شنبه: 1 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

معرفی نشریه انوار معرفت در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا کرمانی مدیر مسئول نشریه

    مصاحبه با جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر علیرضا کرمانی مدیر مسئول نشریه انوار معرفت؛ نشریه علمی پژوهشی گروه عرفان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

    1. لطفا معرفی کوتاهی از گروه عرفان مؤسسه امام خمینی(ره) داشته باشید.

    بسم الله الرحمن الرحیم

    در سال 1388 با موافقت هیئت رئیسه مؤسسه امام خمینی(ره) و با عنایت ویژه مرحوم علامه مصباح یزدی (قدس سره) گروه عرفان مؤسسه با مدیریت حجت الاسلام و السلمین استاد سید یدالله یزدان‌پناه تأسیس شد. تأسیس این گروه آموزشی در مؤسسه مسبوق بود به فعالیت بخش عرفان دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی با مدیریت جناب استاد یزدان‌پناه که هم در حوزه پژوهشی و هم تربیت محقق عرفان فعالیت داشت و توانست در سه دوره بیش از 50 محقق در حوزه‌های مختلف عرفان از جمله عرفان نظری، عملی و ادبی تربیت کند. گروه عرفان مؤسسه با بهره‌گیری از تجربه برگزاری این دوره‌ها، سه دوره‌ کارشناسی ارشد عرفان اسلامی و دو دوره دکتری برگزار کرد که یکی از این دوره‌های دکتری با مشارکت گروه ادیان مؤسسه بوده است. هم‌اکنون گروه عرفان با چهار عضو هیئت علمی و با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین یزدان‌پناه مشغول به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی می‌باشد.

    در همین‌جا جا دارد به این نکته هم توجه بدهم که بذل عنایت علامه مصباح یزدی(ره) به تشکیل دوره‌های عرفان از سال 1379 در مرکز پژوهشی دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی و شکل‌گیری گروه عرفان از سال 1388 نشان از توجه ویژه ایشان به طرح مباحث علمی عرفان در مجامع علمی دارد. ایشان به جهت نگاه جامعشان هیچ‌گونه تنگ‌نظری در طرح مباحث علمی نداشتند و تنها از تقلید در مباحث نظری برحذر می‌داشتند و از طرح مباحث مطابق با معیارهای علمی و عقلی در همه حوزه‌ها از جمله عرفان استقبال می‌کردند.  

    2. نشریه انوار معرفت از چه سالی منتشر می‌شود و اعضای هیئت تحرریه آن چه کسانی هستند؟

    دوفصل‌نامه «انوار معرفت» از سال 1390 منتشر می‌شود. این نشریه تا شماره 11 تحت عنوان «حکمت عرفانی» منتشر می‌شد و بر اساس نامه شماره 9588 مورخ 1397/09/17 شوراي اعطاي مجوزها و امتيازهاي علمي وابسته به شوراي عالي حوزه‌هاي علميه، از شمارة 12 حائز رتبة «علمي ـ پژوهشي» شد. سردبیر این نشریه جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسین شریفی، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) می‌باشد و آقایان آیت‌الله غلامرضا فياضي استاد مؤسسة آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) و حجج اسلام علي اميني‌نژاد استاد سطح عالي فلسفه و عرفان حوزه علميه قم، حسن سعيدي دانشيار دانشگاه شهيد بهشتي، عسكري سليماني اميري استاد مؤسسة آموزشي پژوهشي امام خميني(ره)، دکتر احمدحسين شريفي استاد مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره)، دکتر يارعلي‌كرد فيروزجايي دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دکتر محمد فنايي اشكوري استاد موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره)، دکتر محسن قمي دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دکتر محمدمهدي گرجيان دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع) و اینجانب عليرضا كرماني دانشيار مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) اعضای هیئت تحریریه این نشریه می‌باشند. جناب آقای حمیدخانی نیز مدیر اجرایی نشریه می‌باشند.

    3. علاقه‌مندان در چه موضوعاتی می‌توانند مقالات خود را برای شما ارسال کنند.

    قلمرو این نشریه شامل همه موضوعات در خصوص عرفان است. این موضوعات تاریخ عرفان اسلامی، مباحث عرفان نظری، عرفان عملی، عرفان ادبی، عرفان سیاسی و اجتماعی، نقد و بررسی فرقه‌های عرفانی، نقد عرفان‌های کاذب و عرفان تطبیقی که یک طرف تطبیق عرفان اسلامی باشد را شامل می‌شود. از جمله ویژگی‌های این نشریه آن است که مقالات بعد از بررسی و تأیید، در مدت زمان کوتاهی انتشار می‌یابد.

    4. علاقه‌مندان از چه طریقی می‌توانند این مقالات را ارسال کنند.

    علاقه‌مندان می‌توانند پس از ورود به سایت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  وارد سامانه ارسال و پیگیری مقالات شده و به راحتی با انتخاب نشریه انوار معرفت، مقالات خود را برای این نشریه ارسال فرمایند. دوستان می‌توانند هر گونه نکته، سؤال یا انتقاد خود را در خصوص نشریه  با شماره 02532113471 مطرح نمایند.

     

    ورود به سايت اصلي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره):  https://iki.ac.ir

    لينك كانال «مؤسسه امام خميني(ره)» در ايتا:  https://eitaa.com/iki_ac_ir


     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/7091

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه