پنجشنبه: 30 فروردين 1403

شما اینجا هستید

علامه مصباح يزدي: برخي قدر نعمت الهي را ندانستند و گمان کردند اشتياق مردم نسبت به آنها به خاطر توانايي و عمل خودشان است!

    رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم علت انحراف برخي از مسئولان از خط انقلاب را فراموش کردن نعمت‌هاي الهي دانست و گفت: برخي از افراد مؤمن و متدين که براي انقلاب فداکاري‌ها کرده بودند، کم‌کم به اين فکر افتاده بودند که نمي‌توان تا آخر با آمريکا جنگيد و بايد اين مسأله را حل کرد و حتي براي گفته‌هاي خود استدلال هم مي‌آوردند.

    به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم در ديدار با جمعي از مديران وزارت دفاع و هوا-فضا با اشاره به وجود اصناف و گروه‌هاي مختلف در هر جامعه گفت: در همه جوامع اصناف و گروه‌هايي براي اداره جامعه وجود دارند که هر يک عهده‌دار ‌اموري هستند و در اموري که در کشور ما با ديگر کشورها تطابق دارد، مي‌توان از تجربيات آن‌ها براي پيشرفت استفاده نمود.
    آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي با اشاره به اين‌که ايمان به خدا که به برکت انقلاب اسلامي در جامعه پررنگ و برجسته شد، وجه تمايز اصناف کشور ما با ساير کشورهاست، ادامه داد: از همان اوايل انقلاب نقش عنصر ايمان در موفقيت‌هاي کشور، هويدا شد.
    وي با اشاره به دفاع مقدس و بيان شرايط آن اظهار داشت: با توجه به شرايط کشور و از هم‌گسيختگي ارتش و عدم دسترسي کافي به ابزار و امکانات جنگي، بيشتر متخصصان نظامي، حتي تصور پيروزي کشور را بر دشمنان در ذهن خود راه نمي‌دادند، اما حضرت امام خميني(ره) در اين زمينه محکم ايستاد و معتقد به پيروزي بود و بالاخره نيز خداوند وعده خود را عملي کرد و با نصرت الهي مؤمنين را ياري داد.
    علامه مصباح يزدي ادامه داد: نصرت الهي در همه زمينه‌هاي فرهنگي، علمي، اقتصادي و حتي سياسي شامل حال ما شده است در حالي‌که شرايط به وجود آمده، اقتضاي ديگري را داشته، اما قضيه به ياري الهي به گونه ديگري رقم خورده است و بايد توجه داشت نصرت الهي در صورت ايمان و توکل به خدا و توسل به اولياي الهي در همه زمينه‌ها قطعي است.
    عضو خبرگان رهبري با بيان نمونه‌هايي از تاريخ صدر اسلام به آياتي از قرآن کريم اشاره کرد و گفت: جا دارد که داستان جنگ بدر بارها و بارها خوانده شود و از آن درس گرفته شود؛ زماني که اصل اسلام در خطر بود و دشمنان از نظر تعداد، فراوان و از نظر امکانات، کاملا مجهز بودند، و مسلمانان تنها عده کمي بودند که حتي شمشير و اسب کافي براي مبارزه نداشتند؛ ولي در نهايت نصرت الهي شامل حال مؤمنان شد.
    علامه مصباح يزدي با اشاره به تعبير قرآن در خصوص جنگ بدر گفت: خداوند در حالي مؤمنان را پيروز کرد که در نهايت ضعف و ذلت بودند و با دقت در مي‌يابيم دفاع مقدس ما و جنگ 33 روزه لبنان در واقع تکرار داستان بدر است.
    استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به آيه‌اي از قرآن کريم ادامه داد: هرچند همگان اين نصرت‌هاي الهي را با چشمان خود ديده‌ايم، اما گاه با گذشت زمان آفت فراموشي موجب تضعيف ايمان و عدم باور به اين سنت الهي مي‌شود.
    علامه مصباح يزدي با اشاره به لزوم پيشگيري از ايجاد اين آفت و لزوم يادآوري اين حوادث و سنت الهي ادامه داد: فتنه‌هاي 78 و 88 به خاطر فراموش کردن نعمت‌هاي الهي بود.
    رئيس مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) قم در ادامه با اشاره به انحراف برخي از مسئولان از خط انقلاب به خاطر فراموش کردن نعمت‌هاي الهي ادامه داد: برخي از افراد مؤمن و متدين که براي انقلاب فداکاري‌ها کرده بودند، کم‌کم به اين فکر افتادند که بالاخره نمي‌توان تا آخر با آمريکا جنگيد و بايد اين مسأله را حل کرد و حتي براي گفته‌هاي خود استدلال هم مي‌آوردند.
    وي خاطر نشان کرد: اين فراموشي‌ها به آنجا منتهي شد که حتي اعتقاد عده‌اي از مسئولين بر اين شد که شعارهاي امام(ره) ديگر کاربردي ندارد و ليبراليسم را اوج تفکر بشري عنوان کردند.
    علامه مصباح يزدي حفظ رابطه با خداي متعال و تضرع به درگاه الهي و توسل به اولياي او را رمز موفقيت مسلمانان و نصرت الهي دانست و خاطر نشان کرد: نبايد سرگرم نعمت‌هاي دنيوي و آلودگي به گناه شويم که سقوط را در پي خواهد داشت.
    عضو خبرگان رهبري ادامه داد: با تأملي در دهه اخير و کمي قبل از آن متوجه مي‌شويم همين فراموشي سنت الهي و مرعوب دشمنان شدن سبب شد در مباحثي هم‌چون مسائل هسته‌اي کشور عقب‌نشيني کنند و غرب نيز وقتي نرمش طرف مقابل را ديد دائم پيشروي کرد و مسئولين نيز قدم به قدم عقب‌نشيني کردند.
    وي ادامه داد: اما توسلات دلسوزان انقلاب به اولياي الهي و اشک‌هاي نميه شب مؤمنين و خانواده‌هاي شهدا ورق را به يک‌باره برگرداند و سبب شد کساني سرکار بيايند که شجاعت داشته و هيچ هراسي از غرب به خود راه نمي‌دادند. در حالي که در زمان انتخابات يکي از کهنه کارترين سياستمداران معتقد بود آراي اين شخص بيش از 500 هزار نخواهد بود، اما اخلاص و ابتهال مؤمنان، نصرت الهي را در پي داشت و چنين شخصي به سرکار آمد.
    علامه مصباح يزدي با تأکيد بر اين‌که شکر اين نعمت را به خوبي به جاي نياورديم ادامه داد: اگر شکر اين نعمت را به درستي به جا آورده بوديم امروز خيلي جلوتر از اين بوديم، اما برخي قدر اين نعمت را ندانستند و گمان کردند اشتياق مردم نسبت به آنها به خاطر توانايي و عمل خودشان است، در حالي که دل‌ها دست خداست و با پول نمي‌توان دل‌ها را خريد و اگر توجه به خدا کم شود، ياري خداوند هم کم خواهد شد.
    علامه مصباح يزدي با تأکيد مجدد بر دعا و تضرع به درگاه الهي گفت: البته اين دعا و تضرع بايد با افعال و اعمال ما تناسب داشته باشد و نمي‌توان از سويي به دنبال تضعيف ارزش‌هاي الهي بود و از سوي ديگر دست دعا به سوي او دراز کرد.
    گفتني است اين مراسم 21 مهرماه در نمازخانه مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.
     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3789

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه