پنجشنبه: 6 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

علامه مصباح يزدي: اولين قدم، فهم اسلام ناب است نه يک کلمه بيشتر و نه کمتر و دومين گام اينکه اسلام ناب در عمل ما متجلي باشد

    عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به وظيفه سياسي اجتماعي طلاب گفت: خداوند نعمت عظيم حکومت شيعي را در ايران قرار داده است و در اين مسير نيز رهبراني را به ما مرحمت فرموده که با توجه به بينش ديني، تقوا، اخلاص، بصيرت، فراست، تدبير و دورانديشي بدون مبالغه مي‌توان گفت در طول تاريخ به زحمت مي‌توان مشابهي براي آنها يافت.

    به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در جمع تعدادي از طلاب کشور پاکستان ضمن تبريک اعياد قربان و غدير و ميلاد امام هادي‌عليه‌السلام گفت: وحدت عقائد و نور ولايت سبب ايجاد روابط عاطفي ميان مردم ايران و پاکستان و برخي کشورهاي اسلامي شده است که اين از نعمت‌هاي بزرگ خداي متعال است.

    وي محبت اهل‌بيت‌عليهم‌السلام را به شاخه‌اي از درخت طوبي تشبيه کرد که در دل شيعيان روئيده است و گفت: هرقدر نعمت بزرگ‌تر و بيش‌تر باشد، شکر آن نيز بزرگ‌تر و واجب‌تر است و شکر اين نعمت عمل کردن به دستورات اهل‌بيت عليهم‌السلام است.

    علامه مصباح يزدي خاطر نشان کرد: مقام اهل‌بيت‌عليهم‌السلام به قدري عظيم و والاست که طفيل برکات آنها ما را نيز فرا مي‌گيرد و براي شکر اين نعمت بايد با شناخت صحيح اهل‌بيت به دستورات آنها عمل کنيم.

    استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به اينکه اراده خداي متعال بر اين تعلق گرفته که انسان ها در کنار هم رشد و ترقي کرده، به کمال برسند، گفت: همان‌گونه که شناخت دين را از پدر و مادر و مؤمنين و علما به عنوان واسطه‌هاي هدايت از سوي انبياء و ائمه داريم، ما نيز بايد همچون گذشتگان اين دين را صحيح و کامل به ديگران و نسل بعد منتقل کنيم ، چرا که حتي هم اکنون نيز بسياري از مردم تشنه معارف اهل‌بيت هستند و اگر در اين راه کوتايي کنيم، مسئول خواهيم بود.

    وي ادامه داد: براي ترويج اين فرهنگ غني به جنبه‌هاي مختلفي از جمله جنبه علمي آن بايد توجه کرد ، يعني ابتدا بايد دين و علوم اهل‌بيت‌عليهم‌السلام کاملا فهميده شود چرا که در غير اين صورت دين به خوبي معرفي نشده و نه تنها سودي ندارد بلکه چه بسا ضررهايي نيز به همراه داشته باشد.

    وي ادامه داد: از سوي ديگر بايد هنر تعليم دادن را نيز ياد بگيريم و با شناخت فرهنگ‌هاي مخاطبان، اين معارف را ترويج کنيم.

    علامه مصباح يزدي جنبه عملي محبت اهل بيت را مهم‌ترين بخش کار دانست و گفت: در جهاني که بسياري از مسلمانان عظمت اهل‌بيت‌عليهم‌السلام را درک نکرده اندبايد علاوه بر شناخت اهل‌بيت، به معارف ايشان پايبند باشيم و آن‌ها را در عمل به کار بگيريم.

    عضو خبرگان رهبري در ادامه با بيان اينکه امروزه امور مطالعاتي و پژوهشي و دسترسي به منابع بسيار تسهيل شده به مقايسه آن با گذشته و زحمات طاقت‌فرساي گذشتگان پرداخت و گفت: خداوند به برکت پيروزي انقلاب اسلامي و تشکيل حکومت اسلامي زمينه فهم بهتر حقيقت اسلام را براي مردم ايران و ديگر شيعيان و حتي همه جهانيان فراهم نموده است.

    وي سخنان حضرت امام خميني(ره) را نمايانگر اسلام ناب دانست و با اشاره به برخي از خاطرات خود گفت: اولين قدم در مقام معرفي اسلام و تشيع فهم صحيح آن است، همچون حضرت امام(ره) که به برکت فرمايشات ايشان افراد بسياري مسلمان شدند و حتي برخي افرادي که وهابي بوده و عليه تشيع فعاليت مي‌کردند، مبلغ تشيع شده‌اند.

    رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به وجود برخي خرافات و پيرايه‌هايي که به اسلام نسبت داده مي‌شود، ادامه داد: اولين قدم، فهم اسلام ناب است نه يک کلمه بيشتر و نه کمتر . چرا که گاهي حتي از ناحيه برخي دوستان اهل‌بيت خرافاتي به اسلام نسبت داده مي‌شود که باعث مخفي ماندن اصل اسلام شده و ديگران را از اسلام دور مي‌کند.

    وي ادامه داد: برخي رفتارها و گفتارهاي افراطي نه تنها باعث ترويج تشيع نمي‌شود بلکه باعث فاصله گرفتن ديگران نيز خواهد شد.

    علامه مصباح افزود: از طرف ديگر نيز برخي، قسمتي از دين را بيان نمي‌کنند تا دنيا از آنها بپذيرد؛ اين نيز نادرست و خيانت است، اگر به اسلام و درستي آن ايمان داريم بايد بدون کم و زياد به ترويج آن بپردازيم که اين بدون فهم صحيح اسلام ناب امکان‌پذير نيست.

    عضو خبرگان رهبري ادامه داد: اسلام ناب در عمل نيز بايد متجلي باشد، يعني رفتار ما اسلام را به مردم معرفي و آنها را نسبت به اسلام و تشيع ترغيب کند؛ و به همين دليل است که عده‌اي از علما بعد از گذشت ده‌ها و حتي صدها سال همچنان محبوب قلوب مؤمنين هستند ، اما اگر مردم احساس کنند که فردي دين را وسيله معاش خود قرار داده و راهي براي کسب ثروت و دنيا قرار داده، از وي فاصله مي‌گيرند.

    وي به وظيفه سياسي اجتماعي طلاب هم اشاره کرد و گفت: خداوند نعمت عظيم حکومت شيعي را در ايران قرار داده است و در اين مسير نيز رهبراني را به ما مرحمت فرموده که با توجه به بينش ديني، تقوا، اخلاص، بصيرت، فراست، تدبير و دورانديشي بدون مبالغه مي‌توان گفت در طول تاريخ به زحمت مي‌توان مشابهي براي آنها يافت.

    علامه مصباح يزدي با اشاره به نمونه‌هايي ادامه داد: خداوند پاداش آنها را در اين دنيا نيز داده است و آن محبوبيتي است که در بين مردم دنيا دارند، يعني خداوند محبت آنها را در دل مردم و مؤمنين قرار داده است.

    وي ادامه داد: وظيفه ما در برابر چنين نعمتي پاسداري از اين نعمت عظيم و تقويت اين محبت و رابطه عاطفي بين رهبر و همه شيعيان است. چرا که مقام معظم رهبري حافظ وحدت و عزت تشيع است و تقويت اين رابطه در حقيقت تقويت عزت مسلمين است.
    گفتني است اين مراسم در تاريخ سي‌ام آبان‌ماه سال جاري به مناسبت عمامه‌گذاري چند تن از طلاب پاکستاني به دست حضرت علامه مصباح يزدي برگزار شد.
     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3616

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه