شنبه: 1 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

روش تحقیق در علوم فطری و نقد دیدگاه‏های رایج

    به همت گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

    به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) کرسی داخلی(نظریه پردازی، نوآوری و نقد) گروه فلسفه با عنوان « روش تحقیق در علوم فطری و نقد دیدگاه‏های رایج» روز سه‏شنبه 19/3/1394 از ساعت 17 درسالن اندیشه مؤسسه امام خمینی(ره)  برگزار شد.

    در این نشست علمی و کرسی داخلی حجت‏الاسلام و المسلمین دکتر احمد ابوترابی سخنرانی و حجج اسلام آقایان: عسگری سلیمانی و یارعلی کردفیروزجانی به عنوان ناقدان علمی به نقد سخنرانی پرداختند.

    در این نشست علمی و کرسی داخلی حجت‏الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح به‏عنوان داور و حجت‏الاسلام و المسلمین دکتر عبدالله محمدی به‏عنوان دبیرعلمی نظر علمی خود را ارائه نمودند.

    حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد ابوترابی با اشاره به بحث علم فطری در غرب اظهار داشت: در میان فلاسفه غرب، دکارت تا حدودی و جان لاک به روشنی و به تفصیل به روش تحقیق در امور فطری پرداخته است. جان لاک راه‏های تحقیق در علوم فطری را از دیگران نقل و آنها را نقد کرده و بر اساس آن به این باور رسیده است که راهی برای دست‏یابی به علوم فطری وجود ندارد و در واقع چیزی به نام علم فطری وجود ندارد. دکارت از دو راه «وضوح و تمایز» و «عدم امکان اکتساب» برای شناخت و اثبات علوم فطری بهره برده است اما در دیدگاه‏های این دو فیلسوف در این باره، جای مناقشاتی جدی وجود دارد

    عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: فیلسوفان مسلمان، به ویژه برخی فیلسوفان معاصر، چهار شیوه را برای اثبات علوم فطری یادآور شده‏اند این چهار شیوه عبارتند از: شهودی، عقلانی، تجربی – تاریخی و راه نقل.

    وی افزود: بر اساس دیدگاه برگزیده در روش تحقیق در علوم فطری، برای اثبات یا نفی فطریات چهار گام اساسی باید برداشته شود. شناخت دقیق موضوع اولیه پایه بحث است و برای شناخت موضوع، گام اول مفهوم شناسی، گام دوم تعیین ویژگی‏های فطری و گام سوم بررسی تقسیم‏های علوم فطری است و در مرحله چهارم باید به بررسی راه‏های تحقیق براساس این امور پرداخت.

    ابوترابی تصریح کرد: در مفهوم‏شناسی علم فطری معنای أخص فطری را پذیرفتیم، در گام دوم در دو ویژگی عمومی بودن و تغییرناپذیری تردیدهایی ایجاد کردیم و در گام سوم، سه تقسیم را از هم تفکیک نمودیم. در گام چهارم روش تحقیق در امور فطری را بر اساس مبانی فوق بیان کردیم.

    وی خاطرنشان کرد: برای اثبات وجود یک امر فطری در نفس انسان، نخست باید با توجه به گام‏های قبل به اثبات وجود امری در نفس پرداخت که شأنیت فطری بودن را دارا باشد. سپس باید وجود شاخص‏های فطری بودن را – یعنی غیراکتسابی بودن، عمومی بودن و تغییرناپذیر بودن را – در آن امر نفسانی اثبات کرد و برای اثبات هریک از این ویژگی‏ها، نخست باید راه‏های ویژه اثبات هریک از این ویژگی‏ها را بیان کرد.

    دکتر احمد ابواترابی افزود: هرچند عقل و شهود و نقل راه‏های خوبی برای اثبات همه امورند اما در روش تحقیق در امور فطری مهم این است که نشان دهیم، با توجه به ویژگی‏های گرایش‏ها و علوم فطری چگونه می‏توان از این راه‏ها به اثبات علم فطری پرداخت یعنی برای تطبیق این راه‏ها بر علوم فطری از چه روش‏های فرعی باید بهره برد، چه آنکه روش اثبات وجود با روش اثبات عمومی بودن با روش اثبات تغییرناپذیری متفاوت است و همچنین روش اثبات امور بالقوه با امور بالفعل نیز تفاوت دارد.

    وی تأکید کرد: با توجه به این ویژگی‏ها، راه‏های اثبات و نفی امور فطری بررسی شده و نشان داده شده است که راه تجربی – تاریخی نیز راه یقینی نیست البته می‏تواند موجب حدس قوی به نتیجه باشد. 

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/4988

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه