سه شنبه: 29 اسفند 1402

شما اینجا هستید

علامه مصباح: مهم ترين نقش بسيج، انتقال مفاهيم صحيح انقلاب و اسلام به مردم است

    به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به نقل از پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)، سردار غيب پرور رئيس سازمان بسيج مستضعفين به همراه هيئتي به مناسبت هفته بسيج، با آيت الله مصباح يزدي ديدار کردند.

    علامه محمد تقي مصباح يزدي در اين ديدار ضمن گراميداشت هفته بسيج اظهار داشت: همان طور که رهبري معظم فرمودند، بسيج ميراث امام (ره) است؛ يعني يکي از افتخارات امام (ره) تأسيس بسيج مستضعفين است؛ لذا ما بايد اين ميراث را نگهداري کنيم و وظيفه خود را در قبال آن شناخته و بدان عمل کنيم.

    وي ضمن تسليت به مناسبت مصيبت وارده به جمعي از مردم کرمانشاه به خاطر زلزله،اظهار داشت:  شايد گفتن اين مصيبت ها، ساده باشد، اما درک آن واقعا دشوار است؛ کسي که به خاطر يک بيماري فرزندش بي‌قرار مي شود، وقتي ببيند چند فرزندش در يک واقعه از دنيا رفته اند، حالش چگونه خواهد بود؟ هرچند زحمات دست اندرکاراني که در پي کاستن آلام خانواده هاي مصيبت ديده هستند، جاي تشکر دارد، اما آنچه بين همه مردم مصيبت ديده کرمانشاه مشترک بود، قدرشناسي و شاکر بودن آنهاست و همين امر سبب شده تا در اين بلاي عظيم خود را نبازند و تحمل خود را بالا ببرند و اين مصيبت سنگين راتا حدي بر خود آسان کنند.

    وي ادامه داد: اين ايمان و اعتقاد به خداوند است که مهمترين عامل براي تسکين و آرامش اين مردم است؛ و علوم ديگر مانند فيزيک، شيمي، رياضيات و ساير تکنولوژي ها نمي تواند چنين اثري داشته باشد؛ حداکثر چيزي که از اين علوم مي تواند مقداري کمک کند، علم روانشناسي است که آن هم نهايتا می‌تواند با نوعي تلقينات به آنها بقبولاند که بايد خود را با زندگي همسو کرد؛ اما دين نسخه اي دارد که بسيار بالاتر از اين سخنان است؛ همان گونه که رهبري فرمودند مي توان اين بلا را تبديل به فرصت و نعمت نمود؛ اين نسخه دين است؛ با کدام نسخه روانشناسي و يا علوم ديگر مي توان بلا را تبديل به نعمت کرد؟

    وي با بيان اين که حتي در اموري مانند زلزله و خشکسالي و نظاير آن هم کارفرهنگي کارسازتر از امور ديگر است، ادامه داد: البته کارهاي مادي هم بايد باشد و کمک به ديگران هم  برگرفته از فرهنگ ديني است، اما بايد توجه داشت شناخت و عقيده است که مي تواند بالاترين نقش را در زندگي افراد – مخصوصا در مشکلات و بلاها – ايفا کند.

    علامه مصباح با تأکيد بر لزوم بهره گيري از تکنولوژي در امور فرهنگی اظهار داشت: بايد طرح و برنامه اي ريخت که بتوان حتي در حين انجام امور روزمره نيز مطالب ديني و آموزه هاي قرآني را فرا گرفت.

    عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در بخش ديگري از سخنانش، با بيان اين که نوجوانان نقش مهمي در آينده کشور دارند، اظهار داشت: گاه سئوالاتي در ذهن جوانان و نوجوانان پيش مي آيد که مثلا اين که امام (ره) بسيج را تأسيس کرده، بر اساس اسلام است و يا ابداع خودشان بوده است؛ اگر برگرفته از اسلام است، چرا ائمه (ع) وساير علما در اين زمينه کاري نکرده و بسيج را تأسيس نکرده بودند؟

    وي با اشاره به اين که اين‌گونه سئوالات به شکلی عميق تر ممکن است در ذهن بسياري از تحصيل کردگان نيز پيش بيايد، افزود: سؤالاتی مانند اين که آيا نظام اسلامي و مردم‌سالاري ديني از قبل در اسلام وجود داشته است و يا اسلام تنها به بيان يک سلسله ارزش ها پرداخته است؟ و آيا اسلام در مورد تشکيل نظام سياسی نظر دارد و يا اين ابداع علماست؟

    علامه مصباح ادامه داد: اين گونه سؤالات از آنجا ناشی می‌شود که  برخي از امور مانند سيل و زلزله و قحطي و نظاير آن در سابق نيز وجود داشته و سيره اهل بيت (ع) و اولياي الهي نيز در آنها تا حدی مشخص است؛ اما انتخاب رئيس جمهوري و وزراء که در اسلام سابقه نداشته است؛ پس چگونه اين نظام و اين امور را اسلامي ناميده اند؟

    عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين که هر چند بعد از گذشت نزديک به40 سال از تشکيل نظام جمهوري اسلامي، بسياري از مطالب گفته شده، مورد بحث قرار گرفته و حتي در قانون اساسي آمده است؛ اما هنوز بسياري از سئوالات در ذهن جوانان وجود دارد، هشدار داد که يک سلسله مسائل اساسي در مورد اصل نظام اسلامي است که هنوز براي نسل جوان حل نشده و از همين رو زمينه آسيب جدي به نظام در آينده وجود دارد. اگر استادي سر کلاس گفت اين امور ربطي به دين ندارد و مسائل اجتماعي و حکومت کار مردم است که خودشان بايد انجام دهند، و جوان نيز نتوانست پاسخ دهد، چگونه مي شود او را آگاه کرد؟

    وي با ذکر خاطره اي از  برخي مسئولين معمم که صريحا مي گفتند ولايت فقيه را از آن جهت که در قانون اساسي آمده است، قبول داريم، اظهار داشت: اين مسائل که مي توان آن را در يک کلام، فرهنگي ناميد يکي از مسائلي است که مي تواند آينده نظام را تهديد کند، همان گونه که انحراف عقيدتي و فرهنگي بعد از رحلت رسول خدا صلی‌الله‌عليه‌وآله سبب انحراف شد.

    رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در ادامه در پاسخ به اين سئوالات که آيا تأسيس بسيج و بالاتر از آن، نظام اسلامي بر اساس تعاليم اسلام است و يا ابداع شخص امام (ره) است، ادامه داد: اسلام شجره طيبه اي است که به دست پيامبر (ص) غرس شد و بارور شدن نهايي آن به دست امام زمان (عج) رقم خواهد خورد، اما در بين اين دو مرحله، مراحل زيادي وجود دارد که اين شجره طيبه بايد در اين مراحل رشد کند، وريشه اصلي يعني اعتقادات بايد تقويت شود تا شاخه هاي مناسبي برويد و ثمره دهد و جامعه اسلامي بهبود يابد.

    وي ادامه داد: اين رشد به دست اهل بيت (ع) و علما صورت مي گيرد؛ لذا وقتي پيامبر در مدينه جامعه اسلامي را تشکيل داد، تقريبا خودش، عهده دار همه امور بود؛ از رهبري و قضاوت گرفته تا فرماندهي لشگر و بيان احکام دين؛ اما به مرور و در زمان حضرت علي (ع)، کارها تقسيم شد و فرماندار و خازن بيت المال و قاضي القضات و نظاير آن ها مشخص شدند، و حتي حضرت براي اسب هاي بارکش ماليات وضع کردند که در اسلام سابقه نداشت؛ به همين جهت نمي توان گفت اين امور سابقه اي در اسلام ندارند؛ بلکه اسلام شجره طيبه اي است که در هر زمان متناسب با نيازها رشد کرده و ثمره مي دهد؛ و امروز نيز نظام اسلامي و تعيين رئيس جمهور، وزراء، تأسيس بسيج و نظاير آن از ثمرات همان شجره طيبه است  که ريشه آن اسلام است.

    علامه مصباح بسيج را يکي از شاخه هاي شجره طيبه اسلام دانست و افزود: اگر اسلام را به صورت يک هرم يا منشور تصور کنيم، در رأس آن پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) قرار دارند و در لايه پايين تر علما ؛ هم چنين لايه هاي متعددي وجود دارد تا به قاعده اين هرم مي رسد که مردم قرار دارند. طبيعتا ما مردم، ضعف هايي داريم، از ضعف هاي ايماني گرفته تا اخلاقي؛ لذا نوري که از رأس هرم مي تابد بايد به قاعده هم برسد؛ اما به واسطه ها مي تابد و از طريق آنها به ديگران مي رسد.

    عضو جامعه مدرسين اظهار داشت: بسيج بين رأس هرم و قاعده قرار دارد؛ چرا که از طرفي خودش حاکم و مسئول نيست، هرچند با قوانين و قواعد آشناست،و از طرف ديگر مستقيم با مردم سر و کار دارد؛ لذا بسيج واسطه اي ميان ولي امر و مردم است و بايد شعاع نور ولی امر را به مردم برساند. به عبارت بهتر بسيج مقطع مياني بين حاکميت و توده مردم است.

    آيت الله مصباح يزدي با اشاره به اين که بايد انديشيد که چگونه بسيج مي تواند در ايفاي نقش خود موثرتر باشد، ادامه داد: چنين نيست که هرجا پول بود، تأثيرگذاري نيز بيشتر شود؛ بلکه اگر ايمان و اعتقاد رشد کند، اثرش هم بيشتر مي شود؛ اما اگر اعتقاد رشد نکند گاهي نه تنها اثر مثبتي در جامعه نخواهد داشت، بلکه ضرر هم مي رساند. در طول تاريخ ديده ايم و چه بسا در بين مسئولين هم وجود داشته اند که وقتي فاقد دارايي و اموال بودند، مخلصانه براي اسلام کار مي کردند، اما وقتي ازنظر مالي تقويت شدند، اخلاص در عملشان کمتر شد!

    عضو جامعه مدرسين با بيان اين که البته بايد نيازهاي اوليه و ضروريات مردم را تأمين کرد، اظهار داشت: تأمين نيازهاي ضروري از باب مقدمه لازم است و پس از آن بايد شناخت و عقيده را اصلاح کرد.

    علامه مصباح با تإکيد بر لزوم شناخت وظيفه اظهار داشت: بايد بفهميم براي چه انقلاب کرديم؟ شايد عده اي بگويند اگر امام (ره) با شاه و صدام مذاکره کرده بود، بسيار بهتر بود؛ چرا که اين همه کشته و ويراني و خرابي در شهر ها نداشتيم!  اگر استادی چنين مسائلي را با سخناني زيبا در کلاس بيان کند، آيا در ذهن جوانان ما شبهه ايجاد نمي شود؟

    علامه مصباح يزدي در ادامه با اشاره به مذاکرات اخير هسته اي اظهار داشت: امروز مذاکره کنندگان نيز اذعان دارند که مذاکرات سودي نداشته است؛ اما اگر به ثمر رسيده بود، عده اي با تبليغات بساط تفکر انقلابي را بر مي چيدند؛ اما خدا اين مذاکرات را مايه عبرت قرار داد. لذا بايد فکر و انديشه ها را اصلاح کرد تا نظام اسلامي در معرض خطر قرار نگيرد؛ زيرا اگر فکر درست نباشد، پرداختن به امور ديگر، نمي تواند مشکلات را حل کند.

    علامه مصباح يزدي در پايان اظهار داشت: مهم ترين نقش بسيج، انتقال مفاهيم صحيح انقلاب و اسلام  به مردم است، آن هم با عمل، صفا، اخلاص، صميميت، صداقت، مهرباني و اطاعت از ولايت؛ و اگر اين امور درست شد، بقيه مشکلات قابل حل هستند.

    گفتني است ديدار رئيس سازمان بسيج مستضعفين با علامه مصباح يزدي امروز پنجشنبه 2 آذرماه در مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) صورت گرفت.

     
     

     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/5653

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه