جمعه: 10 فروردين 1403

شما اینجا هستید

رشته های کارشناسی ارشد در مرکز آموزش مجازی مؤسسه برگزار می گردد

    به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین طاهری آکردی، رئیس مرکز آموزش مجازی و نیمه حضوری فرهنگ و معارف اسلامی در مصاحبه ای با روابط عمومی مؤسسه گفت: با تشکر از روابط عمومی مؤسسه امام خمینی(ره) که اطلاع رسانی می نمایند، ابتدا از استاد علامه مصباح یزدی، آیت الله رجبی و شورای دانشگاه به دلیل این که همیشه حامی ما بوده اند، تشکر و قدردانی می نمایم.
    طاهری خاطرنشان کرد: ما افقی را در یک طرح 5 ساله طراحی کردیم و چشم انداز 5 ساله، طرح راهبردی 5 ساله و برنامه عملیاتی 5 ساله داریم که همه این ها در هیئت رئیسه به تصویب رسیده است.
    وی ادامه داد: آغاز عملیات طرح 5 ساله از مهرماه 1395 تا سال 1400 به مدت 5 سال می باشد و الان کمتر از یک سال آن سپری شده است و ما به حول و قوه الهی 20 درصد و حتی گاه تا  50 درصد برخی برنامه هارا انجام داده ایم.
    عضو هئیت علمی مؤسسه با اشاره به این که قبلا تک رشته « معارف» به شیوه مجازی بوده است گفت: تاکنون در کارشناسی  مجوز 7 رشته مجازی و 7 رشته نیمه حضوری را از هیئت رئیسه مؤسسه دریافت کرده ایم. رشته معارف اسلامی مجازی و نیمه حضوری و 6 رشته معارف اسلامی و ( تاریخ، کلام، علوم قرآنی، اخلاق، ادیان و علوم تربیتی) را داریم.
    وی در ادامه افزود: مجوز 12 رشته کارشناسی ارشد را از هیئت رئیسه مؤسسه گرفته ایم که فعلا 6 رشته را فعال کرده ایم و دانشجو گرفته ایم و ان شاءالله امیدواریم وزارت علوم نیز همکاری بیشتری داشته باشد. 
    رئیس مرکز آموزش مجازی و نیمه حضوری فرهنگ و معارف اسلامی تصریح کرد: رشته های کارشناسی ارشد ما فلسفه دین، دین‏شناسی، علوم قرآنی، اندیشه سیاسی در اسلام، تاریخ ( گرایش تاریخ تشیع ) و تاریخ ( گرایش تاریخ اسلام ) می باشند و دوره های آزاد بلندمدت و کوتاه مدت و حتی تکدرس نیز هست که امسال ترم تابستانی داریم 8 دوره کوتاه مدت که در سایت، اطلاعات آن وجود دارد و حدود 14 عنوان تکدرس هم گذاشته ایم و از مهرماه دوره کوتاه مدت و بلند مدت هم خواهیم داشت که حداکثر در چهار ترم ارائه می شود. مطلب دیگر این است که دوره کوتاه مدت عربی و اردو را با دوره معارف اسلامی شروع کردیم، که تقریبا 80 درصد کار تمام شده است.
    طاهری گفت: برای دوره های معارف قرآن، به زبان عربی، اردو، انگلیسی و ... برخی از کتاب های حضرت استاد ترجمه شده اند که همان ترجمه ملاک عمل ما می باشد و برخی دیگرکتاب ها مانند اخلاق در قرآن یا اخلاق اسلامی و مانند آن برای ترجمه ارائه شده است که ما کتاب ها را پس از ترجمه باید به صورت آموزش مجازی استاندارد بارگذاری کنیم یعنی متنSCO  بندی و تقطیع می شود که در نهایت به 12 درس تقسیم می شود،  هر درس 5 تا 7 قمست می شود، هر قسمت در هر درس باید یک مقدمه، یک چکیده، محتوای آموزشی و دو سؤال آغازین و دو سؤال پایانی داشته باشد. یعنی هر کتاب 12 درس و حدودا بین 60 تا 70 قسمت می شود، سپس با همکاری یکی از اساتید معتبر این موارد ضبط استودیویی می شود و سپس در سامانه آموزشی ما بارگذاری می گردد.
    طاهری ادامه داد: پس از بارگذاری، این درس به صورت آنلاین تدریس می شود و این تدریس به عنوان آرشیو صوتی در سامانه بارگذاری می شود. بنابراین هر درس یک خط سیر آموزشی دارد که شامل محتوا و ضبط استودیویی و یک آرشیو صوتی است که امکان دارد صوت، تدریس چندین استاد باشد، البته در کنار همه این ها ما پیامگاه هم داریم که دانش پژوه پس از مطالعه کتاب اگر سؤالی داشت، با مراجعه به آن پاسخ خود را می یابد.
    رئیس مرکز آموزش مجازی خاطرنشان کرد: هم اکنون دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد، دوره های کوتاه مدت و بلندمدت، تکدرس، عربی و اردو در مرکز مجازی وجود دارد و چنانچه هزینه تأمین شود انگلیسی هم شروع می شود که برای همه این ها باید متن تولید شود و پروژه وسیعی به نام تولید محتوا وجود دارد.
    طاهری گفت: در کارشناسی ارشد طبق مجوز وزارت علوم، 6 رشته داریم که به صورت آموزش محور و همراه با تحقیق پایانی برگزار می گردد یعنی در هر رشته 32 واحد داریم که قریب به 14 کتاب دارد و برای هر رشته 90 متن آموزشی لازم داریم که باید تولید شود.
    وی ادامه داد: در مقطع کارشناسی، بخش معارف و فلسفه مشترک است، اما بخش های تخصصی این گونه نیست که مشترک باشد و در مؤسسه هم متن آموزشی برای آن وجود ندارد و ما باید برای آن متن تولید کنیم و سپس متن باید تقطیع، ضبط و بارگذاری شود.
    طاهری تصریح کرد: ما باید برای دروسی که متن ندارد و یا متن ناقصی دارند، متن کامل تولید کنیم که هزینه بالایی دارد و با عنایت آیت الله مصباح و حضرت آیت الله رجبی و همکاری شورای دانشگاه از هئیت رئیسه مؤسسه مجوز داریم که از بخشی از درآمدهای دانشگاه برای تولید محتوا استفاده کنیم و حداقل 200 متن برای کارشناسی و ارشد لازم است که با اولویت ترم های آموزشی هرساله تولید می شود. 
    وی ادامه داد: مجوز های ما مجوز مؤسسه است و سرفصل هایمان مطابق سرفصل های وزارت علوم است بنابراین با وزارت علوم مستقیم در ارتباط هستم و البته سطح آموزشی کمی ساده تر از سطح آموزشی برای طلاب است یعنی سرفصل مشترک است ولی شبهات تخصصی را باید به شکل ساده تری بیان کرد و گاهی هم مطالب تخصصی حذف شود مثلاً اختلاف اقوال علما برای غیر طلاب لازم و ضروری نیست و بیشتر نشر معارف برای آن لازم است و ما طبق مصوبه وزارت علوم عمل می کنیم و پیرو فرموده حضرت آیت الله مصباح یزدی باید طبق سرفصل های وزارت علوم پیش برویم ولی در متن و استاد باید بسیار دقت کنیم و در این مورد خطوط را رعایت نماییم. 
    طاهری گفت: بیشتر اساتید ما تا 90 درصد از مؤسسه هستند و در موارد کمی هم برای تدریس و تألیف از اساتید بیرون مؤسسه استفاده می نمائیم مثلا در بحث تخصصی مهدویت از مراکز مورد تایید مؤسسه استفاده می کنیم. 
    وی افزود: در مقطع کارشناسی ارشد، از کنکور دانشجو می گیریم و از لحاظ آموزشی زیرنظر وزارت علوم هستیم. البته به عنوان دروس پیش نیاز و جبرانی از دروس طرح ولایت ( معرفت شناسی، خداشناسی، انسان شناسی، نظام سیاسی، نظام اخلاقی و نظام حقوقی ) استفاده می کنیم که کاملا آماده می باشد و بارگذاری هم شده است که از ترم آینده شروع می شود وبرگزاری دروس تا 2 سال دیگر تمام می شود.
    طاهری با بیان این که شهریه ما نسبت به مراکز دیگر کمتر است گفت: اگر بودجه به نحوی تأمین شود شهریه ها نیز کاهش می یابد و ما دوست داریم اگر بشود حتی شهریه ای نگیریم ولی فعلا امکان مالی نداریم و در خارج از کشور هم باید تلاش کنیم و از هرجای دنیا بتوانیم دانشجو داشته باشیم ، یعنی آنان از طریق فضای مجازی می توانند به مؤسسه وصل شوند. یکی از مشکلات ما آن است که در فضای مجازی همه چیز را باید در نظر بگیریم و نرم افزار تولید کنیم و به نحوی بحث عربی، اردو و انگلیسی خیلی مهم است که نرم افزارها را برای این کار باید خودمان تولید کنیم.
    رئیس مرکز آموزش مجازی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که کلاس های ما آنلاین هستند و در فضای مجازی زیر ساخت و اجرا، نسبت به حضوری چندبرابر سخت تر است. یعنی پهنای باند و اینترنت و نرم افزار قوی می خواهد، تقطیع، بارگذاری، مرحله بندی، کلاس آنلاین، آرشیو صوتی و طراحی سایت می خواهد که در دوره حضوری چنین چیزهایی لازم نیست و فقط ساختمان می خواهد و آسان است یعنی در فضای مجازی استفاده برای مخاطب راحت تر است و برای مرکز اجرا سخت تر است. البته برخی از مراکز کلاس ها را فقط آنلاین برگزار می کنند اما ما آن گونه نیستیم بلکه متن تولید می کنیم و مثل دانشگاه هایی که مجازی هستند باید دروس تقطیع شده بارگزاری شده و تصویر و محتوا در سایت داشته باشیم و گام به گام باشد اگر کسانی انجام نمی دهند مسئله دیگری است و ما انجام می دهیم و به شکل استاندارد عمل می کنیم.
    وی ادامه داد: در فضای مجازی زیرساخت ما توانمندی برگزاری ده ها و صد ها دوره کوتاه مدت، بلند مدت و یا هر مدل دیگر را دارد و به زبان های دیگر هم تا سه چهار سال دیگر توانمندی برگزاری دوره ها را خواهیم داشت. 
    در حال حاضر، برای برخی از مراکز آموزشی ضمن خدمت می توانیم دوره اجرایی داشته باشیم . اصل آن است که زیر ساخت آماده باشد و البته تا دو سال دیگر رو به توسعه خواهیم رفت و زیرساخت ها تکمیل می‏شود.
    حجت الاسلام و المسلمین طاهری آکردی به برنامه های فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: در این مراکز برنامه های فرهنگی متعددی مانند برگزاری 80 مسابقه دانشجویی در سال، چندین کارگاه فرهنگی، برگزاری مسابقات قرآنی دانشجویی سراسری، مسابقات ویژه محرم و ماه مبارک رمضان، مباحث مربوط به صندوق رفاه دانشجویی، بن دانشجویی، ازدواج دانشجویی، نظام وظیفه دانشجویی، اتباع خارجی و ... وجود دارد.
    وی در پایان مطالب خود یادآور شد: از جناب حجت السلام والمسلمین دکتر مجتبی درودی، مدیر محترم دفتر طرح و برنامه مؤسسه امام خمینی(ره) به خاطر تدوین و تشکیل چارت سازمانی برای مرکز و همچنین از آیت الله رجبی و آیت الله مصباح و روابط عمومی مؤسسه تشکر می کنیم. 
     
    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/5617

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه