شنبه: 8 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

علامه مصباح: بسياري از اختلافات و بدگويي‌ها ناشي از نداشتن بصيرت است

    به گزارش مرکز خبر و اطلاع‏رسانی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، علامه مصباح یزدی در ديدار با مسئولان بسيج دانشجويي کشور در مشهد، با اشاره به اين‌که انسان براي اين‌كه در مسير حركت خود به سوي آينده دچار سردرگمي و انحراف نشود، بايد مسير و مقصد خود را بشناسد، اظهار داشت: براي رسيدن به مقصد، علاوه بر شناخت، انگيزه و اراده جدي براي حركت، و توانايي تطبيق جزئيات نقشه راه بر مصاديق بيروني نيز لازم است.

    علامه محمد تقي مصباح يزدي با اشاره به اين‌که اسلام نقشه راه را براي همه کساني که به دنبال رسيدن به سعادت ابدي هستند، روشن كرده، ادامه داد: در كنار اين شناخت، عزم و اراده جدي براي متابعت دقيق و كامل از اين نقشه نيز لازم است که در فرهنگ ديني از آن به «تقوا» تعبير مي‌شود؛ البته رعايت اين امر، خيلي سخت است؛ چون آدمي انگيزه‌ها و اميال نفساني مختلفي دارد كه با دستورات ديني هم‌خواني ندارد و مانع  عزم و اراده جدي براي تبعيت از دين مي‌شود.

    وي هم‌چنين افزود: آشنايي با کليات اسلام و رعايت تقوا، دو شرط لازم براي رسيدن به سعادت ابدي است، ولي وجود این دو شرط کافي نيست. سومين عامل كه نقش مهمي در اين مسير دارد، تشخيص صحيح مصاديق و تطبيق جزييات نقشه راه بر واقعيات است و اين همان امري است كه مقام معظم رهبري، از آن به عنوان «بصيرت» ياد كردند. چه بسا افراد عالم و باتقوايي که به خاطر عدم بصيرت، در تطبيق کليات بر مصاديق اشتباه كردند، يا به سادگي توسط اطرافيان، فريب خوردند، و در زندگي مرتکب خطاهاي عجيب و بزرگي شدند.

    آيت الله مصباح يزدي، در تبيين معناي بصيرت اظهار داشت: بصيرت به معناي بينش و نگاه عميق است که به فرموده قرآن، اگر كسي دو عامل شناخت و تقوا را در همه اعمال خود به كار گيرد، خداوند زمينه بصيرت را در او ايجاد مي‌كند.

    اين مفسر قرآن کريم گفت: خداوند متعال ابتدا خمير مايه هر يك از نعمت‌ها را به بشر مي‌دهد، و اگر كسي از نعمتي به درستي استفاده کرد و شکرگزار آن بود، تدريجاً آن نعمت نيز رشد کرده و بيشتر مي‌شود. بر اساس همين سنت الهي، قرآن کريم مي‌فرمايد: اگر آدمي واقعاً به خدا و پيامبر ـ صلوات‌الله علیه ـ ايمان بياورد و همه دستورات ديني را انجام دهد، خداوند نوري  برايش قرار مي‌دهد كه به كمك آن راه را بپيمايد و گمراه نشود؛ و اين نور، همان بصيرت است.

    وي هم‌چنين با استناد به آيات مختلف قرآن کريم، مطالعه تاريخ گذشتگان و عبرت‌گرفتن  از آن را به عنوان عامل افزايش بصيرت معرفي كرد، و ادامه داد: بيان سرگذشت امت‌هاي گذشته و تكرار آنها به شيوه‌هاي مختلف در قرآن کريم كه کتاب آسماني و معجزه جاويدان است، به همين منظور بوده است.

    آيت‌الله مصباح يزدي اظهار داشت ما با مطالعه تاريخ انسانيت، تاريخ اسلام و تاريخ انقلاب مي‌توانيم از گذشته عبرت بگيريم، و افزود: در طول تاريخ، همواره انبياء با مشکلات گوناگوني مواجه بوده‌اند؛ از جمله اين‌که بسياري از کساني که ايمان آورده بودند، نمي‌توانستند بپذيرند که دين در زندگي اجتماعي ايشان نيز دخالت كند؛ هم‌چنان‌كه امروزه برخي حساب دين را از سياست جدا مي‌دانند!

    عضو خبرگان رهبري گفت: اين مسئله در فرهنگ امروزي، سکولاريسم ناميده مي‌شود؛ ديدگاهي كه بر اساس آن، عده‌اي معتقدند دين عبارت است از نماز، روزه، توسل به ائمه ـ عليهم‌السلام ـ و ساير عبادات فردي؛ اما مسايلي مثل سود بانكي، وضعيت پوشش زن و مرد و حجاب، و روابط بين‌الملل، به دين مربوط نيست و مي‌گويند مسئله سازش با آمريکا وظيفه سياستمداران و اداره‌کنندگان جامعه است و  دين نبايد در آن دخالتي داشته باشد.

    عضو جامعه مدرسين ادامه داد: جدا كردن دين از سياست، مسئله تازه‌اي نيست، و از زمان پيامبران گذشته بوده است؛ هم‌چنان‌كه در زمان پيامبر اسلام ـ صلوات‌الله عليه ـ نيز کساني که ظاهراً ايمان آورده بودند، علاوه بر برخي  امور عبادي، در امور اجتماعي نيز احکام الهي را بر نمي‌تافتند و با وجود اين‌كه پيامبر از آغاز رسالت تا پايان عمر شريف خود، با تأكيدات مكرر، حضرت علي ـ عليه‌السلام ـ را به عنوان جانشين خود معرفي کرده بود، زير بار آن نرفتند! بر اساس همين اشتباه، به جاي مشروعيت الهي، رأي و نظر مردم، ملاک مشروعيت شد.

    آيت‌الله مصباح يزدي با اشاره به وقايع بعد از پيروزي انقلاب، خاطر نشان کرد: امروز هم بسياري از اختلافات و بدگويي از گذشتگان، ناشي از نداشتن نور الهي و بصيرت است؛ چون افراد بابصيرت مي‌دانند با يکديگر چگونه رفتار کنند، با چه كسي سازش کنند، چه زماني صلح کنند و کجا بجنگند.

    اين استاد برجسته حوزه علميه قم افزود: در اين دوران كوتاه، برخي از خواص و بزرگان به خاطر عدم بصيرت، مبتلا به تزلزل  شدند، به گونه‌اي که امام(ره) مجبور شد به صورت رسمي ايشان را عزل کند. دليل اين اتفاق هم چيزي جز اين نبود که لزوم اطاعت از رهبري، به صورت کامل براي آنها روشن نشده بود.

    وي ادامه داد: متأسفانه گاهي از صميم دل آنچه ولي‌فقيه مي‌گويد را واقعاً باور نداريم و براي توجيه رفتار خود مي‌گوييم شايد در نقل فرمايشات ايشان اشتباه شده، يا سخنشان را مطابق ميل خودمان تفسير مي‌کنيم! اين قضيه در گذشته نيز وجود داشته است؛ از همين‌رو حضرت امام (ره) مي‌فرمودند: من نمي‌دانم چگونه حرف بزنم که هر كسي آن را به يك صورت تفسير نكند.

    آيت‌الله مصباح يزدي با تأكيد بر اين‌که رهبري در عالم وجود ندارد که به سادگي و بي‌پيرايگي امام(ره) سخن گفته باشد، گفت: در عين حال، تفسيرهاي متفاوتي از سخنان ايشان ارايه مي‌شد، كه بسياري از آنها  به خاطر اين بود که كساني نمي‌خواستند سخن امام(ره) را آن‌گونه كه منظور خود ايشان بود، بپذيرند.

    وي ادامه داد: عده‌اي كه از ابتدا هم به ولي‌فقيه به عنوان نائب امام زمان‌(عج) اعتقاد نداشتند، به خاطر اين‌كه براي انقلاب، زندان رفته و شکنجه شده بودند، سهمي براي خود قائل شده و معتقد بودند که بايد رياست هم به خودشان برسد!

    عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در پايان تأكيد كرد: اگر بخواهيم به کوري دل مبتلا نشويم، بايد از خداوند و پيامبر(ص) اطاعت کنیم و دنبال اميال نفساني نرويم، تا در دام شيطان نيفتيم.

    گفتني است اين مراسم 24 مرداد ماه در مشهد برگزار شد.

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/5020

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه