پنجشنبه: 6 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

علامه مصباح: بصيرت در واقع به دست آوردن اطلاعات کاملي از هدف و انگيزه رقيب، قدرت، امکانات و حاميان داخلي و خارجي اوست

    عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: هدف سياست بشري رسيدن به مقام و قدرت است در حالي که در سياست الهي سياست لازم است اما نه به عنوان هدف بلکه براي کار در جهت رضاي خدا و خدمت به خلق خدا، البته با اين قيد که در سياست الهي نمي‌توان از هر نوع ابزاري ولو فاسد و حرام استفاده کرد چرا که از حرام چيزي جز حرام حاصل نمي‌شود.

    به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح يزدي، عضو مجلس خبرگان رهبري در نشست انقلاب اسلامي و تحليل مسائل سياسي روز با اشاره به اينکه موضوع انقلاب اسلامي حدود پنجاه سال پيش مطرح شده است، گفت: قبل از پيروزي انقلاب اين بحث مطرح بوده و بعد از پيروزي نيز به همين نام يعني انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي نام گرفت.

    وي به قيد " اسلامي" در جمهوري اسلامي ايران اشاره کرد و گفت: پس از پيروزي انقلاب نهادهايي که تشکيل شد همه داراي پسوند اسلامي بودند، ولي برخي از مسئولين کشور در دوره‌هاي گذشته با اعمال و حتي گفتار خود اين پسوند اسلامي را يک قيد تشريفاتي عنوان مي‌کردند.

    وي با اشاره به اين‌که نام‌گذاري با اين پسوند عادي شده است، گفت: چه بسا انجمن‌هايي وجود دارد که پسوند ضد اسلامي براي آنها اولي است ولي داراي پسوند اسلامي هستند، اما بايد توجه داشت انقلاب ما، اسلامي بود و نهادهاي آن نيز بايد اسلامي باشد و اين همان چيزي است که بنيانگذار اين نهضت از روز اول بر آن تأکيد مي‌کرد و اگر در بيانات ايشان دقت شود، کلمه‌اي که بيش از هر چيزي بر آن تأکيد داشته‌اند اسلام است.

    علامه مصباح يزدي با اشاره به جمله معروف مرحوم مدرس، بخش عظيمي از اسلام را مربوط به سياست اسلامي دانست و خاطر نشان کرد: سياست به معناي تدبير امور جامعه است و امام خميني(ره) در واقع اين جمله معروف مدرس را در جامعه عينيت بخشيد.

    عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به ويژگي‌هاي ، انقلاب کبير فرانسه و انقلاب اکتبر روسيه، به تفاوت اين‌ انقلاب‌ها با انقلاب اسلامي ايران پرداخت و گفت: انقلاب اسلامي ايران نيز بعد از گذشت سي سال در حال تأثيرگذاري زيادي در کشورهاي جهان است و همانگونه که ما در اوايل انقلاب نتوانستيم عظمت آن را درک کنيم، هنوز نيز عظمت آن را باور نکرده‌ايم و آيندگان بايد به تحليل و بررسي عظمت آن بپردازند.

    آيت‌الله مصباح يزدي با اشاره به تحليل‌هاي مختلفي که از انقلاب اسلامي ارائه مي‌شود خاطر نشان کرد: عده‌اي معتقدند ظلم و ستم و وضع بد اقتصادي مردم و از سوي ديگر تشکيل حزب توده و فعاليت‌هاي مارکسيست‌ها و گسترش آن باعث پديد آمدن انقلاب شد، اما در اين بين حضرت امام خميني(ره) توانست با زيرکي انقلاب را به نام اسلام و روحانيت تمام کند، يعني ماهيت انقلاب اسلامي تفاوت زيادي با انقلاب کبير و اکتبر ندارد و عده‌اي هم معتقدند که امام خميني(ره) از آنجا که از لحاظ سياسي شناخت خوبي نسبت به جامعه داشت، شعاري را مطرح کرد که بتواند توده‌هاي جامعه را با خود همراه کند نه اينکه حقيقتي داشته باشد؛ اين‌گونه تحليل‌ها غالبا توسط ملي‌گراها بيان مي‌شود.

    عضو مجلس خبرگان رهبري با رد اين تحليل‌ها و اشاره به تفاوت جوهري انقلاب اسلامي با ديگر انقلاب‌ها گفت: بايد در رابطه با فصل مقوم انقلاب اسلامي و تفاوت ماهوي انقلاب اسلامي با ديگر انقلاب‌ها روشنگري بيشتري شود.

    علامه مصباح يزدي با طرح اين سئوال که آيا سياست اسلامي وجود دارد يا تنها يک شعار سياسي است، و با اشاره به تفاوت سياست بشري و سياست الهي گفت: محور سياست بشري جنگ قدرت است و کار سياسي به معناي وارد شدن به جنگ براي رسيدن به قدرت است و در اين راه از زور بازو گرفته تا پول و ثروت و خدعه و تبليغات استفاده مي‌شود؛ در اين راه دين نيز وسيله و ابزار است و هدف رسيدن به قدرت خود و بستگان و هم حزبي‌هاست.

    رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) ادامه داد: در سياست بشري همه چيز ابزاري براي رسيدن به مقام است ، اما در سياست الهي مقام ابزاري براي رسيدن به هدف الهي، کار در جهت رضاي خدا و خدمت به مردم است البته با اين قيد که در سياست الهي نمي‌توان از هر نوع ابزاري ولو فاسد و حرام استفاده کرد چرا که از حرام چيزي جز حرام حاصل نمي‌شود.

    وي با اشاره به تأکيد مقام معظم رهبري بر بصيرت، ادامه داد: بصيرت در واقع به دست آوردن اطلاعات کاملي از هدف و انگيزه رقيب، قدرت، امکانات و حاميان داخلي و خارجي اوست و هرچند کسب اين آگاهي‌ها براي کسب مقام در هر دو مشترک است ، اما اين آگاهي‌ها در سياست الهي همان بصيرت است ولي در سياست بشري که هدف در آن صرفاً به دست آوردن قدرت است بصيرت ناميده نمي‌شود.

    استاد اخلاق حوزه علميه ادامه داد: نتايج اين دو نوع سياست‌ورزي نيز در سياستمداران الهي و شيطاني ظاهر مي‌شود، چرا که سياستمدار الهي از همه ابزارها و نعمت‌هاي خداوند در جهت صحيح استفاده مي‌کند، اما اعتماد و تکيه بر آنها نمي‌کند و نقطه اتکاي او خداي متعال است. اين بدان معناست که بايد تا آنجا که مي‌توان فعاليت کرد و نااميد نشد اما بايد تنها توکل برخدا باشد.

    علامه مصباح يزدي با اشاره به آيات قرآن کريم ادامه داد: حتي وقتي خداوند وعده ياري مؤمنان در جنگ بدر را با نزول فرشتگان مي‌دهد، بازهم نصر و پيروزي را ناشي از مدد فرشتگان ندانسته و نصر را فقط به خدا نسبت مي‌دهد.
    .
    وي ادامه داد: وقتي انسان خودش را متصل به يک منبع نامتناهي ببيند، هرگز در مقابل تهمت‌ها، شايعات، فشارها و تبليغات دشمنان نااميد نمي‌شود و حتي به ايمانش افزوده مي‌شود و از همين روست که يک سياستمدار الهي مانند امام (ره) با وجود شناخت کامل نسبت به قدرت زياد دشمن و امکاناتش، بازهم مي‌گويد آمريکا هيچ غلطي نمي‌تواند بکند.

    وي با اشاره به وجود فشارها و آزار و اذيت‌ها عليه مؤمنان در طول تاريخ گفت: خداوند در عين حالي که مي‌توانست بدون اين فشارها زندگي را براي مؤمنان رقم بزند، اما اين‌گونه نکرد تا صالحان واقعي پس از امتحان مشخص شوند.

    وي ادامه داد: اين ما هستيم که بايد تعيين کنيم انقلابمان واقعا اسلامي هست يا خير، آيا واقعا به اسلام علاقه‌منديم يا تنها آن‌را تشريفات مي‌دانيم، و اگر حقيقتي براي انقلاب اسلامي قائليم بايد در برخي از رفتارهايمان تجديد نظر کنيم.

    گفتني است اين مراسم 27 آبان ماه سال‌جاري در مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم برگزار شد.
     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3615

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه