاي مختلف اجتماعي خواند و اظهار داشت: براي تحقق نظريه پيشرفت- شناخت ضروري است که علوم انساني- اسلامي را تولید کرده و آن را از متن و بطن قرآن کريم استخراج کنیم، چراکه اگر بتوانيم علوم انساني را اسلامي کنيم، به يقين خواهيم توانست تمدن اسلامی را مديريت کنيم.

    حجت الاسلام والمسلمين ساجدي در پايان ابراز کرد: همه انديشه ها و علوم انساني را بايد بر اساس اسلام تنظيم کرده و اين موضوع را در عرصه های آموزشي، پژوهشي، تبلیغی و رسانه اجرايي نموده و در جامعه به ظهور برسانیم؛ اسلام آمده است تا مکمل عقل و دانش هاي بشري باشد؛ بنابراين ما نيز بايد هم از وحي و هم از دانش هاي بشري در جهت تمدن سازي و پيشرفت بهره ببريم.

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ ی خوب، جامع و کامل می‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏ ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.» مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)   مؤسسه... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در افق 1397 با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان،... ادامه