جمعه: 10 فروردين 1403

شما اینجا هستید

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) به این شبهه پاسخ می دهد : چه نتیجه ای در طول سال ها از وحدت دیده ایم که دوباره از وحدت دم می زنیم ؟!

    شبهه ای مطرح شده است که چرا دم از وحدت شیعه و سنی زده می شود، در حالی که مشاهده می کنیم که سر دادن شعار وحدت تا کنون نتیجه ای نداشته و هم اکنون نیز که در اوج سر دادن این شعار ها هستیم، اتفاقا اختلاف و جنایت تکفیری ها بیشتر است ؟

    عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار انجمن فارغ التحصیلان این موسسه، در تبیین و پاسخ به این شبهه اظهار داشت: برای ارزیابی این نکته که آیا وحدت شیعه و سنی اثر داشته یا نه، اولا باید آثار عمیق تر وحدت را مشاهده کرد و ثانیا در نظر بگیریم که آیا اگر وحدت و تأکید بر آن نبود، وضعیت امروز جامعه مسلمین بهتر بود یا نه و بالاخره ثالثا آیا وجود جریان های تکفیری مانند داعش و برخی جریان های تندرو شیعه، به سبب شعار وحدت و حفظ وحدت بین مسلمین بوده است یا نه ؟
    حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوطالبی با بیان این که مسأله وحدت بین مسلمین از سال ها پیش مطرح بوده است، خاطر نشان کرد: حتی در زمان صفویه بعد از رسمیت تشیع در ایران، برخی علمای حجاز که در اقلیت بودند طی نامه هایی به محقق کرکی تأکید کردند که پر رنگ کردن ابعاد برائتی در شیعه سبب تحت فشار قرار گرفتن شیعیان در مناطقی که در اقلیت هستند می شود. حتی در زمان نادر شاه نیز وحدت بین مسلمین – البته با اغراض توسعه طلبانه حکومت – مطرح می شد. به هر حال همیشه بحث وحدت از سوی علما مطرح بوده و قبل از انقلاب نیز آیت الله بروجردی بر این مسأله اهتمام داشتند.
    وی ادامه داد : از زمان انقلاب بحث وحدت به صورت جدی تر و رسمی تری دنبال شد و تأسیس هفته وحدت نیز بر اساس همین نگاه امام (ره) شکل گرفت.
    وی با اشاره به این که ادعای بیهوده بودن وحدت، ادعایی پوچ و گزاف است، خاطر نشان کرد: به قدری بحث وحدت مهم و تأثیر گذار بود که اهل سنت در انقلاب اسلامی نیز نقش خود را ایفا کردند و مولوی عبدالعزیز که مولوی بزرگ اهل سنت در سیستان بود نیز در خصوص انقلاب گفته بود، ما قائل به نظریه غلبه هستیم و چه بهتر که یک عالم اسلامی – ولو شیعی مذهب – در رأس حکومت باشد. اهل سنت حتی در دفاع مقدس نیز شهدایی را تقدیم انقلاب اسلامی کردند. البته برخی کرد های سنی هم که مخالف نظام بودند نه به خاطر مذهب، بلکه به خاطر اهداف سیاسی بود.
    دکتر ابوطالبی با بیان این که قطعا اگر نگاه امام (ره)، سنی ستیز بود، این امنیت و آرامش در این کشور با حضور شیعه و اهل سنت وجود نداشت. اما امروز می بینیم که نقاط مرزی که اکثرا هم سنی نشین هستند، هرگز سبب تهدید ایران در خصوص مرز ها نمی شود، چرا که آن ها نیز معتقد به نظام و همراه آن هستند. لذا امنیت داخلی کشور، مرهون وحدت بین شیعه و سنی است.
    وی افزود: امام (ره) با مشی و سیره خود کاری کردند که اهل سنت جذب شوند، حتی راشد الغنوشی تونسی و فتحی شبابی نویسندگان عرب، از امام (ره) تجلیل می کنند و برای ایشان کتاب می نویسند.
    این استاد دانشگاه با اشاره به اثرات وحدت در بین امت های مسلمان نیز اظهار داشت: بسیاری از حرکت های اهل سنت در فلسطین تحت تأثیر حرکت های انقلاب اسلامی و حتی شیعی است، مخصوصا گروه جهاد اسلامی که ادبیاتی بسیار نزدیک به جمهوری اسلامی ایران دارد. حماس هم اگر چه تشکیلات سیاسی اش در برهه ای به سمت قطر و برخی کشور های مرتجع رفتند، اما بخش نظامی و جهادی آن ها، کاملا با نظام اسلامی همراه بودند.
    وی با اشاره به این که اگر امام (ره) نگاه سنی ستیزانه ای داشتند، هرگز این اثرات را در جامعه اسلامی شاهد نبودیم، خاطر نشان کرد: حتی در ملاقاتی که با معاون حزب الله آقای شیخ نعیم قاسم داشتیم وی توفیقات حزب الله را ناشی از نگاه فرا فرقه ای می دانست. لذا علی رغم این که امام (ره) شیعه ولائی بوده و اندک خدشه ای در اعتقاداتش وجود ندارد و علی رغم این که مراسم های مذهبی شیعیان لبنان با شور خاصی برگزار می شود و بر شعائر شیعی تأکید می شود، اما نگاه دقیقی در خصوص وحدت دارند که همین امر سبب امتیاز و برتری آن هاست و لذا امروزه امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و سید حسن نصرالله از جمله رهبران شیعه هستند که محبت و علاقه نسبت به آن ها فرا مذهبی است و به نوعی دنیا نیز متوجه عظمت آن ها شده و روی آن ها حساب باز کرده است.
    عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، قدرت بین المللی جمهوری اسلامی را از دیگر اثرات وحدت دانست و افزود: امروز ایران توسط گروه های مبارز فلسطینی و لبنانی، می تواند روی اسرائیل فشار بیاورد و همین سبب اعتبار و قدرت ایران شده است و لذا همگان از جمله آمریکا و غرب اذعان می کنند که هر طرحی در خاور میانه بدون دخالت ایران به شکست خواهد انجامید. لذا در مسائل مختلف منطقه ای که شدید ترین آن مسأله سوریه است می بینیم که در طول مدت سه سال، علی رغم این که کشور های متعددی برای ساقط کردن نظام سوریه بسیج شده اند، اما با حمایت ایران، سوریه مقاومت کرده است.
    وی افزود: امروزه به برکت ندای وحدت،  حتی اگر دولت های اسلامی، ایران را همراهی نکنند، قلب ملت های اسلامی با ایران است و در حالی که اگر نگاه شیعی تند و مخالف وحدت از سوی ایران ترویج می شد، هرگز دارای چنین جایگاهی نبود.
    حجت الاسلام ابوطالبی خاطر نشان کرد: پس اولا امنیت داخلی، اقتدار و اعتبار بین المللی ایران به خاطر ندای وحدت است و ثانیا اگر این وحدت نبود، این نعمت ها نیز وجود نداشت و ثالثا اگر امروز هم داعش و تروریست های تکفیری به جنایت دست می زنند، نه به خاطر ندای وحدت از سوی ایران، بلکه به خاطر وحدت شکنی همان عده ای است که می گویند، وحدت چه فایده ای دارد ؟! در واقع هم تکفیری ها در اهل سنت در اقلیت هستند و هم افراطی های شیعی در بین شیعیان در اقلیت هستند؛ اما هر یک از اهل سنت و شیعه به استناد وجود همان اقلیت به دشمنی علیه مذهب دیگر بر می خیزد و البته دشمنان اسلام نیز از هر چیزی برای تحریک حس مذهبی طرفین و ایجاد اختلاف نهایت استفاده را می برد.
    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/4815

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه