جمعه: 31 فروردين 1403

شما اینجا هستید

کتاب «اخلاق ژنتیک از دیدگاه قرآن و اهل‌بیت(ع)»

    پژوهشی است در قلمرو اخلاق کاربردی که با تلاش پژوهشگر ارجمند حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرسول ایمانی خوشخو نگارش یافته است.

    هدف اصلی نویسنده ارائه ارزیابی و بررسی اخلاقی مهم‌ترین مسائل جاری در ژنتیک بر اساس نظریه اخلاقی اسلامی و با استفاده از اصول کلی موجود در منابع اسلامی است.

    حجت‌الاسلام والمسلمین احمد دبیری و آقای دکتر امیر خواص با مطالعه و ارائه نظرهای سودمندشان بر اتقان و غنای اثر افزوده‌اند. در خلق این اثر اساتید دیگر، به ویژه  حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی شمالی و دکتر جواد توکلی راهنمایی و مشاوره‌های راه‌گشا نموده‌اند.

    جناب آقای محمدرسول ایمانی خوشخو در «چهاردهمین دوره جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی» و دهمین دوره پژوهش برتر دانشجویی در خرداد ماه 1389 با نگارش طرح «اخلاق ژنتیک از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع)» در گروه علوم دین، مقطع کارشناسی ارشد، شایسته تقدیر شناخته شده‌ و بر همین اساس لوح تقدیری هم دریافت نموده‌ است.

    اخلاق ژنتیک، حوزه‌ای از اخلاق کاربردی است که به حل و فصل مسائل اخلاقی بغرنجی می‌پردازد که دستاوردهای جدید فناوری ژنتیک ایجاد کرده است. اخلاق ژنتیک همچون اخلاق زیستی مسائلی را در زمینه زمان آغاز حیات مطرح می‌کند؛ اما از انجا که شامل تحقیقاتی در اعمال پزشکی مبتنی بر علم ژنتیک است، می‌تواند نقاط مشترکی نیز با اخلاق پزشکی داشته باشد. در حقیقت می‌توان گفت دانش ژنتیک در حوزه اخلاق پزشکی، به تبع پیدایش شیوه‌های نوین، باعث پررنگ‌تر شدن برخی مسائل اخلاقی رایج در حوزه پزشکی شده و در حوزه اخلاق زیستی به تبع مهندسی ژنتیک سلول‌های جرم لاین، مسائلی را ایجاد کرده که پشینه‌ای در این حوزه ندارد. همین دلیل اخلاق ژنتیک، یکی از ناب‌ترین موضوعات پژوهشی به‌شمار می‌آید.

    بخش اول از دو فصل تشکیل شده و دربردارنده کلیاتی درباره محتوای کتاب و نیز گزارشی از موضوع، تاریخچه و روش اخلاق کاربردی است؛

    بخش دوم، به بررسی مهم‌ترین مسائل اخلاقی در ژنتیک پزشکی، و به‌طور مشخص دو حوزه مهم آن، یعنی آزمایش‌های ژنتیک و مشاوره ژنتیک، اختصاص دارد.

    بخش سوم این کتاب به پیامدهای مهندسی ژنتیک انسانی و تأثیرهای دست‌کاری ژنوم انسانی بر ماهیت انسان و جنبه‌های شخصیتی وی  می‌پردازد.

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/4105

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه