پنجشنبه: 9 فروردين 1403

شما اینجا هستید

علامه مصباح يزدي: عرفان‌هاي نوظهور دام شياطين براي قلوب پاك جوانان ماست

    آيت الله مصباح يزدي گفت: مسأله جدي كه حتي در بعضي محافل علمي مطرح مي‌شود، نوع تفكري است كه به نام عرفان، جوانان پاك و مومن ما را منحرف مي‌كند، چرا كه اين تفكر با ظاهري ديني، به زعم خود راه‌هايي كوتاه‌تر و آسان‌تر از دينداري براي رسيدن به آرامش و قدرت روحي معرفي مي‌کند و افراد را از دين و هدف والاي آن که رسيدن به کمال انساني است باز مي‌دارد.

    به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در همايش آسيب‌شناسي فرقه‌هاي نوظهور با اشاره به آيات قرآن كريم گفت: انسان به گونه‌اي آفريده شده كه گرايشي به خدا دارد و معمولا از اين گرايش به گرايش فطري خداشناسي يا حق‌طلبي تعبير مي‌شود و اين اساس زندگي انساني است كه انسان با خروج از آن با مشكلات عديده‌اي مواجه مي‌شود.

    علامه مصباح يزدي با اشاره به انبوه مشکلات فرهنگي و اجتماعي در مغرب زمين به موضوع نياز انسان به آرامش پرداخت و خاطر نشان كرد: پس از اين‌که بسياري از مردم مغرب زمين از همه جا سرخورده شدند متوجه شدند که منشأ اين مشکلات منحرف شدن آن‌ها از جهت اصلي خلقت است. بنابر اين به اين فکر افتادند که به سوي معنويات بروند. عده‌اي طبيعت‌گرا شدند و به دنبال كناره‌گيري از جمع رفتند، و عده‌اي نيز به روش‌هاي به اصطلاح عرفاني روي آوردند تا از راه مراقبت و رياضت بتوانند آرامشي براي خود كسب كنند. البته اين روش در مشرق زمين سابقه طولاني دارد و اين رياضت‌ها نزد بوديست‌ها و هندو‌ها رايج بوده است.

    عضو مجلس خبرگان رهبري با اظهار تأسف از اين‌كه اثراتي از موج اين گرايش‌ها به كشورهاي اسلامي و از جمله كشور ما هم رسيده اظهار داشت: برخي روش‌هاي عرفاني مانند شيطان‌پرستي، روش‌هايي است كه واضح البطلان بوده و از آنجا كه با تعاليم شرع و دين منافات دارد، جوانان مؤمن و متدين کمتر به آنها گرفتار مي‌شوند. اما مسأله جدي كه حتي در دانشگاه‌ها و محافل علمي نيز مطرح مي‌شود، نوع تفكري است كه جوانان پاك و مومن ما را منحرف مي‌كند، چرا كه گاهي افکار و گرايش‌هايي ترويج مي‌شود که جنبه قداستي دارد و با آهنگ مقدس و پرجاذبه‌اي مطرح مي‌شود و جوان‌هاي بسيار پاک و مخلصي را در اثر ناآگاهي جذب مي‌کند.

    وي ادامه داد: اين تفكر تنها راه رسيدن به كمالات معنوي را دين نمي‌داند، و راه‌هايي كوتاه‌تر و آسان‌تر به عنوان عرفان براي رسيدن به كمال معرفي مي‌کند.

    علامه مصباح يزدي با تأكيد بر اين‌كه مسئولان بايد متوجه رواج اين نوع عرفان‌ها باشند، به تبيين واژه عرفان پرداخت و گفت: در نوعي از عرفان كه با دين مرتبط است، انسان در اثر بندگي خداوند داراي قدرت‌هايي مي‌شود كه عنايت و عطيه الهي است، اما عرفاني كه امروز در سطح جهان ظهور كرده ربطي به خداوند و شناخت او ندارد، يعني محور فكري آن شناخت خدا نيست، بلكه حالت روحي برتري است که در آن انسان بر اثر رياضت‌هايي كه تحمل مي‌كند به قدرت‌هايي دست مي‌يابد.

    رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به قدرت‌هايي كه اين افراد كسب مي‌كنند گفت: همان‌گونه كه انسان با ورزش جسم خود را قدرتمندتر مي‌كند، با رياضت نيز به حالت روحي برتري مي‌رسد كه به دين و شناخت حقايق ربطي ندارد.

    وي با بيان اين كه اين عرفان نمي‌تواند جايگزين دين در زندگي بشر شود، اظهار داشت: دين براي انسان برنامه زندگي ارائه مي‌كند كه انسان با عمل به آن مي‌تواند به هدف خلقت و كمال برسد، اما آنچه امروز به عنوان عرفان مطرح مي‌شود با رسيدن به كمال تلازم ندارد.

    علامه مصباح يزدي با تاكيد بر اينكه هركاري براي خدا انجام شود ارزش داشته و نتيجه‌بخش خواهد بود، اظهار داشت: يكي از علت‌هاي استقبال از اين روش‌هاي عرفاني علي‌رغم رياضت‌هايي كه در آن‌ها وجود دارد اين است كه دين براي رسيدن به کمال يك برنامه كلي و دائمي دارد و انسان در تمام لحظات زندگي، بايد مراقب اعمال خود باشد و مرتكب حرامي نشود و دائما تحت فرامين و نواهي الهي قرار بگيرد، اما رياضت در روش‌هاي عرفاني اگر چه دشوار اما داراي مدت محدودي است و اين انگيزه‌اي مي‌شود تا فرد حاضر به تحمل رياضت‌ها در اين مدت محدود شود و در عوض خود را در ساير لحظات آزاد و رها احساس کند.

    عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: آنچه كه علنا مخالف اسلام و دين است، براي افراد متدين واضح البطلان است، اما آن‌چه خطرناك است اين است كه اين روش‌ها گاهي با عنوان دين مطرح مي‌شود و در كنار آن مواردي خلاف احکام اسلام ضميمه مي‌شود كه ممكن است برخي جوانان و متدينان نيز به خاطر عدم آگاهي كامل نسبت به دين جذب آن شده و منحرف شوند.

    اين استاد اخلاق حوزه علميه گفت: اين عرفان‌هاي نوظهور دام بزرگ شيطان براي جوانان پاك و مومن است و گاهي كساني كه حتي حاضرند در راه دين جان خود را فدا كنند به اين مسير كشيده مي‌شوند.

    آيت الله مصباح در پايان خاطر نشان كرد: از اين رو وظيفه ماست كه مباني دين را به صورت مستحكم بيان كرده و منابع مفيد مطالعاتي همچون آثار استاد شهيد مطهري را به جوانان معرفي كنيم.
     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3611

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه