شما اینجا هستید

تقويت مراکز تخصصي هويت علمي طلاب را سامان مي بخشد

    حجت الاسلام موسوي نسب کرماني با بيان اين که حوزه بايد با استعداد يابي و علاقه سنجي در علوم مختلف، طلاب را متخصص بار بياورد، رويکرد تخصصي به علوم را مسير ايجاد هويت واقعي در طلاب دانست.

    به گزارش روابط عمومی حجت الاسلام سيد محمدرضا موسوي نسب کرماني در گفت‌وگو با خبرگزاري رسا، ‌با اشاره به نزديک شدن به ايام آغاز سال تحصيلي جديد، اظهار داشت: هر علم و هر حرفه اي نيازمند به اطلاعات و دانش هايي است که انسان را در آن کار پيش مي برد؛ انسان برخي حرفه ها را با يک يا دو ساعت ياد مي گيرد، برخي نياز به ماه ها تلاش و کوشش دارد و برخي حرفه ها نيز سال ها کار و تلاش را مي طلبد، همچنان که دوره پزشکي عمومي نزديک به هفت سال به طول مي انجامد.

    عضو هيأت علمي مؤسسه امام خميني(ره) افزود: فضاي حوزه به علت گستردگي که در رشته ها و گرايش ها دارد، فرصت هاي زيادي را از طلبه مي گيرد به اين معنا که طلبه با ورود به حوزه بايد خودش را آماده فراگيري يک دوره وسيعي از آموزش هاي ديني بکند.

    وي مشکل اساسي در حوزه را که منجر به بحران هويت در ميان طلاب شده است را تعريف نشدن درست دانش ها و گرايش ها دانست و خاطرنشان کرد: طلبه اگر بخواهد يک اديب بشود جا دارد که تا آخر عمر در کتب و آثار مختلف علمي مشغول مطالعه باشد يا اگر بخواهد مفسر خوبي بشود بايد مجموعه اي از دانش هاي مرتبط با اين رشته را ساليان سال بياموزد.

    حجت الاسلام موسوي نسب کرماني ادامه داد: مي بينيم در حال حاضر طلبه بايد يک عمر طولاني صرف کند تا مجموعه دانش هاي مختلف را بياموزد که در حقيقت امري غيرممکن است؛ يعني طلبه از هرعلمي بخشي را حفظ کرده و در هيچ يک به تخصص کافي نرسيده و سردرگم مانده است.

    وي با بيان اين که ايجاد مراکز تخصصي در حوزه گام مثبتي در مسير هويت بخشي به طلاب بود، يادآور شد: طلبه با ورود عالمانه به مراکز تخصصي بخشي از هويت آينده خود را پيدا مي کند ولي هنوز هم جا دارد که حوزه تخصصي تر کار کند، به اين معنا که لازم نيست همه طلاب رسائل و مکاسب و کفايه و کتب مختلف ديگر را کامل بخوانند، بلکه وقتي طلبه در پنج شش سال با بخشي از فقه و اصول آشنا شد راه خود را انتخاب کند يا در مسير اجتهاد يعني فقه و اصول تخصصي قرار بگيرد يا مسير علمي ديگري را اعم از تبليغ، تفسير، حقوق و يا علوم ديگر براي خود انتخاب کند.

    عضو هيأت علمي مؤسسه امام خميني(ره) عنوان داشت: وقتي طلبه مجموعه اي از علوم را مي خواند و متوجه مي شود که در هيچکدام به تخصص کافي نرسيده است احساس دلزدگي مي کند و اصلا حضور خود را در حوزه زائد مي بيند، بنابراين حوزه در اين مسأله بايد از دانشگاه الگو بگيرد و طلبه ها را با استعداد يابي و علاقه سنجي در علوم مختلف، متخصص بار بياورد.

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ ی خوب، جامع و کامل می‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏ ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.» مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)   مؤسسه... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در افق 1397 با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان،... ادامه