يكشنبه: 9 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

علامه مصباح يزدي: تضعيف مقام ولايت، بزرگترين خيانت به اسلام، انقلاب و خون شهداست

    استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به فتنه 88 خاطر نشان کرد: گاه در امتحانات پيچيده الهي، کساني شکست مي‌خورند که قابل باور نيست. به عنوان نمونه در فتنه 88، کساني مردود شدند که باور آن دشوار بود؛ افرادي با سابقه‌هاي درخشان خدمت به نظام که حتي اگر کسي نسبت به آن‌ها بدبين هم بود، در ذهنش نمي‌گنجيد که آن‌ها تا اين حد سقوط کنند! اما بايد توجه داشته باشيم که امتحان فقط براي آن‌ها نبود؛ براي ما هم هست و به تناسب ظرفيت و پيشرفتمان، امتحاناتمان سخت‌تر نيز مي‌شود.

    به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به نقل از  پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت علامه مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در همايش بزرگداشت حماسه نهم دي ماه، اظهار داشت: برخي چنين بينشي دارند که دين اسلام آمده تا ظلم و فساد و تباهي را از ميان بردارد و مردم بتوانند در سايه دين، در امنيت و آرامش زندگي کنند.
     
    آيت‌الله محمد تقي مصباح يزدي با اشاره به اين‌که بر اساس اين بينش، سئوالي مطرح مي‌شود، خاطر نشان کرد: آيا خداوندي که قصد دارد به وسيله دين و ارسال پيامبران و ائمه (ع)، جهان را اصلاح کند و فساد و تباهي را به حداقل برساند، نمي‌توانست به گونه‌اي عمل کند که انبياء و ائمه (ع) تا اين حد مورد آزار و اذيت قرار نگيرند؟ آيا رواست که مثلا سيد الشهدا (ع) با اين مقام نزد خداوند متعال که از برترين موجودات عالم است، به خاطر رفاه مردم و کم شدن ستم، با اين وضع فجيع به شهادت برسد؟
     
    آيت‌الله مصباح خاطر نشان کرد: حقيقت اين است که هر چند اجراي دين در جامعه سبب کم شدن ظلم و ستم مي‌شود، اما هدف از خلقت انسان‌ها وتشريع دين و ارسال رسل، نه خوشي و آسايش مردم براي زندگي کردن در اين دنيا، بلکه آزمايش آن‌هاست تا در سايه پيروزي در آن‌ها، به کمال ابدي و قرب الهي برسند.
     
    عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که همه زندگي بشر، يک جلسه بزرگ امتحان است، خاطر نشان کرد: چنين نيست که با مذاکره و برداشتن تحريم، مشکلات حل شده و مردم همواره در آسايش زندگي کنند، چرا که خداوند متعال اصلا بشر را آفريده تا او را امتحان کند و صد البته که هر کس ظرفيت و استعداد بالاتري دارد، امتحان سخت تري هم در پيش رو خواهد داشت.
     
    علامه مصباح يزدي با اشاره به فراز‌هايي از نهج البلاغه خاطر نشان کرد: در برخي امتحانات الهي، انسان‌ها چنان زير و رو و غربال مي‌شوند که برخي کساني که از پيشگامان در دين بوده اند، سقوط کرده و برخي کساني که در گذشته تقصيراتي داشتند، بر ايمان و عمل صالح خود افزوده، کمبودهاي خود را جبران کرده، در امر دين سبقت گرفته، و در درجات انسانيت و کمال ترقي مي‌کنند.
     
    وي در ادامه با اشاره به آيه‌اي از قرآن کريم اظهار داشت: البته خداوند متعال هر چند همه را مورد امتحان قرار مي‌دهد، اما انسان هر راهي را که انتخاب کند، خداوند نيز او را کمک مي‌کند؛ ولو راه سقوط باشد.
     
    علامه مصباح يزدي با تأکيد بر اين‌که بر اساس منطق قرآن و نهج البلاغه، هدف از آفرينش انسان، رسيدن به کمال در سايه امتحانات است، ادامه داد: حتي نعمت‌ها و پيشرفت‌هاي مادي نيز به نوعي ابزار امتحان به شمار مي‌رود. لذا حتي ما با ماهواره، اينترنت، تلويزيون و تلفن همراه آزمايش مي‌شويم؛ آيا اين وسيله‌ها سبب انس بيشتر ما با قرآن و تهجد مي‌شود يا موجب سرگرمي و دوري از خدا؟
     
    اين استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به فتنه 88 خاطر نشان کرد: گاه در امتحانات پيچيده الهي، کساني شکست مي‌خورند که قابل باور نيست. به عنوان نمونه در فتنه 88، کساني مردود شدند که باور آن دشوار بود؛ افرادي با سابقه‌هاي درخشان خدمت به نظام که حتي اگر کسي نسبت به آن‌ها بدبين هم بود، در ذهنش نمي‌گنجيد که آن‌ها تا اين حد سقوط کنند! اما بايد توجه داشته باشيم که امتحان فقط براي آن‌ها نبود؛ براي ما هم هست و به تناسب ظرفيت و پيشرفتمان، امتحاناتمان سخت‌تر نيز مي‌شود.
     
    وي با بيان اين‌که خداوند با هيچ کس قرابتي ندارد، خاطر نشان کرد: دنيا، محل فتنه‌ها و بلاياست و هيچ تضميني وجود ندارد که کسي از گزند شکست در امتحانات الهي، محفوظ بماند؛ لذا بايد از فتنه‌هاي گذشته عبرت بگيريم و خود را براي فتنه‌هاي بعدي آماده کنيم؛ چرا که فتنه تمام شدني نيست.
     
    وي با اشاره به اين‌که از صدر اسلام و حتي در دوران انقلاب مي‌توان نمونه‌هاي متعددي از مصاديق روايت اميرالمؤمنين (ع) مبني بر سقوط پيشگامان را مشاهده کرد، ادامه داد: آيا مي‌توان باور کرد که يک مرجع تقليد، بخواهد مرجع تقليد ديگري را به قتل برساند؟ اما در همين انقلاب يکي از مراجع که به نوعي اميدهايي نيز به وي وجود داشت، در کاري شريک شد و از کساني حمايت کرد که اگر موفق به انجام کار خود مي‌شدند، بيت امام (ره) منفجر مي‌شد!! در فتنه 88 نيز کساني نقش اول را در فتنه ايفا کردند که سال‌ها در انقلاب حضور داشتند و زحمت‌ها کشيدند.
     
    علامه مصباح يزدي با اشاره به راهکار‌هاي موفقيت در فتنه ها، خاطر نشان کرد: گام اول اين است که شناخت و درک درست از دين، موقعيت، دوست و دشمن خود داشته باشيم و بتوانيم وظيفه ديني خود را تشخيص دهيم؛ گام بعدي نيز خودسازي است و بايد تمرين کنيم تا به لغزشگاه‌ها نزديک نشويم و در رابطه با احکام الهي با احتياط رفتار کنيم.
     
    وي با بيان اين‌که هم کسب شناخت دين و هم خودسازي بسيار دشوار است، ادامه داد: حتي کساني که ده‌ها سال در حوزه درس خوانده اند، اعتراف مي‌کنند که هنوز بينش کامل و جامعي نسبت به اسلام ندارند؛ خودسازي نيز بسيار دشوار است و ترک همه گناه‌ها و انجام واجبات، قدم اول آن به شمار مي‌رود و بسياري از ما در همين گام اول مانده ايم.
     
    عضو خبرگان رهبري خاطر نشان کرد: هر چند کسب شناخت و خودسازي بسيار مهم و البته سخت است، اما خداوند متعال علائم و نشانه‌هايي را براي ما قرار داده است تا در هنگام فتنه‌ها با نگاه به آن ها، مسير حق را تشخيص دهيم. اين علائم، همان پيامبر (ص)، ائمه (ع) و ولي‌فقيه است.
     
    وي با اشاره به اين‌که هرگز کسي نمي‌گويد که ولي‌فقيه معصوم است، ادامه داد: همان‌طور که عمل به فتاواي مرجع تقليد، علي رغم احتمال اشتباه بودن برخي فتواهايش، عقلا و شرعا واجب است، چون همان عقل و خدايي که اطاعت از پيامبر و ائمه (ع) را ضروري مي‌داند، به ما مي‌گويد تا در زمان غيبت به فقها رجوع کنيم. همين عقل نيز مي‌گويد کسي که قانون را بهتر مي‌شناسد، تعهد وي در عمل به قانون بيشتر از ديگران است، و مصلحت مردم را هم بهتر مي‌فهمد – ولو با کمک مشاوره با متخصصان– بايد مورد اطاعت قرار گيرد تا قانون اجرا شود.
     
    وي با بيان اين‌که براي محفوظ ماندن از فتنه بايد فرد اصلح براي ولايت را شناخت و از او اطاعت نموده و وي را حمايت کرد، خاطر نشان کرد: تضعيف مقام ولايت، بزرگ‌ترين خيانت به اسلام، انقلاب و خون شهداست.
     
    اين استاد اخلاق حوزه علميه در پايان با اشاره به اعتقاد ما مبني بر حضور امام عصر (عج) خاطر نشان کرد: ما مي‌دانيم که امام عصر (عج) در جامعه حاضر است و دعا کردن او براي ما و توسل به او، تأثير دارد و همين مسأله روح کار است که در کنار اسباب ظاهري که ذکر شد، بايد مورد توجه قرار بگيرد؛ لذا بايد همواره سعي کنيم تا دلمان را با امام زمان (عج) مرتبط نگاه داريم.
     
    گفتني است اين همايش، دوشنبه شب هشتم دي ماه، در آستانه پنجمين سالروز حماسه نهم دي، با حضور پرشور طلاب و فضلا و اقشار مختلف مردم در سالن همايش‌هاي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) برگزار شد.
    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/4808

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه