يكشنبه: 9 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

نعمت آشنايي با قرآن بزرگترين موهبت الهي است

     آيت الله مصباح تأکيد کرد: نعمت آشنايي با قرآن بزرگترين موهبت الهي است و هر خدمتي که براي قرآن انجام دهيم عبادت به شمار مي آيد.

    به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به نقل از پايگاه اطلاع رساني آثار علامه مصباح، ايشان در ديدار با اساتيد معارف قرآن مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) که در تاريخ 9 دي 1393 در اين مؤسسه برگزار شد، ضمن گراميداشت حماسه بزرگ 9 دي خاطرنشان کرد: خدا را شکر مي‌کنيم که در سرزميني زندگي مي‌کنيم که به نور قرآن و معارف اهل بيت (عليهم السلام) منور شده است.
     
    آيت الله مصباح با بيان اينکه علامه طباطبايي (ره) سهم بالايي در گسترش معارف قرآني دارد، اظهار داشت: قرآن و معارف قرآني برترين نعمتي است که خداوند به بندگان مرحمت نموده است و بعيد است چيزي مفيدتر از از قرآن براي زندگي بشر وجود داشته باشد و خداوند آن را در اختيار انسان قرار ندهد.
     
    وي افزود: تمام آنچه که بشر براي تعالي و قرب الهي، سعادت دنيا و آخرت و پشت سر گذاشتن زندگي دنيايي نیاز دارد مي تواند در قرآن به آن دست يابد.
     
    ايشان با تشکر از آيت الله جوادي که تمام توان خود را در جهت تبيين معارف قرآني به کار گرفته اند، يادآور شد: از لطف و عنايت ويژه خداوند است که در اين آشفته بازار دنيا،‌ بزرگاني تمام هم و تلاش خود را در جهت تبيين و ترويج معارف قرآني به کار می گيرند و زمينه بهرمندي از معارف غني قرآني را فراهم می کنند.
     
    علامه مصباح تأکيد کرد: نکته بسيار مهم در کنار آشنايي با معارف قرآني، راه درست معرفي و انتقال اين معارف به مردم است. بايد علاوه بر شناخت صحيح، راه ترويج و تبلیغ آن را نيز ياد گرفت و به بهترين روش، انس با قرآن و معارف قرآني را در ميان عموم جامعه گسترش داد.
     
    ايشان با اشاره به اينکه همه علوم ابزاري براي آشنايي بيشتر با مفاهيم قرآني است، خاطرنشان کرد: امروز جامعه بشري نيازمند معارف قرآني است و ساير علوم بايد مانند ابزاري در خدمت قرآن قرار گيرد تا حقيقت اين کتاب فهميده شود و برنامه زندگي اجتماعي انسان قرار گيرد.
     
    وي اضافه کرد: قرآن کريم علاوه بر اینکه خود دارای معارفی غني است، براي شناخت عميق اين معارف، همگان را به عترت و اهل بيت (عليهم السلام)‌ سوق مي دهد و قرآن و اهل بيت (عليهم السلام)‌ دو جزء لاينفک براي سعادت بشر مي باشند.
     
    استاد حوزه خاطرنشان کرد: برخلاف نظرات برخي از دانشمندان که براي عقل جايگاهي را در نظر نمي گيرند، قرآن عقل و تحليلات عقلي را مهم مي شمارد و در بسياري از موارد، انسان را به تعقل تشويق مي کند.
     
    ايشان يادآور شد: هم استفاده از کلمات قرآن، هم استفاده از کلام اهل بيت (عليهم السلام)‌ به عنوان تفسير و تفصيل آن و هم استفاده از عقل به عنوان فهم و تحليل آيات، همه بر محور انس با قرآن و بهرمندي از راهنمايي آن است.
     
    وي به نقش بالاي نيت در اعمال اشاره کرد و اظهار داشت: هر عملي که به قصد قربت و در جهت گسترش معارف قرآني انجام شود يقينا اجر بالايي خواهد داشت.
     
    آيت الله مصباح تصريح کرد: در ابتدا بايد قرآن را خوب شناخت و به مفاهيم آن مسلط بود و فهم خود را نسبت به قرآن بالا برد، سپس به آن عمل کرد و در قدم سوم از راه صحيح، معارف آن را انتقال داد. اگر اين امور را درست رعايت کنيم هيچ چيز در دنيا قابل مقايسه با قرآن نخواهد بود.
     
    ايشان تأکيد کرد: نعمت آشنايي با قرآن بزرگترين موهبت الهي است و هر خدمتي که براي قرآن انجام دهيم عبادت به شمار مي آيد.
    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/4809

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه