پنجشنبه: 9 فروردين 1403

شما اینجا هستید

شکل گیری تمدن نوین اسلامی با حمایت مراکز حوزه علمیه تحقق می یابد

    شکل گیری تمدن نوین اسلامی با حمایت مراکز حوزه علمیه تحقق می یابد

    به گزارش مرکز خبر واطلاع رسانی روابط عمومی مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی (ره) حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره)، در نخستین جلسه از سلسله نشست‌های «سبک زندگی» که در محل قرارگاه فرهنگی ولی امر مشهد مقدس برگزار شد، خاطرنشان کرد: شکل گیری تمدن نوین اسلامی در عرصه فرهنگی نیازمند حمایت و توجه به مؤسسات دینی و مراکز حوزه علمیه و عمق بخشی آگاهی های دینی به ویژه در عرصه سبک زندگی است.


    وی افزود: این مهم اصولا از طریق مشارکت خود مردم و به صورت خودجوش نتیجه خواهد داد چرا که تاریخ انقلاب اسلامی نشان داده هر کاری مردمی شده به نتیجه رسیده است و این رسالت تنها منحصر به طلبه‌ها نیست.
     حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی با اشاره به برخی توجیهات که برای عمل نکردن به دین در عرصه‌های اجتماعی بیان می‌شود، تصریح کرد: از مشکلات جدی ما این است که ادعای مسلمانی داریم اما رفتارمان مسلمان گونه نیست؛ علت این که می گوییم سبک زندگی باید مردمی شود این است که مردم باید بدانند اسلام از آنها در هر عرصه به خصوص سبک زندگی چه می خواهد و تحقق این مهم نیازمند فرصت و حوصله است.
     عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) ادامه داد: متأسفانه در چند سال اخیر شیوه زندگی در کشور ما به سویی حرکت کرده که طبق خواست و فرهنگ غرب است که در نهایت به سکولاریزم می رسد.
     وی با اشاره به نمونه‌هایی از تجمل گرایی، اسراف و باروهای غلط در جامعه یادآور شد: اینها جزء سبک زندگی اسلامی نیست و ابزاری برای غربی کردن سبک زندگی محسوب می شود و با این حال ردپای آن را در همه جا حتی در بین مسؤولان فرهنگی نیز می بینم از همین رو است که می بینیم برخی حرام‌ها به راحتی حلال می شود.
     حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی در خصوص ضرورت توجه هر چه بیشتر به رهنمودها و توصیه های رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: وقتی ایشان نکته ای را تأکید می کنند به یقین از روی تشخیص و تدبیر است بنابراین ما نباید به خود اجازه اما و اگر و اجتهاد در مسأله را بدهیم.
     وی افزود: اگر تدابیر و تجارب رهبر معظم انقلاب دقیقا مورد عمل قرار گیرد برای رشد نظام ما کافی است.
     حجت الاسلام آقاتهرانی تأکید کرد: امروز مشکل ما تورم روانی است نه گرانی اجناس، نباید از تورم و نبود برخی کالاها ترسید و یا مردم را ترساند زیرا ملتی که بترسد، به یقین شکست خواهد خورد؛ از این رو یکی از مهم‌ترین کارهای امام خمینی(ره)، بر هم زدن هیمنه استکبار بود که راه پیشروی مردم را برای مبارزه باز کرد.
     رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: با همه مشکلات موجود، وضع اقتصادی ما اکنون در جهان از همه بهتر است؛ اما ناشکری می‌کنیم و قدردان نیستیم.
     وی با بیان این که اگر سبک درست زندگی را درک کنیم هیچ دشمنی توان مقابله با ما نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: باید به مردم امید داد نه این که درست در جهت خواست دشمن، فضای جامعه را ناآرام کرد.
    حجت الاسلام والمسلمین‌ آقاتهرانی با تأکید بر ضرورت نقش آفرینی حوزه‌های علمیه در تدوین سبک زندگی اسلامی یاداور شد: قرآن، عقل و سنت، راهبردهای اصلی تحقق سبک زندگی اسلامی هستند.
     وی همچنین، اصلاح و بازنگری آداب تعلیم و تعلم و شیوه معاشرت در جامعه مطابق با سیره اهل بیت(ع) و بزرگان را در این جهت ضروری دانست و گفت: سبک زندگی جزء آداب است یعنی جایگاه آن پیش از اخلاق و بعد از احکام است.
     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/4071

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه