جمعه: 31 فروردين 1403

شما اینجا هستید

علامه مصباح يزدي: مشکل دشمنان، دين ماست

    عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به آياتي از قرآن کريم گفت: دشمنان با اصل دين ما مشکل دارند و هدف آنها تنها منافع مادي نيست.

    به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در نشست انجمن فارغ التحصيلان اين مؤسسه، با اشاره به فتنه سال گذشته گفت: بعد از فتنه بسياري از اهل قلم و محققين به تحليل حوادث بعد از انتخابات پرداختند تا ابهامي پيرامون اين فتنه و صحنه‌گردانان آن باقي نماند، هر چند شايد هنوز عده‌اي باور نکرده باشند که فتنه اخير از مدت‌ها قبل برنامه‌ريزي و کارشناسي شده بود.

    علامه مصباح يزدي تحليل عالمانه حوادث و رفع ابهام را از ويژگي يک جامعه پويا و سالم دانست و خاطر نشان کرد: هرچند اين فعاليت‌ها مناسبت است، اما آنچه مهم‌تر مي‌نمايد، پيش‌بيني فتنه آينده است چرا که چه بسا همان‌گونه که مقام معظم رهبري فرمودند، فتنه بزرگ‌تري در پيش داشته باشيم.

    علامه مصباح يزدي ادامه داد: هر چند درباره ويژگي‌هاي سياسي فتنه آينده، خبرگان سياسي بايد نظر دهند، اما در آموزه هاي دين نيز مطالبي وجود دارد که راهگشاي ما در اين مسير است.

    وي ادامه داد: متأسفانه بسياري از مطالب ديني جدي گرفته نمي‌شود و به آن بها داده نمي‌شود، به عنوان نمونه وقتي برخي از بزرگان در خصوص دشمني بيگانگان و دشمنان با دين ما مي‌گفتند، به راحتي قابل فهم نبود، چرا که گمان مي‌برديم دشمن مي‌خواهد از منابع نفت و بازار ما استفاده کند و نهايتا مي‌خواهد مسلمانان تابع آنها باشند.

    وي ادامه داد: وقتي امام (ره) هشدار‌هاي جدي در خصوص در خطر بودن اسلام بيان مي‌کردند باعث شد تا عميق‌تر به اين قضيه بنگريم و متوجه شويم که واقعا دشمن با اصل دين ما مشکل دارد.

    عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اينکه هنوز هم تحليل اين دشمني مشکل است، ادامه داد: چگونه يک جامعه‌ براي اين‌که دين جامعه ديگري را تغيير دهد حاضر به پرداخت هزينه‌هاي بسيار و حتي دادن تلفات است؟!

    وي ادامه داد: هر چند ممکن است عناصر مادي هم در اين دشمني دخيل باشد، اما قرآن کريم دليل اصلي دشمني دشمنان را دين مسلمانان مي‌داند.

    آيت‌الله مصباح يزدي با بيان اين‌که فهميدن مخالفت دشمن با اصل دين ما، مي‌تواند راهگشاي خوبي براي پيش‌بيني حوادث آينده و فتنه‌هاي پيش رو باشد، خاطر نشان کرد: از همان اوايل انقلاب اسلامي، دشمنان و به ويژه آمريکا در صدد برآمدند تا بفهمند که چه عاملي سبب شده تا همه تلاش‌هايشان نتيجه معکوس دهد، چرا که باور نمي‌کردند به اين سرعت شاه ساقط شود و رژیمی به دست يک روحاني تأسيس شود.

    وي با مقايسه انقلاب اسلامي ايران با انقلاب‌هايي که برخي از آ‌نها حتي با شعار دين صورت گرفته بود، ادامه داد: اما اين انقلاب‌ها توسط دشمنان منحرف شدند، و آمريکا گمان مي‌برد انقلاب اسلامي ايران هم به چنين سرنوشتي دچار خواهد شد.

    وي ادامه داد: اما انقلاب اسلامي ايران همه نقشه‌هاي آنها را برآب داد و همين باعث شد تا هزينه سنگيني را به پژوهش براي شناخت انقلاب، اسلام و تشيع اختصاص دادند، مثلا براي پايان‌نامه‌هاي دانشجويان ايراني که در آمريکا مشغول تحصيل بودند تزهايي مانند ولايت‌فقيه، تشيع، امام و... انتخاب مي‌کردند و حتي در اسرائيل مراکز شيعه‌شناسي تأسيس شد.

    وي ادامه داد: وقتي در پژوهش‌هايشان که هم‌چنان ادامه دارد متوجه عناصر قدرت ايران که همان عاشورا، مهدويت و ولايت‌فقيه بود، شدند از همان زمان به توهين به مقدسات و اسلام‌هراسي روي آوردند و مبارزه با اين عناصر را در دستور کار خود قرار دادند.

    رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ادامه داد: وقتي افرادي که خودشان در حوزه ديني کار مي‌کنند برايشان مشکل است بفهمند که دشمن با اصل دين ما مخالف است، چگونه مي‌توان توقع داشت دانشجويان امروزي به سادگي اين مسأله را قبول کنند.

    وي ادامه داد: متأسفانه اين گرايش حتي در بين مسئولان ما وجود داشته و دارد و عده‌اي به دنبال راه تعاملي مي‌گردند تا دشمني‌ها رفع شود.

    علامه مصباح يزدي ادامه داد: همين گرايش‌ها زمينه فتنه را فراهم کرد و اگر قرار باشد فتنه‌اي صورت گيرد باز هم ريشه در همين تفکر و گرايش دارد.

    وي با تأکيد بر ضرورت شناخت خاستگاه انقلاب و راه مقابله با دشمنان گفت: امام (ره) از پنجاه سال پيش در مورد در خطر بودن اسلام هشدار مي‌داد و خط امام (ره) همان خط خدا و سيدالشهدا عليه‌السلام است.

    وي با اشاره به ابزار دشمن براي مقابله با دين گفت: دشمن براي مقابله با دين از واژه‌هايي چون آزادي، دموکراسي، تسامح و تساهل و... استفاده مي‌کند.

    وي با اشاره به اينکه بايد دين را شناخته و بدان معتقد باشيم و جان خود را در راه آن فدا کنيم، ادامه داد: نبايد در اين راه منحرف شد، چه بسا افرادي که براي خدمت به اسلام پست و مقام مي‌گيرند، اما کم‌کم ماديات، زمينه انحراف آنها را فراهم مي‌کند. چه بسا کساني در انقلاب ما بودند که براي پيروزي اين انقلاب زحمت‌ها کشيده، زندان‌ها رفته و حتي شکنجه‌ها تحمل نموده‌اند، اما در مدت کوتاهي خودشان و خانواده‌شان صاحب ثروت‌هاي کلاني شدند و يادشان رفت براي چه اين زجرها را تحمل کرده بودند.

    علامه مصباح يزدي در پايان گفت: اول بايد خودمان دين را بشناسيم و به آن عمل کنيم و بعد به ديگران هم بشناسانيم تا آنها هم عمل کنند و براي اجراي آن تلاش کنيم.

    گفتني است بيستمين نشست انجمن فارغ التحصيلان مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با موضوع جريان‌شناسي فرهنگي فتنه؛ گذشته، حال، آينده، دهم دي ماه در تالار اين موسسه برگزار شد.

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3634

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه