جمعه: 10 فروردين 1403

شما اینجا هستید

مبانی معرفت شناسی علوم انسانی

    کتاب «مبانی معرفت شناسی علوم انسانی» منتشر شد. 

     

    به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) کتاب «مبانی معرفت شناسی علوم انسانی» به قلم استاد محمد حسین زاده به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سال 1393 منتشر شد.

    این کتاب در سه بخش به نگارش در آمده که بخش اول آن به مبانی یا اصول معرفت شناختی پرداخته است. در بخش دوم، آموزه های معرفت شناسی دینی تعیین شده است و بخش سوم کتاب، منطق فهم یا قواعد عقلایی گفتمان را نشان داده است.

    در این کتاب، دو محور، جداگانه بررسی می‌شود: محور اول مبانی اصول معرفت شناختی در اندیشه اسلامی که زیر بنای نظریه ها و راه‌حل ها در دانش‌های گوناگون، به ویژه علوم انسانی اند؛ محور دوم، چگونگی  به کارگیری آن مبانی یا اصول در علوم انسانی را نشان می دهد که به سه صورت زیر مطرح شده است.

    1-      بررسی مهمترین مسائل فلسفه علوم انسانی و تبیین چگونگی ارتباط آن مبانی یا اصول با آنها

    2-      نگاهی گذرا به مسائل هر یک از علوم انسانی و بررسی نظریه های مطرح شده و کشف مبانی معرفت شناختی و ارزیابی آنها و سپس تبیین چگونگی ارتباط مبانی یا اصول معرفت شناختی علوم انسانی با آن نظریه ها؛

    3-      رهبرد دوم با پژوهشی مکتب محور و نه نظریه محور؛ مانند اینکه درباره پیامد بطلان سوبژکتیویسم، نسبیت گرایی و مانند آنها در مکتب‌های مطرحدر فلسفه دین یا کلام جدید، جامعه شناسی دین، جامعه شناسی، روان شناسی رشد و ...، نحوه ارتباط آن اصول با این مکتب ها و دیدگاه ها تحقیق می‌شود.

    در این نوشتار، تنها مهم‌ترین مبانی یا اصول معرفت شناختی در اندیشه اسلامی بیان شده  سپس در دفتری دیگر، چگونگی کاربست آن مبانی یا اصول در علوم انسانی با اولین شیوه راهبرد پی گرفته می‌شود. 

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/4773

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه