جمعه: 10 فروردين 1403

شما اینجا هستید

علامه مصباح يزدي: اگر اين حرکت خودجوش مردمي به اراده خدا انجام نگرفته بود، حاصل نيم قرن جهاد و مبارزه مردم برباد مي‌رفت

    به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در همايش «بزرگداشت حماسه 9 دي و بررسي ريشه‌هاي فتنه» گفت: نهم دي‌ماه سال گذشته وقتي مردم احساس كردند خطري جدي اساس نظام و انقلاب را تهديد مي‌كند حركتي بسيار مبارك انجام دادند و به يقين اين روز از ايام الله بود.

    علامه مصباح يزدي با اشاره به اين‌كه تأييد الهي در نصرت حق و تضعيف باطل است، گفت: روش تعليم و تربيت خداوند در قرآن به اين گونه است كه مي‌کوشد در هر پديده كوچك و بزرگي نقش خداوند را به مخاطب گوشزد كند و آن را كار الهي بنامد. همه نصرت‌ها و پيروزي‌ها از آن خداست، و پيروزي بر فتنه 88 و رسوايي فتنه‌جويان نيز كار اوست.
    وي ادامه داد: البته اين بدان معنا نيست كه عوامل انساني هيچ نقشي نداشتند، بلكه بدان معناست كه فکر کنيم اگر اين حرکت خودجوش مردمي به دست و اراده خدا انجام نگرفته بود، چه مي‌شد؟ در يک کلمه حاصل قريب نيم قرن جهاد و مبارزه، فداکاري، خون‌هايي که ريخته شد و شهادت‌هايي که نصيب مردم شد، برباد مي‌رفت. بلکه اگر کساني دقت کنند، قضاوت خواهند کرد که حتي وضع از قبل از پيروزي انقلاب هم بدتر مي‌شد.
    استاد اخلاق حوزه علميه همچنين با اشاره به آياتي از قرآن كريم گفت: خداوند دوست دارد انسان را به‌گونه‌اي تربيت كند كه توجهش ابتدا به خدا و سپس به وسايلي باشد كه خداوند قرار داده است.
    علامه مصباح يزدي خاطر نشان كرد: قرآن به اطاعت خداوند، پيامبر و اولي الامر فرمان مي‌دهد و در صورت اطاعت از آن‌ها دسترسي به سعادت ميسر مي‌شود و اگر با آن‌ها مخالفت کنيم، استحقاق عذابي شديد خواهيم يافت.
    وي با اشاره به ريشه‌هاي فتنه 88 و ضايعاتي که در اثر آن براي جامعه ما پديد آمد و عبرتهايي که بايد از اين حادثه گرفت، گفت: پيدايش اين فتنه به خاطر ضعف‌هايي بود كه در كشور وجود داشت، و اگر پيش از آن اين نقاط ضعف را شناسايي و آنها را برطرف كرده بوديم، دچار اين فتنه نمي‌شديم.
    عضو خبرگان رهبري با اشاره به ضعف برخي از خواص و نقش آنان در فراهم‌کردن زمينه و مقدمات فتنه، اظهار داشت: برخي از گروه‌ها وظيفه خود را نسبت به ولي امر خود ندانسته و مسائل را به گونه‌اي كه به سود مصالح دنيوي خود و خانواده‌ و هم حزبي‌هايشان بود رقم زدند كه باعث به وجود آمدن فتنه شد، پس اولين درس لزوم شناخت نقاط ضعف‌ است.
    وي ادامه داد: درس ديگري كه مي‌توان گرفت، درباره جذب نيرو است. اين مطلب از آغاز انقلاب مطرح بود كه آيا براي مبارزه با طاغوت نيروهايي جذب شوند كه از لحاظ فكري و رواني سالم باشند يا اينكه با همه افرادي كه اهل كار باشند مي‌توان ائتلاف کرد و بحث برسر اختلافات فكري را بايد به بعد از انجام كار محول كرد.
    علامه مصباح يزدي ادامه داد: عده‌اي قبل از پيروزي انقلاب معتقد بودند مي‌بايست يک جبهه ضد امپرياليسم تشكيل شود تا همه مخالفان رژيم شاه اعم از کمونيست و منافق و مذهبي متحد شوند، و بعد از پيروزي انقلاب هم تقسيم قدرت صورت ‌گيرد تا هر فردي با هر اعتقادي بتواند در اين جبهه حضور داشته باشد؛ در حالي‌كه عده‌اي معتقد بودند حركت ما حركتي اسلامي و خدايي است و بايد بر عناصر ديني و افراد متدين تكيه داشت.
    وي با اشاره به نقش تفکر نوع اول در فتنه اخير، ادامه داد: سران فتنه و بيشتر کساني که در اين فتنه دخيل بودند از ابتدا فکر اسلامي خالصي نداشتند، اما برخي از سياست‌مداران عمل‌گرا آن‌ها را به کار گرفتند و به عواقب بکارگيري افرادي که به مباني انقلاب معتقد نبودند توجهي نکردند. بنابر اين درس ديگر اين است كه در انتخاب افراد براي پست‌ها بايد دقت شود.
    علامه مصباح يزدي خاطر نشان كرد: هيچ تضميني نيست كه اين فتنه، آخرين فتنه باشد و چه بسا فتنه ديگري خطرناك‌تر از فتنه اخير پديد آيد.
    وي با اشاره به اينكه فتنه اخير به خاطر ضعف فكري درحوزه دين به ويژه مسأله ولايت‌فقيه بود، ادامه داد: در حال حاضر نيز در اين زمينه ضعف‌هايي وجود دارد كه مشخص مي‌كند كه اگر فتنه ديگري نيز پيش آيد در همين راستاست، بنابر اين وظيفه است که به کساني رأي دهيم و براي تصدي مسئوليت‌ها به‌کارگماريم كه از لحاظ فكري كامل باشند.

    گفتني است اين مراسم نهم دي ماه با حضور جمعي از علما، طلاب و فضلاي حوزه علميه قم در تالار مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني رحمةالله‌عليه برگزار شد.
     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3633

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه