شما اینجا هستید
کرسی نظریه پردازی و نقد و نوآوری
به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دکتر مرتضی صانعی مدیر امور پژوهشی در مصاحبه با روابط عمومی مؤسسه گفت: کرسی های نظریه پردازی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و میتواند زمینه ساز رشد و بالندگی محصولات پژوهشی در سطح کلان حاکمیت، به منظور انسجام و هماهنگی بین مراکز علمی کشور باشد.
وی اظهار داشت: در هر مجموعهای که نظریات علمی و نقدهای عالمانه و نوآورانه در عرصه تولیدات علمی دینی وجود دارد؛ نظریات نو می تواند شناسایی شود و در واقع به یک نمایشگاهی جهت عرضه ایدههای علمی و دیدگاههای بدیع تبدیل شود که یقیناً برای جامعه مفید خواهد.
وی ادامه داد: به نظر بنده برگزاری کرسی های علمی علاوه بر شناسایی سطح علمی مجموعه، میتواند در ارزیابی رویکردها و سیاستها در حوزه پژوهش هم کمک کند و از این جهت نگاه ما به کرسی های علمی، نگاهی کاملاً پژوهشی و توأم با ارزیابی و نقد است.
صانعی تصریح کرد: برگزاری کرسی های علمی میتواند نشانگر میزان بلوغ فکری و رشد علمی یک مجموعه و آوردگاهی برای عرضة دانش نو و پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی هر مجموعه باشد و ما با همین نگاه بحث کرسی های نظریه پردازی، نوآوری و نقد و مناظره و کرسی های ترویجی را در مؤسسه پی گیری می کنیم و از همة اعضای هیأت علمی و مجموعة اساتید و پژوهشگران تقاضا میکنیم که در این عرصه به ما کمک کنند و با مشارکت جدی خود، این آوردگاه و نمایشگاه را با ایده های علمی خود پربارتر و با شکوه تر نمایند.
مدیر امور پژوهشی مؤسسه با اشاره به برگزاری کرسیهای نظریهپردازی خاطر نشان کرد: خوشبختانه از زمانی که ما بحث کرسیهای نظریهپردازی را شروع کردیم، کرسی های ترویجی هم در کمیته کشوری راه اندازی شده بود.
صانعی خاطرنشان کرد: ما در کرسیهای ترویجی زمینه ای برای شناسایی بهتر با رویکرد نقد را قبلاً پیگیری و جلسات آن را با کیفیت برگزار کردهایم بنابراین زمینه مناسبی برای بحث کرسی های ترویجی و برگزاری جدی آن داریم.
وی اظهار داشت: تقاضای بنده از تمام پژوهشگران، اساتید و اعضای هیأت علمی مؤسسه این است که با یک تأمل بیشتر و با عزم جدی در کرسی های علمی وارد عرصه شوند.
وی ادامه داد: کرسی ها در دو سطح قابل عرضه هستند، یکی در سطح ترویجی که ساز و کار خود را دارد و دیگری کرسیهای نظریه پردازی و نوآوری می باشد که به توضیح آن خواهیم پرداخت.
صانعی افزود: کرسی های ترویجی همان نشستهای علمی برگزار شده در مؤسسه است که ناقد هم برای آن حضور داشت و ما برای برگزاری کرسی ترویجی باید دو ناقد را برای نشست علمی داشته باشیم. در واقع کرسی ترویجی به یک نحوی در مؤسسه از مدت ها قبل ارائه شده است و ما به ساده ترین وجه و بدون عملیات فرسایشی می توانیم کرسیهای ترویجی را ادامه دهیم و برگزار کنیم، البته لازم به ذکر است که بگوییم کرسی های ترویجی با کرسی های نظریه پردازی کاملاً فرق دارد و نباید با آن خلط شود.
وی با اشاره به سطح بالای برگزاری کرسی های نظریه پردازی اظهار داشت: کرسی نظریهپردازی و نوآوری در یک سطح قوی و بسیار بالایی قرار دارد و در مقام نظریه پردازی است و جایی است که ایده و نظریه جدید و بدیعی باید ارائه گردد و داوری خاصی دارد و در واقع کرسیهای نظریه پردازی فرآیند طولانی دارد و گاهی امکان دارد که در مدت قریب به 3 یا 4 سال کرسی نظریه پردازی ثبت رسمی پیدا کند. کرسی های نظریه پردازی با کرسی های ترویجی کاملاً تفاوت دارند، در کرسی های ترویجی داوری مطرح نیست. با این توضیح بهنظر میرسد نباید ابهامی درباره کرسی های نظریه پردازی داشته باشیم.
مدیر امور پژوهشی مؤسسه با طرح این سؤال که هدف از برگزاری کرسی های ترویجی چیست؟ گفت : امید است با بیان هدف از برگزاری کرسیهای ترویجی، انگیزه ای برای پژوهشگران پیدا شود و در درجه دوم، بسط نشاط علمی و شجاعت و نوآوری و نقد آنها در مجموعه بیشتر شود.
وی افزود: البته در یک مجموعه استاد میتواند مباحث خود را در غالب کرسی ارائه و ایفای نقش نماید.
وی ادامه داد: ما مدتی است که بحث کرسی های علمی را مطرح نموده ایم و تا کنون قریب به چهل کرسی برگزار شده است و گواهی های آن را برای ارائه کننده ها و ناقدین صادر کرده ایم.
مدیر امور پژوهشی مؤسسه در پایان خاطر نشان کرد: اگر دوستان ما در مؤسسه این حرکت را جدی بگیرند و گام ها را سریع تر بردارند ما زودتر و بهتر می توانیم به آن ایدهعالی که حضرت آیت الله مصباح آن را تولید علم دینی و علم اسلام می دانند برسیم و سریع تر می توانیم ایده ها و تفکرات را شناسایی و با یک مدیریت صحیح و برنامه ریزی بهتر به سمت پروژه های کلان هدایت کنیم و در نهایت به خروجی آن که به تولید « علوم انسانی اسلامی » است، برسیم.
آخرین اخبار
- 1 از 5
- بعدی