شنبه: 27 شهريور 1400

شما اینجا هستید

علامه مصباح يزدي: امروز، پرداختن به مسائل اخلاقي مهم‌ترين وظيفه حوزه‌هاي علميه است

     

    عضو خبرگان رهبري گفت: امروز يکي از واجب‌ترين کارهاي حوزه‌هاي علميه پرداختن به مسائل و معارف اخلاقي است.

    به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آثار علامه مصباح يزدي، عضو خبرگان رهبري در مراسم آغاز سال تحصيلي مؤسسه آموزش عالي اخلاق و تربيت با اشاره به ضرورت و اهميت فعاليت‌هاي اخلاقي در زندگي انسان گفت: در يک جمله صلاح و فساد و سعادت و شقاوت انسان بيش از هر چيز، مرهون اخلاق و منش اوست، مخصوصا اگر اخلاق به گونه‌اي تفسير شود که شامل رفتار، ملکات و اهداف دنيوي و اخروي باشد.
    علامه مصباح يزدي به بيان جايگاه معارف و دستورالعمل‌هاي اخلاقي در مجموعه معارف و برنامه‌هاي اسلام پرداخت و با اشاره به آياتي از قرآن کريم گفت: قرآن وظيفه پيامبر را تزکيه همراه با تعليم ذکر مي‌کند و هم‌چنين مراد از تعليم در قرآن نيز تعليم کتاب و حکمت است که واژه حکمت درباره مسائل اخلاقي به کار رفته است.
    وي در ادامه خاطر نشان کرد: پيامبر هدف رسالت خود را اکمال مکارم اخلاقي بيان مي‌کند که اين نشانگر جايگاه والا و عظمت اخلاق در دين اسلام است.
    عضو خبرگان رهبري به بررسي تاريخي فعاليت‌هاي اخلاقي در طول تاريخ اسلام پرداخت و گفت: علي‌رغم لزوم پژوهش و کار در زمينه اخلاق اسلامي که چنين جايگاه والايي در دين دارد، متأسفانه کمتر به اين مسأله پرداخته شده است.
    وي گفت: اگر به مجموعه کتبي که در زمينه معارف اسلامي نوشته شده‌اند بنگريم، کتاب‌هاي بسياري تاکنون تدوين شده و به عنوان نمونه در زمينه فقه و اصول بيش از هزاران جلد کتاب نوشته شده است در حالي که تعداد کتب اخلاقي به قدري اندک است که قابل مقايسه با فقه و اصول نيست.
    وي با اشاره به سير تاريخي تدوين متون فقهي و اصولي گفت: برخي مي‌گويند روايات اخلاقي روشن است و نياز به بررسي و تفسير زياد ندارد، در حالي‌که در فقه و اصول نيز اين چنين است. به عنوان نمونه اگر يک روايت " لا تنقض اليقين بالشک" و يکي دو روايت ديگر را از کتاب استصحاب برداريم، چيزي باقي نمي‌ماند، با وجود اين‌که با نگاه اول، روايت بسيار ساده، روشن و قابل فهم است، اما با تتبع و در نظرگرفتن فروع آن، تا کنون حول اين روايات کتاب‌ها نوشته شده است، اما در خصوص روايات اخلاقي چنين تتبع و تلاشي صورت نگرفته است.
    علامه مصباح يزدي با اشاره به جايگاه برتر اخلاق نسبت به اصول و فقه در دين مبين اسلام گفت: هرچند تقصيري از بزرگان نبوده است، اما امروز ما براي کار نکردن در زمينه اخلاق هيچ عذر و بهانه‌اي نداريم به ويژه که اگر به شرايط فعلي دقت کنيم، لزوم پرداختن به مسائل اخلاقي را بيش از پيش درمي‌يابيم.
    استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به آيه‌اي از قرآن کريم گفت: رفتار زشت و زننده در انسان به تدريج بر اعتقادات نيز اثر خواهد گذاشت و اصل و اساس اعتقادات در خطر خواهد افتاد.
    وي ادامه داد: امروزه مفاسد به قدري رشد کرده و گسترده شده است که حتي شريف‌ترين و پاک‌ترين نهاد‌هاي ما نيز از گزند آن‌ها دور نيستند و دشمن نيز با ترويج فساد درصدد تضعيف اسلام است و هيچ راه مقابله‌اي بجز کار ايجابي و اثباتي در برابر آن وجود ندارد.
    وي خاطر نشان کرد: امروز يکي از واجب‌ترين کارهاي حوزه فکر کردن در زمينه مسائل اخلاقي و پرداختن به معارف اخلاقي است.
    عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که نمي‌توان با توسل به زور، جلوي فساد را گرفت، خاطر نشان کرد: هرچند دولت اسلامي در مقابله با اين فسادها بايد به وظيفه خود عمل کند، اما اين چيزي از وظيفه ما کم نمي‌کند و بايد هم براي بيان و توضيح آن‌چه در معارف اهل بيت عليهم‌السلام آمده فعاليت صورت گيرد و هم در عمل به گونه‌اي رفتار شود تا انگيزه‌هاي رجوع به فساد کم شود.
    وي در پايان خطاب به دانش‌پژوهان مؤسسه آموزش عالي اخلاق و تربيت و ساير کساني که در زمينه اخلاقي فعاليت مي‌کنند، خاطر نشان کرد: فرق جوهري اين رشته با ساير رشته‌ها اين است که هدف اين رشته در عمل ظاهر مي‌شود و بايد در اخلاق جامعه تأثيرگذار باشد، لذا بايد ابتدا به تربيت خود پرداخت و خودسازي کرد، تا بتوان ديگران را تربيت کرد.
    گفتني است اين مراسم 20 مهرماه در مؤسسه آموزرش عالي تربيت و اخلاق برگزار شد
     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3787

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه