شنبه: 15 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

كتاب نمايه موضوعي منابع فلسفه سياسي منتشر شد

     

    كتاب نمايه موضوعي منابع فلسفه سياسي به همت مركز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي وابسته به مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) منتشر شد.

    اثر پيش‌رو نمايه‌ها و کليدواژه‌هاي 136 منبع فلسفه سياسی است که از ميان آنها، 92 منبع به منابع فلسفه سياسی اسلامی و 44 منبع به منابع فلسفه سياسی غرب اختصاص دارد. اين منابع از دوره‌های مختلف انتخاب شده، و بيشتر منابع اصلی فيلسوفان مشاء، اشراق، متعاليه و معاصر را دربرمی‌گيرد، تا بتوان با اتکای بر آنها ديدگاه فيلسوفان اسلامی را در موضوعات گوناگون فلسفه سياسی توضيح داد.

    در انتخاب منابع فلسفه سياسی غرب نيز تلاش شده، منابع اصلی از دوره‌های مختلف بررسي شود. به همين دليل، آثاری از فيلسوفان يونان باستان، فيلسوفان رواقی، مسيحی و مدرن انتخاب شده‌اند. قرار گرفتن نمايه‌های منابع فلسفه سياسي غرب در کنار نمايه‌های منابع فلسفه سياسی اسلامی، افزون‌برآنکه زمينه مقايسه ميان آنها و دستيابي به اشتراک‌ها و تفاوت‌ها را فراهم مي‌سازد، وجود ظرفيت‌ها و خلأها در هريک را هم نشان مي‌دهد.

    اين اثر پژوهشي که به نام «نمايه موضوعی منابع فلسفه سياسی» و در يک جلد عرضه شده است، دربردارندة 1475 کليدواژه و 14250 نمايه ترکيبي است. از منابع منتخب، تنها نمايه‌هاي مربوط به  فلسفه سياسي استخراج شده است و تنظيم کليدواژه‌ها و انتخاب کليدواژه اصلي و ارجاعي در اين مجموعه، بر اساس اصطلاح‌نامه فلسفه سياسي بوده، که در همين مرکز تهيه شده است.

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/6131

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه