جمعه: 10 فروردين 1403

شما اینجا هستید

مصونیت بخشیدن به جریان فرهنگ در کشور نیاز به تقویت بنیان های فکری دارد

    به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) معاون آموزشی موسسه در گفت گو با مرکز خبر روابط عمومی به برنامه های آموزشی معاونت آموزش در سال تحصیلی 92 و 93 اشاره و خاطر نشان کرد: به حول و قوه الهی برنامه‌ها و قوانین آموزشی هر از چندی مورد بازنگری قرار می‌گیرد و بازنویسی می‌شود. در همین رابطه برنامه درسی مقطع ارشد تغییرات چشمگیری داشت و برای تقویت بیشتر پایه‌های فکری دانش‌پژوهان در معارف (عقلی و نقلی) برنامه ریزی و تصمیم‌گیری شد، به طوری که دانش‌پژوهان موسسه با معارف بیشتری آشنا می‌شوند و این کار در جهت تعمیق و تقویت دانش آن‌هاست‌ که می‌تواند توشه و پشتوانه‌ای برای مواجهه با چالش‌ها و جریانات فکری غلط غربی باشد. 

    معاون آموزشی موسسه اظهار داشت: برای مصونیت بخشیدن به جریان فرهنگ در کشور و جلوگیری از تاثیرات منفی فرهنگ غرب باید بنیان‌های فکری افراد تحصیل کرده را تقویت کرد. در همین رابطه این مؤسسه که یک نهاد حوزوی است، مخاطبان خود را از میان طلاب حوزه انتخاب کرده و طی سه دوره کارشناسی، ارشد و دکتری آنان را برای دفاع از کیان فکری و فرهنگی اسلام ناب تربیت می کند. 
    معاون آموزشی موسسه با تاکید بر اینکه هدف اصلی موسسه به ویژه در سال «فرهنگ»، اسلامی سازی علوم انسانی است گفت: در طول سالیانی که از تاسیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) می‌گذرد فعالیت‌های بسیاری انجام شده است اما هنوز به مرحله کامل و رضایت بخش نرسیده است. مفاهیم شفاف سازی نشده و انسجام کافی و کاملی به بحث داده نشده است. بنابراین برای ساماندهی فعالیت‌ها در حوزه آموزشی و پژوهشی بنا بر این شد که بازنگری در این فرایند صورت بگیرد 
    وی با تاکید بر بازنگری فعالیت‌ها تصریح کرد: به همین منظور شورای سیاستگذاری اسلامی سازی علوم انسانی برای این کار تشکیل شد و اهداف و وظایفی برای آن در نظر گرفته شد و شورا وظیفه دارد در طول یک‌سال این کارها را آماده سازد و هدف‌گذاری نماید. یعنی سیاست‌های کلان مشخص و جهت‌دهی شود و در راستای رسالت اصلی موسسه که اسلامی سازی علوم انسانی است سامان یابد. این شورا به ریاست قائم مقام محترم موسسه هر دو هفته یکبار جلسات ثابت و جدی برگزار می‌کند. 
    عضو هیئت علمی موسسه اظهار امیدواری کرد تا یکسال آینده نقیصه‌ها جبران شود و همه گروه‌ها هماهنگ و با یک نگاه در تهیه سرفصل دروس و تهیه کتاب درسی و پایان ‌نامه‌ها و ... با یک هدف و در یک مسیر مشخص گام بردارند. 
    دکتر موسوی نسب تصریح کرد: در همین راستا در هیئت رئیسه موسسه همچنین فعالیت‌های اساتید و اعضای هیئت علمی در زمینه فقه و اصول بررسی شده و بنابراین گردیده که اعضای هیئت علمی بخشی از وقت موظفی خود را برای توانمندسازی و بالا بردن سطح علمی خود در فقه و اصول اختصاص دهند و دانش فقهی و اصولی خود را توسعه داده و تعمیم دهند. دستورالعمل اجرایی این مصوبه در دست تهیه است. 
    وی اظهار داشت: برای یکپارچه‌سازی قوانین و جلوگیری از پراکندگی آئین ‌نامه ها بنا بر این شده است که برای هر موضوع آیین‌نامه خاصی وجود داشته باشد و به طور کلی ساختار اداری تمام فعالیت‌ها به صورت «اتوماسیون» باید انجام شود و تا آنجایی که امکان دارد از حضور فیزیکی افراد مراجعه کننده برای کارهایشان جلوگیری شود. 
    موسوی نسب در ادامه به ارزیابی اساتید در موسسه که از سالها پیش در جریان است اشاره کرد و اظهار داشت: از این پس ارزیابی دانش‌پژوهان ممتاز به طور ویژه و با ضریب قابل توجهی محاسبه می‌شود. این نگاه ویژه برای نخبه پروری هم مفید است یعنی در آموزش به نظر نخبه‌ها بهای بیشتری داده می‌شود.
    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/4655

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه