شما اینجا هستید
نشست خبری قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
آیت الله رجبی در نشست خبری با حضور جمعی از خبرنگاران، گزارشی از فعالیت های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) را ارائه نمود.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، آیت الله رجبی اظهار داشت: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نهادی حوزوی است و تحت نظارت عالیه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و ریاست حضرت آیت الله مصباح (دامت برکاته) اداره می شود.
وی با اشاره به تاریخچه و فعالیت های مؤسسه، تصریح کرد: مؤسسه برای تحقق اهداف و در راستای ارتقای فرهنگ جامعه و ترویج تعالیم اسلام و مکتب اهل بیت(ع) در قلمروهای آموزش، پژوهش و امور فرهنگی فعالیت های چشم گیری داشته است.
قائم مقام مؤسسه در این نشست برنامه ها و فعالیت های آموزشی، پژوهشی، مرکز دایره المعارف علوم عقلی اسلامی و فرهنگی تربیتی مؤسسه امام خمینی(ره) را تشریح کرد که گزارش اجمالی آن به شرح زیر است:
تاریخچه
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی نهادی حوزوی است که تحت نظارت عالیه مقام معظم رهبری مدظلهالعالی و ریاست حضرت آیتالله مصباح دامت برکاته اداره میشود. این مؤسسه در سال 1354 با هدف کارآمدیسازی و روزآمدی فضلای حوزه در پاسخگویی به نیازهای دینی و فرهنگی ، تربیت اساتید و محققان صاحبنظر در علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی تحت عنوان بخش آموزش مؤسسه در راه حق آغاز به فعالیت کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1359 علامه مصباح مدظله گزارشی از برنامههای مؤسسه به محضر شریف امام راحل قدسسره ارائه و حضرت امام بر توسعه برنامه آموزشی موسسه تأکید و تأمین بودجه آن را بر عهده گرفتند. در سال 1364 باتأسیس بخش پژوهش و دایر کردن رشتههای تخصصی علوم انسانی با رویکردی انتقادی، فعالیتهای مؤسسه تحت عنوان بنیاد فرهنگی باقرالعلوم علیهالسلام و در سال 1370 به عنوان یک نهاد حوزوی به نام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره ادامه یافت.
در سال 1374 اساسنامه مؤسسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه آموزشی آن در شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز شورای عالی حوزههای علمیه به تصویب رسید و به عنوان یک نهاد آموزش عالی حوزوی رسمیت یافت. مؤسسه در 15 رشته از علوم انسانی و اسلامی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری با مجوز وزارت علوم دورههای آموزشی برگزار میکند و به فعالیتهای پژوهشی در راستای اهداف خود، بهویژه تولید علوم انسانی اسلامی میپردازد.
لطف بیدریغ
حضرت امام خمینی رضوانالله تعالی علیه تا پایان عمر شریف خویش مؤسسه را از حمایت مادی و معنوی خود بهرهمند ساخت و علاوه بر تأمین بودجه بخش آموزش مؤسسه، جهت توسعه مؤسسه دستور در اختیار قراردادن زمین برای ساختمان مؤسسه را به تولیت وقت آستان مقدس حضرت معصومه سلامالله علیها صادر فرمود.پس از رحلت حضرت امام قدسسره خلف صالح آن امام فقید، مقام معظم رهبری مدظلهالعالی راه امام عزیز را در حمایتهای مادی و معنوی از مؤسسه ادامه دادند و با افتتاح ساختمان مؤسسه در سال 1374 حضرت علامه مصباح مدظلهالعالی را به ریاست مؤسسه منصوب فرمودند .معظم له در سال 1389 در شرفیابی مسئولان و اعضای هیأت علمی مؤسسه به محضر شریفشان فرمودند:
«این مؤسسه میتواند یک الگویی برای کل حوزه باشد، آدم آرزو و دوست دارد که حوزه، اینجوری، با این نگاه نافذ، کنجکاوانه، نسبت به مسائل پیگیر، عالمانه و همراه باتقوی و اخلاص اداره شود».
انضباط مالی
فعالیتهای مؤسسه با رعایت قوانین و مقررات نظام و ضوابط اجرایی دفتر مقام معظم رهبری و در چارچوب مصوبات و تصمیمات هیأت امنا هیأت رئیسه صورت میگیرد. بودجه مؤسسه زیر نظر ذیحسابی با رعایت دقیق ضوابط و مقررات و با نهایت صرفهجویی و قناعت هزینه میشودو گزارش آن به مراجع ذیصلاح ارسال میگردد وهر ساله توسط حسابرسی مستقل مفید راهبر حسابرسی میشود. کلیه اسناد مالی مؤسسه ثبت شده و قابل ارائه به هر نهاد مسئولی میباشد و در این زمینه هیچ نقطه ابهامی و زمینه هیچگونه سوءاستفادهای وجود ندارد.
فعالیت ها
مؤسسه برای تحقق اهداف مورد اشاره و در راستای ارتقای فرهنگ جامعه و ترویج تعالیم اسلام و مکتب اهل بیت علیهمالسلام درقلمروهای آموزش، پژوهش و امور فرهنگی فعالیت های چشمگیری داشته است که گزارش اجمالی آن به شرح زیر است:
فعالیت های آموزشی
آموزشهای موسسه در یک نگاه کلی به دو دسته آموزشهای رسمی منتهی به مدرک رسمی و آموزشهای غیررسمی منتهی به گواهینامه داخلی تقسیم شود.
1. آموزشهای رسمی
1ـ1ـ. آموزش علوم انسانی و اسلامی
مؤسسه دارای 16 رشته و گروه علمی به شرح زیر است و در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری به طلاب دارای گواهی پایان سطح 2 حوزههای علمیه که در آزمون ورودی مؤسسه موفق گردند علوم انسانی و اسلامی را آموزش میدهد.
گروهها و رشتهها
1.اخلاق |
2. ادیان |
3.اقتصاد |
4. تاریخ |
5.تاریخ اندیشه معاصر |
6. تفسیر و علوم قرآن |
7. جامعهشناسی |
8.حقوق |
9.روانشناسی |
10.علوم تربیتی |
11.علوم سیاسی |
12.فلسفه |
13.کلام و فلسفه دین |
14.مدیریت |
15.معارف اسلامی |
16.عرفان |
|
|
|
|
|
تا کنون 3550 نفر از طلاب حوزههای علمیه دورههای مؤسسه را گذرانده و فارغالتحصیل شدهاند و در سال جاری 1080 نفر در سه مقطع یادشده مشغول به تحصیل هستند.
2ـ1. آموزش فقه و اصول
با توجه به ملزم بودن دانشپژوهان مؤسسه به شرکت در دروس فقه و اصول طبق نظام آموزشی حوزه، از سال 1389 به منظور نظارت بیشتر و کیفیت بهتر برگزاری دروس فقه و اصول دانشپژوهان، دروس سطوح عالی و خارج فقه و اصول در معاونت آموزش موسسه توسط گروه فقه و اصول و اساتید مورد تأیید مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار میشود. تا کنون 2277 نفر از طلاب تحت پوشش آموزش فقه و اصول قرار گرفته و هماکنون 641 نفر از طلاب در این دروس شرکت میکنند.
3ـ1. آموزش مجازی معارف اسلامی
بهمنظور ارتقاءو تعمیق سطح معلومات قشر تحصیلکرده جامعه در زمینه فرهنگ و معارف اسلامی بدون محدودیت زمانی و مکانی، مرکز آموزشهای مجازی فرهنگ و معارف اسلام در 1386تأسیس گردید.
مرکز آموزشهای مجازی فرهنگ و معارف اسلامی مؤسسه تا کنون مجوز برگزاری دورههای آموزشی علوم و معارف اسلامی را در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دریافت کرده و در مقطع کارشناسی تا کنون با شیوهای بیبدیل 807 نفر از دانشجویان را از طریق آزمون سراسری پذیرفته و در رشته معارف اسلامی آموزش داده است و هم اکنون 470دانشجوی مشغول به تحصیل هستند
2.آموزشهای غیررسمی
2ـ1. مجازی:
نظر به درخواست و اشتیاق فراوان بخش قابل توجهی از قشر تحصیلکرده جامعه به فراگیری و تعمیق فرهنگ و معارف اسلامی خود، دورههای آموزشی کوتاه مدت و نیز تکدرسهایی در قلمرو معارف اسلامی و مکتب اهل بیت علیهمالسلام به صورت آنلاین و آفلاین ارائه میشود و به کسانی که این دروس را با موفقیت بگذرانند گواهی داخلی اعطا میشود. هماکنون 470 نفر از افراد دارای مدرک دیپلم تا دکتری در حال گذراندن این دروس میباشند 69 نفر دانشآموخته این دروس و دورهها میباشند.
2ـ2. طرح ولایت
طرح ولایت یکی دیگر از برنامههای آموزش غیررسمی مؤسسه است که در آن مبانی اندیشه و نظام تفکر دینی از زیربناییترین آموزهها تا دکترین حکومت اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه به صورت استدلالی در قالب یک نظام فکری بهاقشار فرهیخته جامعه آموزش داده میشود برنامهای که مورد عنایت ویژه مقام معظم رهبری مدظلهالعالی قرار گرفته و به فراگیر شدن آن به اقشار مختلف امت اسلامی توصیه فرمودهاند تا کنون 54000 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاهها، دانشجویان، طلاب، دبیران و نخبگان از سراسر کشور این دوره راگذراندهاند.
3ـ2. آموزشهای کاربردی
آموزشهای کاربردی در زمینه مهارتهای زندگی، مدیریت فرهنگی، مشاوره ، مهارت های تحقیق وترجمه ،مهارت های تدوین متون درسی ،مهارت های تدریس و... یکی دیگر از آموزشهای غیررسمی مؤسسه است که به صورت کارگاه یا دورههای آموزشی کوتاه مدت ارائه میشود تا کنون44951نفر این دورهها را گذراندهاند و یکصد نفر در حال گذراندن این دورهها میباشند.
4ـ2. دورههای پژوهشگری
مؤسسه در راستای اهداف خود در برخی ازقلمروفعالیت های دایرهالمعارف علوم عقلی که محقق مورد نیاز در حوزه وجود نداشته، اقدام به برگزاری سه دوره پژوهشگری تربیت محقق عرفان نظری و دو دوره تربیت محقق منطق نموده است و73 فارغالتحصیل محقق عرفان نظری ومنطق داشته است.
5ـ2. تربیت مدرس
موسسه اولین دوره آموزشی مدرسی معارف درسطح کشور را درسال 1360با هدف تربیت مدرس دروس معارف اسلامی دانشگاه ها با ظرفیت یکصدنفر از فضلای حوزه برگزارکرد واکثر قریب به اتقاق فارغالتحصیلان آن دوره جذب مراکز آموزشی، به ویژه نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها شدهاند. علاوه برابن دوره تعدادی ازفارغ التحصیلان موسسه به عنوان استاد و هیات علمی به تدریس دردانشگاه هامشغول هستند و نیز پس از تصویب رسمی رشته تربیت مدرس معارف اسلامی مؤسسه دورههای متعدد دوره تربیت مدرس معارف را در جهت کمک به نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها برگزار کرده است.
بروندادهای دانشاموختگان دورههای رسمی
مجموع دانشآموختگان دورههای رسمی و غیر رسمی موسسه 103551 نفر میباشند دانشآموختگان طلبه دورههای رسمی موسسه علاوه بر همکاری با موسسه در مسائل آموزشی، پژوهشی و مدیریتی، در قلمروهای آموزشی، پژوهشی، مدیریتی، و فرهنگی در حوزه و دانشگاه و نهادهای تصمیمساز و تصمیمگیر در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نقش برجستهای داشتهاندکه به اهم عناوین آن اشاره می شود:
3. آموزشی و پژوهشی مانند:
· عضویت هیأت علمی و تدریس در دانشگاهها؛
· عضویت هیأت علمی پژوهشگاهها؛
· پژوهشگران برتر کشوری و استانی؛
· ارائهدهنده کرسیهای نظریهپردازی و ترویجی؛
· رئیس قطبهای علمی؛
· محققان همکار در تدوین سند چشمانداز؛
· محققان همکاردرتدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛
· محققان همکاردرتدوین نقشه جامع علمی کشور؛
· محققان همکاردرتدوین برنامه پنجم توسعه؛
· مدرسان سطوح عالی وخارج حوزه علمیه.
3. فرهنگی مانند:
ارائه مباحث فرهنگی برای 2000 نفر از فعالان فرهنگی در همایشها؛
سخنرانی علمی در موضوعات فرهنگی و دینی روز و پاسخگویی به شبهات در اکثر قریب به اتفاق مراکز دانشگاهی و نهادهای انقلابی؛
کارشناسان برنامههای صداوسیمای درون مرزی و برون مرزی؛
کارشناسان مسئول در نهادهای فرهنگی.
3ـ3. مدیریتی مانند:
ü ردههای مختلف مدیریتی نظام تا سطح وزارت
ü ردههای مختلف مدیریت مراکز آموزش عالی در سطح ریاست دانشگاهها و پژوهشگاهها
ü ردههای مختلف مدیریتی حوزههای علمیه تا سطح مدیریت حوزههای بزرگ و موفق
ü ردههای مختلف مدیریت مرکز مدیریت حوزههای علمیه تا سطح معاونت مدیر مرکز مدیریت
ü مدیران دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
ü مدیران شعب سازمان تبلیغات
ü ریاست سازمانهای بزرگ و فراگیر دولتی
ü مدیریت مختلف در وزارت آموزش و پرورش.
فعالیت های پژوهش
1. معاونت پژوهشی موسسه :
معاونت پژوهشی مؤسسه در راستای اهداف موسسه در 16رشته علمی فعالیتهای زیر را انجام داده است:
1ـ1.آثار پژوهشی
تا کنون 887 طرح پژوهشی پایان یافته و توسط انتشارات مؤسسه منتشر شده و 149 طرح در درست است. از این مجموعه 190 عنوان متن درسی است که تعدادی از آنها با همکاری نهادهای رسمی مانند سازمان سمت منتشر شده است. لازم به ذکر است که بخشی از طرحهای تحقیقاتی موسسه نیز به تقاضای سایر سازمانها توسط سازمانهای دیگر مانند پژوهشگاه اندیشه اسلامی، صداوسیما و وزارت آموزش پرورش به چاپ رسیده است.
2ـ1. مجلات علمی
مجموعه مجلات علمی موسسه 29 مجله میشود که 10 مجله علمی ـ پژوهشی در 282 شماره و 4 مجله علمی ـ ترویجی در 306 شماره و 6 مجله علمی ـ تخصصی در 42 شماره را دربر دارد.
3ـ1. گروههای علمی
از آنجا که گروههای علمی موسسه ،آموزشی و پژوهشی میباشند موسسه درای 16 گروه پژوهشی به شرحی که در گروههای آموزشی گذشت میباشد.
4ـ1. کارگروهها
تا کنون موسسه 29 کارگروه علمی با 202محقق برای اجرای طرحهای کلان پژوهشی تأسیس کرده است 5-1کاروزی تحقیق
به منظور آموزش عملی مهارتهای تحقیق تا کنون معاونت پژوهش 66دوره کاروزی تحقیق برگزار کرده و 536 دانشپژوه این دوره هاراگذرانده اند.
2. مرکز دایرهالمعارف علوم عقلی
این مرکز با هدف تألیف اولین دایرهالمعارف تخصی علوم عقلی اسلامی (فلسفه، کلام، منطق وعرفان) و دانشنامههای تخصصی مربوط تشکیل شده است. این مرکز تا کنون فعالیتهای زیر را انجام داده است.
1ـ2. مقالات دایره المعافی
منطق : مدخلهای دایرهالمعارفی مصوب411، مدخل های واگذارشده 209، مقالات دریافت شده101، طرح های دریافت شده168.
عرفان نظری: مدخلهای دایرهالمعارفی مصوب 337 ، مدخل های واگذارشده ،107 مقالات دریافت شده 54، طرح های دریافت شده 66 .
2-3آثار منتشره:
1-2-3- اصطلاح نامه ها
تاکنون 6اصطلاح نامهبه شرح زیرآماده شده است:
اصطلاح نامه منطق
اصطلاح نامه معرفت شناسی
اصطلاح نامه فلسفه اشراق
اصطلاح نامه عرفان نظری
اصطلاح نامه فلسفه
اصطلاح نامه کلام
2-3-2 کتاب شناسی
تاکنون 15کتاب شناسی اجمالی در15 مجلد و 4 کتاب شناسی تفصیلی در 12 مجلدبه شرح زیرمنتشر شده است
نوع اثر |
نام اثر |
تعداد جلد |
---|---|---|
کتابشناسیهای اجمالی علوم عقلی اسلامی |
کتابشناسی منطق و تاریخ منطق |
1 جلد |
کتابشناسی فلسفه اسلامی |
1 جلد |
|
کتابشناسی تاریخ فلسفه اسلامی |
1 جلد |
|
کتابشناسی کلام |
1 جلد |
|
کتابشناسی تاریخ کلام |
1 جلد |
|
کتابشناسی عرفان اسلامی |
1 جلد |
|
کتابشناسی تاریخ عرفان اسلامی |
1 جلد |
|
کتابشناسی فلسفههای مضاف (ج1) فلسفه دین |
1 جلد |
|
کتابشناسی فلسفههای مضاف (ج2و3) فلسفه سیاسی |
1 جلد |
|
کتابشناسی فلسفههای مضاف (ج4) فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق، فلسفه فقه، فلسفه تاریخ، فلسفه تعلیم و تربیت، فلسفه هنر |
1 جلد |
|
کتابشناسی فلسفههای مضاف (ج5) فلسفه علوم اجتماعی، فلسفه زبان، فلسفه ریاضی، فلسفه علم، معرفتشناسی، هرمنوتیک |
1 جلد |
|
کتابشناسیهای تفصيلي |
کتابشناسی تفصیلی منطق و تاریخ منطق |
3 جلد |
کتابشناسی تفصیلی فلسفه اسلامی |
2 جلد |
|
کتابشناسی تفصیلی تاریخ فلسفه اسلامی |
5 جلد |
2-3-3 معاجم
تاکنون 9 معجم 29 مجلد به شرح زیر چاپ شده است
نوع اثر |
نام اثر |
تعداد جلد |
---|---|---|
معجمهای موضوعی(چکیده منابع- فهرست تفصیلی منابع – نمایه بر متن منابع) |
المعجم الموضوعی لشرح المواقف |
5 جلد |
المعجم الموضوعی لمنتخب الکتب المنطقیة |
2 جلد |
|
المعجم الموضوعی لکتاب مجموعة مصنفات شیخ الاشراق |
3 جلد |
|
المعجم الموضوعی للمنطق |
3 جلد |
|
المعجم الموضوعی للفلسفة |
5 جلد |
|
المعجم الموضوعی لعلم الکلام |
5 جلد |
|
المعجم الموضوعی لشرح المقاصد |
3 جلد |
|
المعجم الموضوعی للعرفان |
1 جلد |
|
المعجم الموضوعی لکتاب الغدیر |
2 جلد |
2-3-4-فرهنگ نامه
تاکنون 2 فرهنگ نامه در6مجلدبه شرح زیر منتشر شده است
نوع اثر |
نام اثر |
تعداد جلد |
---|---|---|
فرهنگنامه علوم عقلي اسلامي |
فرهنگ اعلام علوم عقلی اسلامی |
5 جلد |
فرهنگنامه عرفان ادبي |
1 جلد |
2-3-5-سایرآثار
تاکنون19 اثر در21 مجلدتحت عنوان گنجینه معرفت وتک نگاری منتشر شده است
گنجينههای معرفت |
گنجینه معرفت، ج1؛ (مجموعه مقالات منطقی و فلسفی) |
1 جلد |
---|---|---|
گنجینه معرفت، ج2؛ (مجموعه مقالات کلامی) |
1 جلد |
|
گنجینه معرفت، ج3؛ (مجموعه مقالاتی درباره دائرةالمعارف نویسی) |
1 جلد |
|
گنجینه معرفت ج4؛ (فلسفه علم کلام) |
1 جلد |
|
گنجینه معرفت ج5؛ (فلسفه عرفان) |
1 جلد |
|
گنجینه معرفت ج6؛ (معرفتشناسی) |
1 جلد |
|
تکنگاريها |
منطق رواقی |
1 جلد |
نگرشی نوین به مسأله اتحاد عاقل و معقول |
1 جلد |
|
نوآوریهای فلسفه اسلامی |
1 جلد |
|
بدیهی و نقش آن در معرفتشناسی |
1 جلد |
|
مبانی و اصول عرفان نظری |
1 جلد |
|
مبانی و فلسفه عرفان نظری |
1 جلد |
|
خیر و شر در مکتب ابنعربی |
1 جلد |
|
عرفان و عترت، بررسی روایات در منابع عرفانی تا قرن پنجم هجری |
1 جلد |
|
ابنعربی و اشاعره |
1 جلد |
|
اعیان ثابته در عرفان اسلامی |
1 جلد |
|
انسان کامل از دیدگاه مولوی |
1 جلد |
3. فرهنگی ـ تربیتی
با توجه به تجارب نزدیک به نیمقرن فعالیتهای موسسه، کمبودهایی در روحانیون حوزه وجود دارد که منشأ ناکارآمدی و حتی خسارت برای دین و نظام میشود؛ از آن جمله مباحث فرهنگی ـ تربیتی و بصیرتی و بهویژه مسائل اخلاقی است. به همین دلی یکی از دلمشغولیهای موسسه از آغاز تاکنون پیشگیری از این کاستیها و در صورت لزوم مقابله با آنها بوده است. ازاینرو، از بدو تأسیس مسائل اخلاقی وتربیتی و مسائل فرهنگی و بصیرتی کلیه نیروهای انسانی موسسه، بهویژه دانشپژوهان واساتید مورد نظربوده است و از آغاز فعالیت موسسه تدابیری صورت گرفته و برنامههای مختلفی اجرا شده است و ایجاد معاونت فرهنگی موسسه، مرکز تربیت مربی اخلاق، دفتر ارتباطات فرهنگی و مرکز مشاوره مأوا به همین منظور تأسیس شده اند.
فعالیت فرهنگی موسسه تا کنون به شرح زیر است:
1. برگزاری جلسات تهذیب و اخلاق
در این جلسات هر10 تا15 نفر از طلاب تحت اشراف یکی از اساتید متخلق موسسه جلسات هفتگی صمیمی دارنددراین جلسات مسائل اخلاقی و تهذیبی تربیتی مطرح میشود و در مسائل مختلف مشاوره و پرسش و پاسخ صورت گیرد.
2. برگزاری دورههای تربیت مربی اخلاق
با هدف تربیت مربیان شایسته، مرکز تربیت مربی اخلاق تأسیس شده است. این مرکز از طلاب دارای مدرک سطح 1 حوزه افراد واجد شرایط را جذب مینماید و طی یک دوره آموزشی و برنامههای اخلاقی ـ تهذیبی به تربیت مربیان اخلاق اقدام میکند. تا کنون6 دوره برگزار و 180نفرفارغالتحصیل شدهاند. هماکنون 42 نفر به گذراندن دوره اشتغال دارند.
3. نشریات فرهنگی
موسسه در راستای مسائل تربیتی و فرهنگی پنج نشریه فرهنگی را سامان داده است: 1. خانه خوبان ویژه مسائل اخلاقی، تربیتی ـ فرهنگی خانواده ها (107 شماره)2. دیدار آشنا برای دانشآموزان مقطع متوسطه (166 شماره) 3. فرهنگ پویا نشریه ویژه دانشجویان (45 شماره) 4. کارستان ویژه کارمندان موسسه (39 شماره) 5. دانشپژوه ویژه دانش پژوهان موسسه (87 شماره).
4. نشستهای فرهنگی خانه خوبان
هر دو هفته یکبار نشست فرهنگی در ارتباط با مسائل و مشکلات خانواده و استحکام نظام خانواده با عنوان خانه خوبان به منظور ارائه بحث و پرسش و پاسخ در مورد مسائل مهم خانواده و آسیبهای آن توسط کارشناسان مربوط برگزار میشود که علاوه بر خانوادههای پرسنل موسسه، مشتاقان این مباحث در کل شهر قم در آن شرکت میکنند. این جلسات مورد استقبال جدی از داخل و خارج موسسه قرار گرفته است و تا کنون 77 جلسه برگزار گردیده است.
5. برنامه تلویزیونی مجموعه 400 قسمتی معرفی اسلام به زبان انگلیسی که 70 قسمت آن تهیه و بخشی از آن در سیمای برونمرزی پخش شده است و نیز برنامه تلویزیونی70 قسمتی که بخشی از آن تهیه و در سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است.
6. نشستهای علمی ـ فرهنگی کانون طلوع
هر هفته نشستهای علمی ـ فرهنگی در مسائل فکری و فرهنگی ودینی روز و ناظر به شبهات و تهاجمات فکری ـ فرهنگی با شرکت تعدادی از اساتید برجسته موسسه برگزار و به ارائه بحث و نقد و بررسی پرداخته میشود. تا کنون 577 نشست برگزار شده است. مجموع مباحث این نشستها در قالب جزوه تکثیر و مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
7. سخنرانیهای علمی – فرهنگی
اعضای شرکتکننده در جلسات کانون طلوع طبق تقاضایی که از سوی مجامع علمی وفرهنگی و نهادهای انقلابی ودینی از موسسه میشود برای ایراد سخنرانی و پرسش و پاسخ به دانشگاهها، مراکز فعال فرهنگی و نهادهای انقلابی اعزام میشود. تا کنون حدود 10000 مورد، اساتید به اکثر قریب به مراکز آموزش عالی و نهادهای انقلابی وحوزههای علمیه در سراسر کشور اعزام شدهاند.
8. برگزاری همایشهای فرهنگی ملی، استانی و نیز تغذیه 2000 از فعالان فرهنگی در راستای منویات حضرت امام و رهنمودهای مقام معظم رهبری و فرهنگی و دینی
9. تأسیس مرکز مشاوره مأوا
یکی از مسائل مورد نیاز جدی جامعه اسلامی و حوزههای علمیه ارائه مشاوره با توجه به تعالیم و فرهنگ اسلامی است موسسه با تأسیس مرکز مشاوره مأوا فعالیتهای زیر را در این زمینه انجام داده است:
الف) برگزاری دورههای تربیت مشاور
تا کنون 7 دوره با 147 شرکتکننده رگزار شده است
ب) برگزاری دورههای آموزش کاربردی مانند مهارتهای زندگی، سبک زندگی اسلامی فرزندپروری، تربیت دینی فرزندان، آسیبهای روانی، روانشناسی نوجوان و...
تا کنون 1754 دوره آموزشهای کاربردی برای 43851 داوطلب برگزار شده است.
د) ارائه مشاوره تا کنون 30123 مشاوره
ه) آثار علمی
کتابهای کاربردی: 52
تکنگارهها: 37
10. نمایشگاههای فرهنگی، بصیرتی
یکی از راههای اثرگذاری فرهنگی – بصیرتی نمایشگاههایی با محتوای متقن و غنی و جذاب فرهنگی است. به همین منظور تا کنون 110 نمایشگاه با 2200 تابلو در موضوعات اخلاقی، تربیتی و بصیرتی برگزار شده و نهادهای مختلفی متقاضی برگزاری آن در مراکز خود شدهاند. تابلوهای تهیه شده به دلیل غنا و اتقان آن به کتاب تبدیل شده و بارها به چاپ رسیده است.
آخرین اخبار
- 1 از 5
- بعدی