جمعه: 10 فروردين 1403

شما اینجا هستید

علامه مصباح يزدي: شهيد مطهري، نماد علم و معلم در عصر حاضر است

    به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در مراسم گراميداشت روز استاد و تقدير از اساتيد برتر اين مؤسسه، ضمن بزرگداشت روز معلم و تبريک اين روز به اساتيد و معلمان، اظهار داشت: مطلوبيت علم، به قدري بديهي است که اگر کسي را بي علم و نادان خطاب کنند، ناراحت مي‌شود و از آن جا که معلم عامل انتقال و شکوفايي اين علم است، داراي ارزش و احترام است.

    علامه مصباح يزدي با اشاره به اين‌که يک عامل دروني همگاني انسان را به سمت ادا کردن حق و قدرداني از کسي که نعمتي به وي داده است، سوق مي‌دهد، خاطر نشان کرد: خداوند متعال در قرآن کريم در موارد متعددي سعي کرده است که حس شکرگزاري را در انسان بيدار کند.

    وي با اشاره به آيه اي از قرآن کريم اظهار داشت: خداوند متعال تشکر و قدرداني از پدر و مادر را بلافاصله بعد از لزوم شکر خود بيان کرده است؛ از آن جا که انسان نعمت وجود پدر و مادر را به خوبي درک مي‌کند و هستي خود را متوقف بر وجود آنان مي‌داند، از اين رو بيدار کردن شکرگزاري نسبت به والدين ساده تر است. البته در مرحله بعد وقتي انسان فهميد هستي بخش اصلي خداست، بهتر لزوم شکر خدا را حس مي‌کند و در مقام شکر خداوند بر مي‌آيد.

    عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: بر اساس همين استدلال، هرکسي در ساختن وجود ما، يا کمال و رشد ما مؤثر باشد، لايق قدرداني و شکر است، و هر چه تأثير او در رشد و کمال بيشتر باشد و يا سبب کمال مهم تري شود، شکر و قدرداني از او نيز واجب تر است؛ لذا شکر معلم امري کاملا بديهي و مسلم است.

    وي با اشاره به آياتي از قرآن کريم اظهار داشت: خداوند متعال وقتي انبياء را معرفي مي‌کند تا اهميت آن‌ها بهتر درک شود، تعليم و تزکيه را از ويژگي‌هاي آنان ذکر مي‌کند. انبياء مطالبي را به مردم تعليم مي‌دادند که هرگز خودشان و به تنهايي نمي توانستند به آن برسند و آن اموري است که توسط وحي بر پيامبران نازل شده و آن‌ها به مردم ابلاغ مي‌کردند؛ لذا انبياء شايسته شکر عظيم هستند، همان گونه که کساني که واسطه اند که وحي را به ما برسانند نيز شايسته ستايش و قدرداني هستند.

    آيت الله مصباح يزدي ادامه داد: بنا بر آن چه گفته شد، اولا علم کمال آفرين است و ثانيا بيدار شدن حس فطري شکر در انسان ها، آن‌ها را به سمت قدرداني و اداء حق صاحب اين نعمت (معلم) سوق مي‌دهد؛ اما بايد توجه داشت همه علوم اهميت يکسان ندارند و لذا علمي که داراي ارزش بيشتري باشد، شکر بيشتري را نيز مي‌طلبد.

    وي با بيان اين‌که ملاک ارزشيابي افراد با توجه به معرفت آن‌ها متفاوت است، اظهار داشت: يک دسته هستند که ملاک آن‌ها براي ارزشيابي نعمت ها تنها آثار دنيوي و قابل مشاهده آن‌ها است. اين نوع ملاک ارزشيابي بسيار سطحي است و حتي کودکان نيز مي‌توانند اين ارزشيابي را درک کنند، که متأسفانه ملاک ارزشيابي بيشتر مردم دنيا، از اين نوع است.

    وي ادامه داد: دسته دوم کساني هستند که دستگاه و ملاک ارزشيابي آن‌ها در مرحله اي بالاتر قرار دارد و نه تنها نعمت‌هاي دنيا، بلکه نعمت‌ها و خوشي‌هاي آخرت را نيز در نظر مي‌گيرند، و لذا نعمتي که اثر اخروي داشته باشد را نيز شايسته شکر دانسته و از صاحب حق شکرگزاري مي‌کنند، که بسياري از مؤمنين معتقد به معاد در اين سطح هستند.

    استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به بالاترين مرحله ارزشيابي نعمت‌ها خاطر نشان کرد: اما برخي هستند که همه ارزش‌ها را در رضاي خدا مي‌بينند و هر نعمتي که آنها را به خداوند نزديک‌تر کند، داراي بالاترين ارزش مي‌دانند، ولو اين‌که با سختي‌هاي دنيا همراه باشد؛ دنيا و آخرتشان رضاي خداست، و اين عده معصومين و اولياء خداوند هستند.

    وي افزود: تنها در صورتي که چنين معرفتي حاصل شود، فرد مي‌تواند به کمال برسد و بند تعلقات دنيوي را از پاي خود بگشايد؛ تنها در صورت رسيدن به اين درجه بالاي معرفت و ارزشگذاري است که فردي چون امام حسين (ع) مي‌تواند در پرتو آن از عزيزاني مانند علي اکبر (ع) دل بکند.

    عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: طبيعي است که اگر معلمي اين علوم و معارف را به ما بياموزد، لزوم شکرگزاري از او خيلي متفاوت از ديگران خواهد بود، چرا که نقطه اوج و مسير کمالي را به انسان نشان داده است که قابل مقايسه با کمال‌هاي ديگر نيست.

    وي در بخش پاياني سخنانش با بيان اين‌که در عصري زندگي مي‌کنيم که خداوند نعمت‌هاي عظيمي را به صورت ارزان و ساده در اختيار ما قرار داده است، ادامه داد: البته شکي نيست که براي تحقق اين نعمت‌هاي الهي که شامل حال ما شده است، امام خميني (ره) نقش بسزايي داشت.

    اين فيلسوف اسلامي ادامه داد: امام(ره) که زندگي خود را تنها بر اساس ارزشيابي مادي استوار نکرده و قدر عمر شريف خود را مي‌داند، شهيد علامه مطهري را حاصل عمر خود مي‌نامد. امام (ره) چنين تعبيري را براي هيچ فرد ديگري ندارند. اين‌که امام (ره) که خود سبب تحقق نعمت‌هاي بزرگ الهي شده است، از شهيد مطهري به «حاصل عمر من» تعبير مي‌کنند، نشان از عظمت شخصيت شهيد مطهري دارد و از همين رو شهيد مطهري نماد معلم شد.

    وي با اشاره به نمونه ها و نقل خاطره هايي از شهيد مطهري، ادامه داد: بهترين کسي که در عصر حاضر صلاحيت دارد تا نماد علم و معلمي باشد، شهيد مطهري است؛ همان کسي که وجدان و فطرتمان آرام نمي گيرد مگر آن که دَين خود را به وي ادا کرده و از او شکرگزاري کنيم.

    گفتني است مراسم گراميداشت روز استاد و تقدير از اساتيد برتر مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) دوازدهم ارديبهشت ماه سال جاري، با حضور جمعي از اساتيد، دانش پژوهان و طلاب حوزه‌هاي علميه در تالار امام خميني اين مؤسسه برگزار شد.

    در پايان اين مراسم از اساتيد برتر مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با حضور علامه مصباح يزدي، تقدير صورت گرفت.

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/5302

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه