شنبه: 8 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

علامه مصباح يزدي: بهترين عامل براي ايجاد انگيزه پيشرفت، تقويت اعتقادات و ارزش‌هاي ديني است

    عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: اين مسأله که ما بفهيم که هستيم، و وظيفه ما در نظام هستي چيست، و تا کجا مي‌توانيم پيش برويم، و چه وظيفه‌اي در مقابل خالق و منعم حقيقي داريم، عامل بسيار مهمي است که مي‌تواند هر جامعه‌اي را در زمينه‌هاي مختلف علمي، اخلاق، ايثار و گذشت، شجاعت و... به پيش ببرد.

    به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به نقل از پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در جمع تعدادي از مسئولان بنياد علم و فناوري پرديس با تقدير و تشکر از مسئولين اين بنياد، اظهار داشت: خداي متعال را شاکر هستيم که به دانشمندان کشور و به خصوص جوانان بعد از انقلاب توفيقاتي را براي کسب علم و تکنولوژي داده است که قبل از انقلاب حتي تصور آن نيز غير ممکن بود؛ چه برسد به تحقق آن.
     
    آيت‌الله مصباح يزدي در ادامه با بيان اين‌که با تحليل اين پيشرفت‌هاي علمي مي‌توان عواملي که سبب تحقق اين پيشرفت‌ها شده و يا احيانا موانعي که در مسير بوده را شناسايي کرد تا بتوان در آينده مسير بهتري را پيمود، خاطر نشان کرد: عامل اول وجود استعداد خدادادي در کشور است که هيچ عامل اختياري در آن نقش نداشته و بايد خداوند را به خاطر اين نعمت شکرگزار بود. البته از گذشته تا کنون شواهد نيز نشان داده است که اين منطقه داراي استعدادي‌هاي خاصي است که حتي با برخي از همسايگانش نيز قابل مقايسه نيست.
     
    وي عامل دوم را خودباوري و روحيه «ما مي‌توانيم» دانست و افزود: تحول در جوانان اين مرز و بوم و شکل گيري اين روحيه در پرتو پيروزي انقلاب اسلامي و به برکت وجود امام خميني (ره) حاصل شد، و مي‌توان گفت که در هيچ برهه اي، چنين تحولي در ايجاد روحيه خود باوري سابقه نداشته است.
     
    عضو خبرگان رهبري اظهار داشت: اين در حالي است که اگر نگوييم در رژيم گذشته سعي مي‌شد تا اين روحيه در مردم از بين برود، حد اقل هيچ تلاشي براي رشد اين روحيه نيز انجام نگرفت؛ البته همواره کشور‌هاي بزرگ دنيا نيز سعي داشته اند تا به مردم چنين القاء کنند که آن‌ها هرگز نمي‌توانند کاري را خودشان انجام دهند.
     
    وي با اشاره به ذکر خاطره‌اي اظهار داشت: به عنوان مثال در جريان نهضت ملي شدن نفت، آيت‌الله کاشاني در اين مسير زحمت کشيدند – هر چند ملي مذهبي‌ها نيز فعاليت‌هايي کردند – و حتي در ايام محرم در منبر خود از مردم خواستند تا براي تحقق اين امر، نماز جعفر را بخوانند؛ اما در همان زمان، نخست وزير وقت مي‌گفت به فرض هم که صنعت نفت ملي شود، چه کسي مي‌تواند آن را اداره کند؛ ما که هنوز نمي‌توانيم حتي يک لولهنگ بسازيم!!!
     
    آيت‌الله مصباح يزدي شرايط اجتماعي و وجود منابع و امکانات را عامل سوم دانست و افزود: البته در اين راستا دولت‌ها موظف بوده و نقش بيشتري براي تشويق و اهتمام به اين امر داشته اند و البته در دوران بعد از انقلاب و به خصوص دهه اخير، اين مسأله رشد جهش واري را داشته است.
     
    وي با اشاره به امکان تحليل اين پيشرفت‌ها از بعد فرهنگي نيز ابراز داشت: به غير از مسأله خود باوري که به نوعي عامل فرهنگي است، عوامل ديگر فرهنگي نيز در اين امر سهيم هستند و نقش دارند.
     
    آيت‌الله مصباح يزدي افزود: در کشور ما دانشجو‌ها و افراد مستعد زيادي وجود دارند، اما چند درصد از آن‌ها احساس مسئوليت کرده و نيروي خود را در اين راستا به کار مي‌گيرند. در واقع عامل ايجاد انگيزه براي به کارگيري استعداد‌ها نيز يکي از عوامل فرهنگي است.
     
    وي ادامه داد: ايجاد غيرت و انگيزه‌اي که جوانان را به تلاش در راستاي پيشرفت، به جان خريدن برخي مشکلات و سختي‌ها، و دل کندن از برخي خوشي‌ها وا دارد، مي‌تواند با عوامل متعددي صورت گيرد. از جمله اين امور که در دنيا نيز رواج يافته است و در کشور ما نيز کمابيش وجود دارد، ترويج حس ناسيوناليستي و ملي گرائي است.
     
    عضو خبرگان رهبري با بيان اين‌که البته حب وطن، امري فطري است، اين سئوال را مطرح کرد که آيا تنها راه ايجاد انگيزه در جوانان استفاده از حس ناسيوناليستي است و آيا اين روش، همواره مي‌تواند تأثير داشته باشد؟
     
    وي در پاسخ خاطر نشان کرد: هر چند وطن دوستي امري فطري است و هرگز به کلي از بين نمي‌رود، اما عوامل مختلفي مي‌تواند سبب ضعف آن بشود؛ از جمله رسيدن به مال و ثروت از راه خيانت به کشور. از طرف ديگر تبليغات شديدي نيز براي جهاني شدن و برداشته شدن مرز‌ها و يکي شدن فرهنگ‌ها مي‌شود که مي‌تواند اين عامل را تضعيف و کارآيي آن را کم کند.
     
    آيت‌الله مصباح يزدي با اشاره به اين‌که ترويج حس دين داري نيز از ديگر عواملي است که مي‌تواند سبب ايجاد انگيزه براي پيشرفت علمي در بين افراد دين‌دار شود، اظهار داشت: به عنوان نمونه برخي از مصلحين جهان سعي کردند تا به ترويج فرهنگ اسلامي بپردازند و در سايه آن قدرتمند شوند، و حتي در گذشته برخي از کشور‌ها به اتحاد سياسي ميان برخي کشورهاي اسلامي نيز دست زدند. البته اين روش مبتني بر اين است که اولا مردم باور کنند که دين‌داري افتخار است، و ثانيا اسلام دين برتر است، و لذا بخواهند در مقابل غير مسلمانان، هويت اسلامي خود را معرفي کنند.
     
    وي با اشاره به اين‌که اين عامل هر چند بي‌اثر نيست، اما مقدمه‌اي طولاني دارد، خاطر نشان کرد: باز هم در اين‌جا بايد از امام (ره) به عنوان پرچمدار احياي دين در جهان ياد کرد، چرا که با پيروزي انقلاب اسلامي، دين را در جهان احيا کرد و باعث شد که دين داري در جهان مايه افتخار تلقي شود؛ لذا رئيس‌جمهور اتريش نيز گفت بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به دين داري خودم افتخار مي‌کنم.
     
    استاد اخلاق حوزه علميه قم خاطر نشان کرد: البته بايد توجه داشت که ترويج فرهنگ اسلامي براي به رخ‌کشيدن هويت اسلامي درمقابل غير مسلمانان نيز به نوعي شبيه به ناسيوناليسم در سطحي وسيع تر است.
     
    وي خاطر نشان کرد: به جاي اين امور مي‌توان واقعيتي را يافت که جايگزين اين عوامل شود و براي ايجاد انگيزه بسيار مؤثر بوده و هرگز نيز تضعيف نشود؛ که البته اين عامل هم ريشه در معرفت ديني دارد.
     
    آيت‌الله مصباح يزدي خاطر نشان کرد: اين مسأله که ما بفهيم که هستيم، و وظيفه ما در نظام هستي چيست، و تا کجا مي‌توانيم پيش برويم، و چه وظيفه‌اي در مقابل خالق و منعم حقيقي داريم، عامل بسيار مهمي است که مي‌تواند هر جامعه‌اي را در زمينه‌هاي مختلف علمي، اخلاق، ايثار و گذشت، شجاعت و... به پيش ببرد؛ اما متأسفانه اين مسأله در فرهنگ ما هنوز جاي خود را پيدا نکرده است و علي رغم اين‌که نزديک به چهل سال از انقلاب اسلامي مي‌گذرد، اين مسأله جاي خود را باز نکرده است.
     
    وي افزود: عوامل ديگر به غير از اين عامل فرهنگي، نمي‌توانند همواره کارساز باشند و حتي به فرض اگر يک دانشمند، اختراعي انجام دهد که قرار باشد به عنوان افتخار ايران به شمار رود و جايزه 500 هزار دلاري هم به وي داده شود، هيچ تضميني وجود ندارد که وي اختراع خود را براي گرفتن جايزه 600 هزار دلاري که نهاد خارجي ديگري به وي مي‌پردازد، نفروشد؛ اما اگر عامل فرهنگي مذکور در وي تقويت شده باشد و خود را در برابر خدا متعهد بداند، حتي اگر جايزه‌اي نيز در کار نباشد، براي انجام وظيفه خود در مقابل خدا و نظام اسلامي، در راستاي پيشرفت اين کشور به کار خواهد گرفت.
     
    عضو خبرگان رهبري خاطر نشان کرد: اساس انسانيت انسان در باور‌ها و ارزش‌هاي وي خلاصه مي‌شود؛ لذا بسيار به جاست که در کنار فعاليت‌هايي که براي پيشرفت علمي صورت مي‌گيرد و بسيار قابل تحسين هم هست، اين عامل فرهنگي نيز تقويت شود.
     
    در ابتداي اين مراسم، مسئول بنياد علم و فناوري پرديس به بيان گوشه‌هايي از فعاليت‌ها و پيشرفت‌هاي اين بنياد پرداخت. هم چنين کليپي نيز در اين راستا پخش شد.
     
    گفتني است اين ديدار نهم آذر ماه سال جاري در سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) برگزار شد.
    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/4785

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه