جمعه: 10 فروردين 1403

شما اینجا هستید

علامه مصباح يزدي: نعمت ولايت اهل‌بيت‌عليهم‌السلام پس از نعمت معرفت خداوند بالاترين نعمت است

    عضو خبرگان رهبري با اشاره به اينکه محبت طرفيني است، گفت: همانگونه که ما علي‌عليه‌السلام را دوست داريم بايد کاري کنيم که علي‌عليه‌السلام نيز ما را دوست داشته باشد، وگرنه اظهار ارادت ظاهري و محبت به تنهايي کافي نيست، هر چند همين محبت که در وجود ماست در مقابل کسي که اين محبت در دلش نيست، امتياز والايي است.

    به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، عضو مجلس خبرگان رهبري در ديدار با جمعي از طلاب و اساتيد مدرسه علميه رشد، بالاترين نعمت الهي را معرفت خداوند و پس از آن ولايت اهل‌بيت‌عليهم‌السلام دانست و گفت: شکر اين نعمت اقتضا مي‌کند که براي همه علما و مربيان و گذشتگاني که مؤثر بودند تا با خاندان رسالت آشنا شويم دعا کنيم و از خداي متعال علو درجات را براي آن‌ها درخواست کنيم.

    وي با اشاره به اينکه نعمت ولايت داراي مراتبي است، اظهار داشت: هرچند درک حقيقت ولايت دشوار و ناممکن است اما همين که اهل‌بيت را دوست داريم و في الجمله جايگاه آنها را نزد خداوند، جايگاهي رفيع مي‌دانيم بايد شکرش را به جا آورده تا به مراتب کامل‌تري از آن دست يابيم.

    علامه مصباح با اشاره به رواياتي گفت: صرف ادعاي محبت داشتن به اهل‌بيت عليهم‌السلام کافي نيست، بلکه آنها وسيله‌اي براي شناخت خداوند هستند.

    وي با اشاره به حديثي از امام رضا‌عليه‌السلام گفت: پس از اينکه امام رضا‌عليه‌السلام به عنوان ولايت عهد مأمون معرفي شد، عده‌اي از شيعيان روزهاي متوالي براي ديدن امام رضا عليه‌السلام مي‌آمدند و خود را شيعه معرفي مي‌کردند اما امام رضا عليه‌السلام آنها را به خاطر دروغگويي که همان ادعاي تشيع بود نمي‌پذيرفتند تا زماني که آنها گفتند ما محبان و دوستداران شما هستيم و امام آنها را پذيرفت.

    وي ادامه داد: هرچند در عرف به افرادي که محبان اهل‌بيت هستند شيعه گفته مي‌شود و امام رضا‌ عليه‌السلام نيز مي‌توانست از روي مسامحه از آنها تشيع را قبول کند اما قبول نکردند و روزهاي متوالي اين افراد منتظر ديدار امام ماندند؛ اين قضيه نشان مي‌دهد گاهي روش‌هاي تربيتي اقتضا مي‌کند به شرايطي توجه داده شود که در شرايط عادي بدان توجه نمي‌شود.

    آيت الله مصباح يزدي ادامه داد: وقتي امام مي‌بيند افرادي ظرفيتي دارند که به مقام‌هاي بالا برسند اما به همين محبت بسنده کرده‌اند، آنها را با کارخويش براي رسيدن به آن درجات ترغيب مي‌کنند که چه بسا اگر هر روز آنها را مي‌پذيرفت و به آنها اخلاق مي‌آموخت چنين اثري نداشت.

    وي با اشاره به اينکه محبت طرفيني است ادامه داد: همانگونه که ما علي عليه‌السلام را دوست داريم بايد کاري کنيم که علي عليه‌السلام نيز ما را دوست داشته باشد، وگرنه اظهار ارادت ظاهري و محبت به تنهايي کافي نيست، هر چند همين محبت که در وجود ماست در مقابل کسي که اين محبت در دلش نيست، امتياز والايي است.

    اين استاد اخلاق حوزه علميه ادامه داد: اينکه محبت اهل‌بيت مزد رسالت قرار داده شده است، بدان معناست که انسان بايد خود را شبيه آنها کند، زيرا انسان هرکس را دوست بدارد سعي مي‌کند خود را شبيه او و مورد رضايت وي قرار دهد، اما متأسفانه شيطان گاهي ما را فريب مي‌دهد تا به همين محبت بسنده کنيم و حتي گاهي به قدري انسان فريب مي‌خورد که محبت اهل‌بيت‌عليهم‌السلام را مجوز گناه براي خود مي‌داند و معتقد است با محبت آنها همه گناهان او بخشيده شده است.

    وي با اشاره به اينکه راه ائمه راهي جز راه خداوند متعال نيست، گفت: اين‌چنين نيست که دو راه متفاوت براي رسيدن به بهشت وجود داشته باشد، بلکه يک راه است و آن همان راه خداي متعال است در حالي که عده‌اي چنين فکر مي‌کنند و دستوارات الهي را کنار مي‌گذارند ولي براي امام حسين‌ عليه‌السلام اشک ريخته و به سر و سينه مي‌زنند.

    علامه مصباح يزدي گفت: انسان نمي‌تواند علي‌ عليه‌السلام را دوست نداشته باشد اما بايد متوجه بود در صورتي اين محبت ارزش پيدا مي‌کند که همراه با عمل باشد، يعني اهل‌بيت‌عليهم‌السلام را به خاطر خداوند دوست بدارد و اين محبت است که همه کمبودهاي انسان را رفع مي‌کند.
    علامه مصباح يزدي با اشاره به جامعيت و مراتب دين ادامه داد: دين را بايد با جامعيت آن يادگرفت و عمل کرد و سعي در کسب مراتب و درجات والا نمود.

    گفتني است اين مراسم يکم آذرماه در سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم برگزار شد.
     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3618

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه