جمعه: 7 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

علامه مصباح: اتقان علمي، برنامه‌ريزي و مديريت، و تقوي سه رکن فعاليت‌هاي خداپسندانه است

    علامه مصباح یزدی با اشاره به این که برخي مسائل بنيادين در نگاه اول، بسیار ساده و روشن به نظر می‌رسند، اما افرادي عالم در آن‌ها دچار ابهام شده و حتی به انحراف کشیده شده‌اند، اظهار داشت: همه انحرافات عظیم در عالم از اشتباه یکی دو نفر شروع شده است، و لذا باید در کیفیت شناخت نیز بسیار توجه داشته باشیم زيرا گاه یک اشتباه ساده می تواند به انحرافي عظیم بیانجامد و به جای هدایت، سبب انحراف عده ای شود.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از اعضای شاخه جوانان دفتر پژوهش‌های فرهنگی با اشاره به اهمیت آموزه‌های بنیادین و ضرورت برنامه‌ریزی و تهیه نقشه راه برای انجام فعالیت‌ها، اظهار داشت: برای طراحی نقشه راه باید از بنیادی‌ترین مراحل آغاز کرد، و مسائل مربوط به آن مورد بررسی قرار گيرد و حل شود، تا به مراحل اجرایی و عملیاتی برسد.

    وي ضمن ابراز خوشحالی از پيشنهادات حاضران، ابراز داشت: چنین تفکراتی و چنین نگاه عمیقی که در جوانان نسل امروز وجود دارد و از سوی برخی دوستان نیز مطرح شد، یکی از برکت‌های انقلاب و تربیت امام راحل (ره) است، که در دو نسل قبل به ندرت یافت می شد، و حتی اگر کسی نیز چنین تفکری داشت، او را متهم به ایده‌آليست بودن می‌کردند.

    آیت الله محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، اهمیت مسائل بنیادین را یاد آور شد و خاطر نشان کرد: وظیفه ما این است که اسلام را به طور کامل بشناسیم و پیاده کنیم، چون همان گونه که رهبری انقلاب فرمودند، اسلام حداقلی و التقاطی به نفاق می انجامد.

    وی با اشاره به این که مقدمه برای شروع کار، شناخت اسلام است، اظهار داشت: هر چند کارهای عملی بسیار مهم است، اما از آن جا که هدف اصلی پیاده کردن اسلام در جامعه است، آن چه در وهله اول اهمیت دارد، شناخت اسلام است.

    عضو خبرگان رهبری با تأکید بر این که برای شناخت اسلام هم کمیت و هم کیفیت بايد مورد توجه باشد، اظهار داشت: با توجه به اين‌که هنوز در بسیاری از مسائل اساسي ابهام وجود دارد، باید ببینیم چه مقدار افراد واجد شرايط براي آموزش اسلام وجود دارند، و نيز کسانی که وظیفه آموزش حقایق اسلام را بر عهده دارند، از لحاظ کیفی تا چه حد به مسائل اسلام آگاه هستند؛ و در صورتی که نیروی کافی برای آموزش دادن حقایق اسلام در سطوح مختلف وجود داشته باشد، هنوز قدم اول برداشته شده است.

    وی با اشاره به این که برخي مسائل بنيادين در نگاه اول، بسیار ساده و روشن به نظر می‌رسند، اما افرادي عالم در آن‌ها دچار ابهام شده و حتی به انحراف کشیده شده‌اند، اظهار داشت: همه انحرافات عظیم در عالم از اشتباه یکی دو نفر شروع شده است، و لذا باید در کیفیت شناخت نیز بسیار توجه داشته باشیم زيرا گاه یک اشتباه ساده می تواند به انحرافي عظیم بیانجامد و به جای هدایت، سبب انحراف عده ای شود.

    آیت الله مصباح با اشاره به این که در خوش بینانه ترین حالت، هنوز یک دهم نیروي واجد شرايط مورد نياز را در اختيار نداریم، ادامه داد: تأمين اين نياز، برنامه‌ریزی و فعالیتی بسیار سنگین مي‌طلبد به‌گونه‌اي که برخی معتقدند با توجه به این مشکلات و کمبودها، تکلیف ساقط است، چرا که قدرت، شرط تکلیف است و ما قادر نیستیم. عده دیگری نیز معتقدند ابتدا باید همه نیروها را برای ترسیم نقشه کامل بسيج کنیم، و بعد از آن به فعالیت‌های عملی برسيم؛ اما عده دیگری به روش انبیاء عمل می کنند، یعنی با واقع گرایی و در عین حالی که می دانند کار سنگین و دشوار است، اما معتقدند نه باید تنبلی کرد و نه باید منتظر یک نقشه کامل ماند، بلکه بايد فاصله تا هدف را مرحله‌بندی کرده، در هر مرحله با توجه به امکانات و در حد معقول به فعاليت پرداخت.

    عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: در دوران دفاع مقدس نیز همین طور بود؛ چرا که نمی‌شد هیچ اقدامی نداشت تا نقشه کاملی از ابتدا تا آخر جنگ ترسیم شود و بعد دست به کار شد؛ لذا در عین در نظر داشتن هدف، با توجه به همان امکانات محدود و شرایط هر دوره، برنامه‌ریزی مي‌شد و اقدام لازم صورت می گرفت؛ هم اکنون نیز که در مقابل دنیای کفر در يک جنگ فرهنگي نرم فکري و عقیدتی قرار داريم، که موج آن حتی برخی از داخلی‌ها را نیز گرفته است، باید همان‌گونه رفتار کنیم. لذا نباید توقع داشت که نقشه دقیقی از ابتدا تا انتها ترسیم شود و بعد دست به کار شد، بلکه باید به صورت معقول و در حد مقدورات با تلاش و کوشش، دوره‌ها و مراحل کوتاه چند ساله تعریف شود و فعالیت صورت گیرد.

    رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به سابقه طرح ولایت اظهار داشت: بخش آموزش در مؤسسه در راه حق برای تربیت نیرو تأسیس شد تا خروجی آن کسانی باشند که اسلام را بشناسند و بتوانند به دیگران هم آموزش بدهند. حدود 20 سال تربیت اين نیروها زمان برد؛ و هم‌اکنون نیز 20 سال است که طرح ولایت شروع شده و اجرا می شود، که البته همه ساله تغییرات کمی و کیفی و تحولاتی در آن صورت گرفته است؛ اما بعد از 40 سال کار در این زمینه، اعتراف می کنم که هنوز استاد مطلوب و کافی در حد نياز نداریم.

    وی با اشاره به این که طرح ولایت با کمترین امکانات آغاز شد، اظهار داشت: در سال اول، کلاس آموزشی نداشتیم و کلاس‌ها در فضای باز برگزار می شد و شرکت کنندگان روی زمین می نشستند؛ حتی خوابگاه کافی که افراد بتوانند شب را در آن استراحت کنند، نداشتیم. در آن زمان، کتابی که بر اساس آن تدریس شود، وجود نداشت و در سال‌های بعد، جزواتی از مباحث گفته شده در سال اول تهیه شد و کم کم کتاب هایی تألیف شد. اما به لطف خداوند، تا امروز سی هزار دانشجو در این طرح آموزش دیده اند.

    آیت الله مصباح یزدی با بیان این که برای رسيدن اين کار در زمینه آموزش‌های بنیادین به این مرحله، زحمات بسیاری کشیده شده است، اظهار داشت: این طرح حاصل عمر من و سال‌ها تلاش و کوشش افراد مختلف است، و من در عمرم، کاری پر برکت تر از طرح ولایت ندیده ام.

    عضو خبرگان رهبری افزود: بعد از تعيين هدف اصلی که همان پیاده کردن اسلام در جامعه است، و مرحله بندی گام‌هاي لازم براي رسيدن به آن را در نظر گرفتیم، باید خودمان را بسنجیم و ببینیم در کدام جایگاه قرار داریم. امروز قطعا با 20 سال پیش فرق دارد و کارهایی صورت گرفته است. لذا باید ببینیم برای آینده چه کتبی باید تدوین شود و چه فعالیت‌هايی باید صورت بگیرد. باید توجه داشت که قرار نیست فرشته ای از آسمان نازل شود و این کارها را انجام بدهد، بلکه خودمان باید با توجه به داشته ها، در صدد جبران کمبود‌ها برآییم.

    این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که هر کار انقلابی خداپسندانه ای بخواهد انجام بگیرد باید دارای سه رکن علمی، مدیریتی و تقوی باشد، اظهار داشت: رکن علمی همان شناخت اسلام است؛ چرا که بدون شناخت اسلام، پیاده کردن آن در جامعه ممکن نخواهد بود؛ اما در عین حال شناخت به تنهایی کافی نیست و چه بسیار افرادی که نسبت به علوم اسلامی، شناخت خوبی داشتند، اما به خاطر عدم مدیریت و عدم بصيرت سیاسی- اجتماعی، سبب ضربه به اسلام شده اند.

    وی ادامه داد: نمونه بارز چنين کساني، فردی است که از نظر فقه، اصول، کلام و فلسفه دارای رتبه خوبی در حوزه علمیه بود، اما به خاطر این که به سادگی تحت تأثیر سخنان اطرافیانش قرار می گرفت، به جایی رسید که امام (ره) با وجود نهایت عطوفت و مهربانی که داشت، به صورت قاطع با او برخورد کردند و او را عزل کردند و حتی قبول نکردند که یک شب، عزل او را به تأخیر بیندازند.

    استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: اين دو عنصر هم کافي نيستند و چه بسا افراد عالمی که از مسائل اجتماعی جامعه نیز شناخت دارند، اما به خاطر عدم خودسازی، و پیروی از هوی و هوس، ضررشان بیش از نفعشان باشد؛ و به همين دليل، هر سه عنصر بايد در کنار يکديگر باشند تا اثر مطلوب داشته باشند.

    وی در پایان با اشاره به وجود همه شرايط در مقام معظم رهبري، اظهار داشت: بنده برای این کشور رهبری بهتر از مقام معظم رهبری نمی شناسم، و باید خداوند را به خاطر وجود چنین شخصی بسیار شکر گفت. سخنان ایشان در جمع خبرگان رهبری یک مجموعه سخنان حکیمانه و حاوی نکات کلیدی بود که ما باید با استفاده از راهنمایی‌های ایشان، راه پیاده کردن اسلام واقعی در جامعه را فراهم کنیم.

    گفتنی است این دیدار صمیمی یک شنبه بیست و چهارم اسفند ماه در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/4937

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه