جمعه: 10 فروردين 1403

شما اینجا هستید

علامه مصباح يزدي: پيشرفت و عزت انقلاب اسلامي مرهون رهبري جامعه است

    عضو خبرگان رهبري با بيان اين‌که نعمت‌هاي خدا قابل شمارش نيست گفت: از جمله نعمت‌هاي مهم اجتماعي که بهره‌مندي از ديگر نعمت‌ها، شکوفا شدن استعدادها و رشد و پيشرفت نيز در گرو آن است، نعمت وجود مديران صالح در جامعه و در بالاترين سطح آن يعني وجود رهبر صالح است.

    به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در همايش غدير قم با اشاره به آيه‌اي از قرآن کريم، يکي از روش‌هاي قرآن کريم براي تربيت و هدايت انسان‌ها را برشمردن و يادآوري نعمت‌ها ذکر کرد و به اين مسأله پرداخت که با اين‌که خدا نيازي به شکرگزاري ما ندارد، چرا از ما شکرگزاري را مي‌خواهد و هدف از شکرگزاري چيست؟
    علامه مصباح يزدي در پاسخ به پرسش فوق گفت: گاهي برخي از فوائد شکر به عنوان هدف شکرگزاري ذکر مي‌شود، همان‌گونه که سنّت خداوند اين است که شکر نعمت باعث افزايش نعمت، و کفران نعمت سبب زوال آن خواهد شد، اما به نظر مي‌رسد افزايش نعمت، هدفي متوسط است، بلکه براي ايجاد انگيزه براي شکرگزاري است.
    وي با بيان اين‌که هدف از شکرگزاري به هدف اصلي خلقت مربوط مي‌شود ادامه داد: خداوند انسان را به گونه‌اي آفريده که داراي اختيار است و مي‌تواند سعادت خود را رقم بزند و همين امر موجب شرف و فضيلت انسان بر ساير موجودات است.
    وي ادامه داد: منظور از اين‌که انسان مي‌تواند انتخاب کند، يعني مي‌تواند راه ترقي يا انحطاط را در پيش بگيرد.
    علامه مصباح يزدي با اشاره به وجود غريزه شکرگزاري در انسان ادامه داد: اگر فردي براي ما زحمت خالصانه‌اي بکشد، خود را بدهکار وي مي‌يابيم و حداقل از وي تشکر مي‌کنيم به گونه‌اي که اگر نتوانستيم تشکر کنيم گويا باري بر دوش ما سنگيني مي‌کند. اين حس قدرداني از خدمات ديگران امري فطري است و خدا در ما نهاده است تا با اين انگيزه، در مقام شکر خدا نيز برآييم و رابطه قلبي خود را با خدا حفظ کنيم.
    وي با اشاره به اين‌که شکر زمينه‌اي براي رابطه با خدا و رسيدن به قرب الهي است، خاطر نشان کرد: قرب الهي بالاترين مقامي است که يک موجود درعالم امکان مي‌تواند به آن دست يابد و به نعمت‌هاي والاي الهي برسد، و فياضيت خداوند اقتضا مي‌کند بالاترين نعمتي که در حد موجود ممکن است به وي عطا کند، اما بايد به کسي عطا کند که بتواند آن را درک کرده و لياقت آن را داشته باشد.
    عضو خبرگان رهبري ادامه داد: همسر فرعون که خداوند او را به عنوان الگويي براي همه مؤمنين ذکر مي‌کند از خداوند مقام قرب الهي را درخواست مي‌کند و اين نشان مي‌دهد هر کسي حتي اگر در بدترين شرايط و اوضاع و احوال قرار بگيرد مي‌تواند به گونه‌اي خود را به قرب الهي برساند.
    وي لطيف‌ترين و مؤثرترين انگيزه‌اي که رابطه انسان را با خدا حفظ مي‌کند، شکر دانست و خاطر نشان کرد: تا انسان خود را نسبت به کسي بدهکار نبيند، شاکر نمي‌شود.
    علامه مصباح يزدي با بيان اين‌که نعمت‌هاي خدا قابل شمارش نيست گفت: از جمله نعمت‌هاي مهم اجتماعي که بهره‌مندي ديگر نعمت‌ها و شکوفاشدن استعدادها و رشد و پيشرفت نيز در گرو آن است، نعمت وجود مديران صالح در جامعه و در بالاترين سطح آن يعني وجود رهبر صالح است.
    وي با مقايسه اجمالي بين انقلاب اسلامي با انقلاب ديگر کشورها گفت: کشورهاي ديگري که تقريبا همزمان با کشور ما انقلاب کردند، در نهايت دشمنان در خاک کشورشان مستقر شدند و مال و جان و ناموس کشور و حتي فرهنگشان را در اختيار گرفتند و حتي گروه‌هاي انقلابي به برادرکشي پرداختند، اما انقلاب اسلامي با هزينه بسيار اندکي عليرغم تحرکات و فعاليت‌هاي زياد دشمنان به پيروزي رسيد و رشد عظيمي داشت به گونه‌اي که امروز هيچ کس نمي‌تواند نقش ايران را در معادلات جهاني انکار کند و دليل اين جهش و حرکت عظيم، وجود رهبري صالح يعني حضرت امام خميني(ره) بود.
    علامه مصباح يزدي با اشاره به اين‌که در طول اين 33 سال بارها کشتي انقلاب در طوفان‌هاي سهمگين واقع شد، اما به دست رهبر جامعه در ساحل امن قرار گرفت، خاطر نشان کرد: همه پيشرفت‌هاي مادي و به ويژه معنوي، مرهون مقام رهبر صالح در جامعه است و اگر در طول شبانه روز، تنها براي اين نعمت، مشغول به شکرگزاري شويم، از عهده شکر آن برنمي‌آييم.
    وي گفت: امروزه در فرهنگ الحادي، ناسپاسي ترويج مي‌شود بدين گونه که انسان هرگز خود را بدهکار کسي نمي‌بيند تا جايي که گفته مي‌شود انسان بعد از مدرنيته ماهيت ديگري دارد که همواره دنبال حق است و تکليفي بر خود نمي‌بيند و حتي اگر به خدا هم معتقد است مي‌خواهد حق خود را از خدا بگيرد و اين همان کفران و ناسپاسي است و اگر ما بخواهيم به اين دام مبتلا نشويم، بايد روحيه شکر را در خودمان ايجاد کنيم و يقين داشته باشيم اگر اين روحيه در ما ايجاد شد، قطعا خداوند نعمتش را خواهد افزود.
    گفتني است همايش غدير قم با حضور جمعي از جوانان بسيجي استان قم 27 مهرماه همزمان با سالروز سفرتاريخي مقام معظم رهبري به استان مقدس قم در سالن همايش‌هاي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.
     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3791

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه