سه شنبه: 28 فروردين 1403

شما اینجا هستید

کرسی ترویجی «الگوی توزیع درآمد از منظر قرآن کریم» برگزار شد

    به همت گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی ها؛ کرسی ترویجی « الگوی توزیع درآمد از منظر قرآن کریم » برگزار شد.

    به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، این کرسی ترویجی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمدکاظم رجائی و نقد و بررسی حجج اسلام آقایان: دکتر هادی عربی و دکتر محمد رجائی روز دوشنبه 2/11/96 از ساعت 15:30 در سالن اندیشه مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد.

    گفتنی است، این کرسی ترویجی  با حضور اساتید، دانش پژوهان، پژوهشگران و علاقه مندان و با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدجمال خلیلیان برگزار شد. 

    چیکده سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر رجائی به شرح زیر می باشد: 

    الگو نمادی از واقعیت است. از یک الگوی مطلوب انتظار می‌رود بتواند پدیده‌های پیچیده را در مقیاسی کوچک ساده‌سازی کند. الگوی توزیع درآمد و ثروت از منظر قرآن کریم به مجموعه نظام‌مندی از مبانی و زیرساخت‌ها (چون مالکیت حقیقی خداوند بر هستی، جانشینی انسان و امانت بودن مال در دست او)؛ اهداف (رشد، تعالی و قرب ربوبی و عدالت)؛  فروض و راهبردها (چون عبادت بودن کار و فعالیت اقتصادی، ممنوعیت کنز، اتلاف و معطل‌گذاردن سرمایه و نیروی کار)؛ و ساختارها و نهادهایی چون خانواده، دولت و عموم مسلمین گفته می‌شود که در ساختاری منطقی، بر اساس مبانی و اصول اقتصاد قرآنی و در چهارچوب حقوق و اخلاق قرآنی، نقشه جامعی را از مبانی تا تقسیم درآمد و ثروت از کانالهای مختلف در پیکره جامعه مبتنی بر قرآن کریم ارائه می‌کند. مقاله حاضر با روش تحلیلی توصیفی در مقام ترسیم این الگو یا نقشه جامع است.

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/5747

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه