جمعه: 31 فروردين 1403

شما اینجا هستید

آيت‌الله مصباح : تعاون بر کار خير مورد تأييد اسلام است؛ خواه عنوان حزب داشته باشد يا خير

    عضو خبرگان رهبري گفت: کساني که در ايران از تحزب دفاع مي‌کنند، از تئوري حزب دفاع کرده، آن را مصداقي از تعاون مي‌دانند؛ لذا شهيد دکتر بهشتي، حزب را معبد مي‌داند؛ چرا که حزب مي‌تواند جايگاهي براي تعاون بر کار خير باشد؛ اما افرادي که با حزب مخالف هستند، معتقدند که اين تئوري‌ها فقط شعار و روي کاغذ هستند، و در مقام عمل اين تئوري فراموش مي‌شود و احزاب به دنبال رسيدن به قدرت حرکت خواهند کرد.  

    به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به نقل از پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در ديدار با جمعي از اعضاي حزب مؤتلفه اسلامي با اشاره به جايگاه تعاون در فرهنگ اسلامي اظهار داشت: يکي از مفاهيم عامي که در قرآن کريم صريحا بر آن تأکيد شده، مسأله تعاون است؛ همکاري و تجميع توان‌ها در کارهاي اجتماعي سبب مي‌شود تا بازدهي کار، به صورت تصاعدي افزايش يابد؛ لذا هر کار خيري که مسلمانان در آن با هم همکاري کنند، مورد تأکيد و تأييد اسلام است.

    آيت‌الله محمد تقي مصباح يزدي با بيان اين‌که تعاون بر کار خير به هر شکل و شيوه‌اي تحقق يابد، مطلوب است خواه عنوان حزب داشته باشد يا نه، خاطر نشان کرد: در قرآن کريم هم حزب الله و هم حزب الشيطان وارد شده است، البته اين حزب، با مفهوم سياسي حزب که امروزه مصطلح است،  متفاوت مي‌باشد.

    وي با اشاره به اين‌که حزب در مفهوم متعارفش با اهداف و اغراض سياسي خاصي انجام مي‌شود، ادامه داد: البته اهداف اين احزاب، عموماً مادي و دنيوي است و محور همبستگي در يک حزب نيز همان مسائل و اهداف مادي است که در اساسنامه آن‌ها نيز ذکر مي‌شود.

    عضو خبرگان رهبري سپس اين سئوال را مطرح کرد كه اگر همه احزاب داراي اهداف مادي اند و براي بهبود رفاه و نيازهاي جامعه تشکيل مي‌شوند، دليل تعدد احزاب چيست؟ مخصوصا اين‌که تأكيد مي‌شود: دموکراسي زماني محقق مي‌شود که احزاب متعدد باشند و در کشور‌هاي تک حزبي، دموکراسي خيلي معنا ندارد.

    وي با اشاره به مثال‌هايي از کشور‌هاي جهان در پاسخ به اين پرسش گفت: دو دليل عقلايي مي‌توان براي تعدد احزاب ذکر کرد؛ اول اين‌که گروه‌هايي در جامعه وجود دارند که منافع متضادي دارند؛ مثل سرمايه داران و کارگران؛ لذا حزبي طرفدار يک گروه و حزب ديگر به نوعي نماينده گروه ديگر است؛ و به همين دليل، هر چند هر دو پيشرفت و رفاه کشور را مي‌خواهند، اما دوست دارند اين پيشرفت به گونه‌اي محقق شود که به نفع گروه مورد نظرشان نيز باشد. بر اين اساس،  مجموع خواسته‌هاي دو حزب، منافع کل جامعه را در پي دارد.

    آيت‌الله مصباح ادامه داد: دليل ديگر نيز مي‌تواند اين امر باشد که احزاب متعدد منافع مشترکي را مد نظر دارند، اما در روش حکومت و اداره کشور، اختلاف دارند و همين امر، سبب تعدد احزاب مي‌شود؛ اين هم وجه معقولي براي تعدد احزاب به نظر مي‌رسد و لذا هر گروه سعي مي‌کند تا با تبليغات و بيان سياست‌هاي خود براي مردم، نظر آن‌ها را به سمت خود جلب کند .

    رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با بيان اين‌که هر چند به حسب تئوري، تعدد احزاب به اين دو صورت قابل توجيه است، اما در غالب کشور ها، در عرصه عمل، مسائل ديگري مورد توجه قرار مي‌گيرد، ادامه داد: در واقع هر حزبي به بهانه دفاع از يك گروه جامعه يا يك شيوه اداره کشور، مي‌خواهد به قدرت برسد تا بتواند از آن سوء استفاده کند و منافع شخصي خود و اعضاي خود را تأمين کند؛ لذا اين‌که امام (ره) نيز در يکي از سخنانشان، جمهوري خواهان و دموکرات‌ها در آمريکا را مثل هم دانستند، ناظر به همين مسأله است؛ چرا که اصل براي آنها، رسيدن به قدرت است.

    وي با اشاره به اين‌که قضاوت‌هاي مثبت يا منفي که درباره حزب در ايران مي‌شود ناظر به همين جريان غالب در دنيا است، ادامه داد: کساني که در ايران از تحزب دفاع مي‌کنند، از تئوري حزب دفاع کرده، آن را مصداقي از تعاون مي‌دانند؛ لذا شهيد دکتر بهشتي، حزب را معبد مي‌داند؛ چرا که حزب مي‌تواند جايگاهي براي تعاون بر کار خير باشد؛ اما افرادي که با حزب مخالف هستند، معتقدند که اين تئوري‌ها فقط شعار و روي کاغذ هستند، و در مقام عمل اين تئوري فراموش مي‌شود و احزاب به دنبال رسيدن به قدرت حرکت خواهند کرد.

    عضو خبرگان رهبري ادامه داد: شايد تحولاتي هم که در حزب جمهوري اسلامي رخ داد، ناشي از چنين فرايندي بود؛ چرا که پايه گذاران حزب افراد مهم و تأثيرگذاري چون شهيد بهشتي، مقام معظم رهبري و شهيد باهنر بودند، اما جريان امور کم‌کم به سمتي رفت که عده‌اي قصد سوء استفاده داشتند، و لذا امام (ره) نيز به انحلال آن تمايل نشان دادند.

    وي با بيان اين‌که آن‌چه مهم است تعاون و همکاري براي انجام کار خير است، خاطر نشان کرد: اين مسأله بسيار خوب است که افرادي که افکاري نزديک به هم دارند، براي بيشتر شدن اثر فعاليتشان، همکاري کنند؛ ولي نبايد خيلي براي لفظ حزب اهميت قائل شد؛ آن‌چه مهم است نيت اشخاص است؛ يعني هر فرد بايد ببيند خودش و دوستاني که همراه او هستند براي چه به دنبال حزب هستند؟ آيا به دنبال منافع شخصي هستند يا خدمت به اسلام؟ وگرنه اسم، تأثيري در متن کار ندارد.

    عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که چه بسا مخالفت مذمت کنندگان تحزب نيز هشداري باشد بر سوء استفاده‌هايي که از آن مي‌شود، ادامه داد: آن‌چه در عمل واقع شده چنين نبوده که بگوييم حزب هميشه بد و يا هميشه خوب بوده است. البته اگر قوانين و مقررات دولتي، لزوم عنوان حزب را براي انجام فعاليت ايجاب کند، در اين صورت گذاشتن عنوان حزب بر تعاون و همکاري در امور  خير، توجيه مناسبي خواهد داشت.

    رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در بخش ديگري از سخنانش، دربارة فعاليت سياسي روحانيان اظهار داشت: نهاد روحانيت در پاسخ به يک نياز ضروري اجتماعي در جامعه ديني تشكيل شده است؛ و اقتضاي تقسيم کار در جامعه اين است که هر کسي کاري را بر عهده بگيرد و از آن‌جا که براي همگان ممکن نيست خودشان به تحصيل علوم ديني پرداخته و احکام و وظايف را بشناسند، عده‌اي اين کار را بر عهده گرفته و به سايرين خدمات مي‌دهند.  اقتضاي طلبگي تلاش براي شناخت دين و تبليغ دين در جامعه و حتي در کشور‌هاي ديگر و براي غير مسلمانان است؛  اما انجام وظايف اجتماعي و سياسي، به يك قشر منحصر نيست، بلكه وظيفه همه افراد است و ربطي به طلبه بودن يا  نبودن ندارد؛ همان گونه که اقتضاي پزشک بودن، طبابت و درمان بيماران است، ولي همان پزشک هم يک سري وظايف اجتماعي دارد که ربطي به پزشکي او ندارد.

    اين استاد اخلاق حوزه علميه قم خاطر نشان کرد: در اوايل انقلاب عده‌اي معتقد بودند که طلاب بايد در کنار درس خواندن، کار اقتصادي نيز داشته باشند؛ اما به نظر مي‌رسد اين کار موفق نبوده است، و کساني که چنين كردند،  نه در درس موفق شدند و نه در تجارت؛ چرا که از طرفي وارد شدن در عرصه اقتصادي مستلزم گذاشتن وقت و شناخت عرصه شغلي است، و از طرف ديگر پرداختن به تحصيل علوم ديني، نياز به فعاليت زياد و وقت کافي دارد، و لذا عده‌اي بيش از 60 سال در حوزه علميه درس خواندند و هنوز هم در مسائل فقهي احتياط مي‌کنند؛ چون جمع شدن آن دو با هم دشوار است.

    عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که تبليغ دين، وظيفه ذاتي روحانيت است، ادامه داد: براي مؤسسه افتخار خواهد بود که براي گروه‌ها و تشكل‌هاي اسلامي خدمت فرهنگي ارائه کند، زيرا ارائه خدمت فرهنگي وظيفه ماست و براي انجام آن منتي بر سر کسي نداريم؛ مگر اين‌که بدانيم افرادي مي‌خواهند سوء استفاده کنند که قاعدتا ما نيز با آن‌ها سر و کار و همكاري نخواهيم داشت.

    در ادامه اعضاي حزب مؤتلفه اسلامي و آيت‌الله مصباح ضمن گراميداشت ياد و خاطره مرحوم مهدي عراقي و عسگراولادي،  به بيان برخي خاطرات از زمان‌هاي قبل از انقلاب و مبارزات دوران ستم شاهي پرداختند.

    لازم به ذکر است اين ديدار دوم بهمن ماه سال جاري در سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) برگزار شد.

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/4872

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه