شنبه: 1 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

علامه مصباح يزدي: اگر موقعيت‌ خود در شرايط حاضر را بشناسيم راهي براي ما باقي نمي‌ماند جز اينكه در پيشگاه عظمت الهي سر برخاك نهيم و به عجز خود در شكرگزاري اين نعمت‌هاي عظيم الهي اعتراف كنيم.

    عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: بنده حقيقتا عرض مي‌كنم اكنون كه قريب به هشتاد سال از عمرم مي‌گذرد و در طول عمر خويش بزرگان زيادي را درك كرده‌ام، مجموع محاسن و ويژگي‌هايي كه در شخص رهبري، اين فرزند فرزند پاك پيغمبر مي‌بينم، در احدي مشاهده نكرده‌ام.

    به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از كاركنان سپاه پاسداران و وزارت دفاع ضمن قدرداني از فعاليت‌ها و تلاش‌هاي نيروهاي مسلح به ويژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: ارزش کار انساني به آگاهي او نسبت به آن کار و اهدافي که از آن کار دارد بستگي دارد.

    علامه مصباح يزدي با بيان اين‌كه گاهي ارزش كار انسان به قدري زياد مي‌شود كه قابل نشان دادن با عدد و رقم نيست، اظهار داشت: براي اين‌که بتوانيم ارزش کارمان را بالا ببريم درک موقعيت وجودي خودمان خيلي موثر است. بايد بفهميم کجاي کاريم چه کسي هستيم چه موقعيتي داريم. سپس ببينيم از کارمان و از موقعيت‌مان چه قدر مي‌توانيم استفاده کنيم.

    وي گفت: براي اين‌كه انسان موقعيت خود را درك كند، ابتدا بايد ببيند چه موقعيتي در هستي دارد و جايگاه او كجاست. عده‌اي معتقدند جايگاه انسان در كنار ديگر موجودات زنده و حيوانات با اندكي تفاوت در شيوه زندگي است در حالي‌كه خداوند جايگاه خليفه‌‌‌‌¬اللهي را به انسان بخشيد كه حتي فرشتگان نيز لياقت آن را ندارند.

    علامه مصباح يزدي مرحله دوم براي آگاهي از جايگاه و موقعيت را، شناخت نسبت به موقعيت تاريخي دانست و گفت: ما امت پيغمبر آخرالزمان هستيم و در بهترين عصري زندگي مي كنيم که انسان‌ها در آن زندگي مي‌کردند: به لحاظ پيغمبر و پيشوايان معصومي که خدا به ما داده، کراماتي که به اين امت مرحمت کرده، معارفي که در اختيارشان قرار داده، و هزاران نعمتي که به برکت وجود مقدس چهارده معصوم صلوات‌الله‌عليهم‌اجمعين به اين امت داده شده است.


    وي در خصوص آگاهي از موقعيت ادامه داد: اينك در برهه‌اي از تاريخ اسلام واقع شده‌ايم كه مردم آن از لحاظ بصيرت و عمق فهم بسيار بالاتر از مسلمانان صدر اسلام هستند، چرا كه در گذشته چه بسا يك قوم همراه با اسلام آوردن رئيس قبيله‌شان مسلمان مي‌شدند و با مرتد شدن رئيسشان مرتد مي‌شدند، يعني مقلد كوركورانه و سطحي‌نگر بودند در حالي‌كه حتي نوجوانان امروزي هم نسبت به مسائل حساس هستند و مسايل را تقليدي نمي‌پذيرند.

    عضو مجلس خبرگان رهبري با مقايسه نمونه‌هايي از صدر اسلام و حال حاضر به سالروز شهادت مسلم اشاره كرد و گفت: مردم کوفه ابتدا مسلم را همراهي كردند اما طولي نكشيد كه مسلم به قدري غريب شد كه كسي را نداشت كه حتي شبي وي را مهمان كند، يعني حركت مردم، آگاهانه و از روي بصيرت نبود.

    وي ادامه داد: اين درحالي است كه در فتنه 88 كه به مدت 20 سال توسط زيرك‌ترين سياست‌مداران داخلي و خارجي پي‌ريزي شده بود و آنان شكي در به ثمر رسيدن نقشه خود كه همان سقوط نظام اسلامي بود نداشتند، مردم ما با بصيرت و هوشمندانه حتي از سياستمداران سبقت گرفته و با عمل به وظيفه خود ريشه آن را خشكاندند و در پي آن افزايش ابهت و قدرت كشور در منطقه و جهان را رقم زدند.

    اين استاد حوزه علميه افزود: آثار بصيرت مردم در فتنه 88 در سفر مقام معظم رهبري به قم و استقبال بي‌نظير مردم جلوه‌گر شد كه اگر ابعاد اين سفر به خوبي فهميده شود، معلوم مي‌شود اين حركت در تاريخ بي‌نظير بوده است.


    رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ادامه داد: نكته ديگر كه در آگاهي نسبت به موقعيت و جايگاه‌مان حائز اهميت است اين است كه توجه کنيم در جامعه‌اي زندگي مي‌كنيم كه رهبري آن را نايب امام زمان(عج) بر عهده دارد.

    وي با اشاره به شخصيت مقام معظم رهبري، سعه صدر، شجاعت، صلابت، مديريت، مهرباني و نورانيت را از اوصاف ايشان ذكر و خاطر نشان كرد: در دنيايي كه هر روز طبل رسوايي يكي از رهبران كشورهاي جهان در زمينه‌هاي مالي و اخلاقي به صدا در مي‌آيد، خداوند نعمت عظيم رهبري را به ما عطا كرده است كه در طول زندگيش نمي‌توان يك نقطه سياه يافت.

    علامه مصباح يزدي ادامه داد: بنده حقيقتا عرض مي‌كنم اكنون كه قريب به هشتاد سال از عمرم مي‌گذرد و در طول عمر خويش بزرگان زيادي را درك كرده‌ام، مجموع محاسن و ويژگي‌هايي كه در شخص رهبري اين فرزند فرزند پاك پيغمبر مي‌بينم، در احدي به طور يکجا مشاهده نكرده‌ام.

    علامه مصباح يزدي ادامه داد: شناخت اين موقعيت‌هاي چهارگانه ارزش كار ما در اين نظام را مشخص مي‌كند و راهي براي ما باقي نمي‌گذارد جز اينكه در پيشگاه عظمت الهي سر برخاك نهيم و به عجز خود در مقابل شكرگزاري اين نعمت‌هاي عظيم الهي اعتراف كنيم.


    وي ادامه داد: وقتي آدمي اين نعمت‌هاي عظيم الهي را مي‌نگرد نسبت به كمبود‌ها بي‌توجه مي‌شود چرا كه كمبود‌ها در مقابل اين نعمات عظيم الهي چيزي نيستند.

    آيت الله مصباح يزدي خاطر نشان كرد: اعتراف به عجز از شكر، بهترين شكر است و وقتي انسان معترف به عجز خود مي‌شود كه عظمت اين نعمت‌ها را درك كند و وقتي عظمت اين نعمت‌ها را درك مي‌كند كه درباره آن بينديشد و با امثال و نظاير آن مقايسه كند.

    گفتني است اين مراسم در سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.
     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3617

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه