جمعه: 10 فروردين 1403

شما اینجا هستید

دكتر علي احمدي، وزير سابق آموزش و پرورش

    الگوي اسلامي ايراني، نقشة‌ راه حاكميت ارزش‌هاي اسلامي در همه عرصه‌هاي زندگي فردي، اجتماعي و... است

    دكتر علي احمدي وزير سابق آموزش و پرورش در گفتگو با مركز خبر واطلاع‌رساني مؤسسه امام خميني (ره) الگوي اسلامي ايراني را نقشة‌ راه حاكميت ارزش‌هاي اسلامي در همه عرصه‌هاي زندگي فردي، اجتماعي، سازماني، نظام و امت اسلامي دانست.

    وي افزود: اگر مي‌خواهيم احكام نوراني اسلام و ارزش‌هاي بالاي اخلاقي مكتب تشيع تحقق پيدا كند بايد نقشه راه را در غالب الگو ترسيم كرد و بدنبال برنامه‌ريزي براي رسيدن به اين الگو باشيم.
    وي به ضرورت شاخص‌ها اشاره و گفت: اگر شاخص‌ها منطبق با مباني ارزشي اسلامي در همه جهات انساني، جامعه، نظام و حكومت اسلامي تعريف و نظام جمع‌آوري اطلاعات منظمي طراحي شود، بما نشان خواهد داد در طول زمان تا چه حدي توانستيم پيشرفت و تعالي داشتيم و مي‌توانيم حركت را ارزيابي كنيم.
    دكتر علي احمدي نقش مؤسسه را مورد توجه قرار داد و يادآور شد: مؤسسه امام خميني (ره) چه در مباحث مربوط به مباني حكومت اسلامي و چه در طراحي شاخص‌ها پيش قدم بوده و مطالعات خوبي انجام داده است.
    ايشان برگزاري همايش در فضايي كه طلاب و اساتيد حضور دارند و نتيجه فعاليت‌هاي پژوهشي اساتيد حوزه و دانشگاه ارائه مي‌شود را يك سرمايه‌گذاري براي تربيت نيروي انساني محقق، استمرار و ترويج اين نمونه فعاليت‌هاي پژوهشي در ميان طلاب دانست.
    وي به سخنان مقام معظم رهبري و معرفي سال 90 بعنوان جهاد اقتصادي اشاره و اظهار داشت: تلاش در حوزه‌هاي اقتصادي و حوزه‌هاي مرتبط با آن، استمرار بيشتر در پيگيري فعاليت‌ها، ابتكار عمل، خلاقيت و نوآوري در فعاليت‌ها، بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين در عرصه‌هاي مختلف،‌ تخصيص بهينه،‌ سرعت عمل و اثربخشي فعاليت‌ها از نكاتي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد تا بتوانيم با تخصيص منابع كمتر و بكارگيري عوامل توليد كمتر، بهره‌وري و بازدهي بالاتر و سطح خدمت بيشتر براي جامعه به ارمغان بياوريم.
    وزير سابق آموزش و پرورش، شناخت الگو را مهمترين بخش طراحي الگو برشمرد و افزود: در ابتدا بايد خود الگو را بشناسيم و بدانيم چه حوزه و اجزايي دارد، در ميان برنامه‌ها چه جايگاهي دارد، در هر حوزه چه عرصه ها و بخش‌هايي را تحت پوشش قرار مي‌دهد، بنيادي‌ترين ارزش‌ها و مسائلي را كه بايد توجه شود پيدا كنيم و با توجه به اين شناخت طراحي الگو كنيم تا بازدهي و نتيجه اين الگو با خطا روبرو نشود و ما را در مسير توسعه و پيشرفت راهنمايي كند.
    وي اضافه كرد: چگونگي متدلوژي و رويكرد تنزيل ارزش‌هاي آسماني به جنبه هاي كاربردي و بكارگيري اين ارزش‌ها در زندگي اجتماعي، تحولات اقتصادي و تعاملات بين المللي، از ديگر بخش هايي است كه در طراحي الگوها، نگاه ويژه را مي‌طلبد.
    ايشان به وظيفه يك طالب علم در اين مقطع زماني اشاره و گفت: اساسي ترين فعاليتي كه يك طالب علم و حقيقت مي‌تواند انجام دهد، در مرحله اول خود سازي و آماده شدن براي ورود به جامعه و از طرف ديگر تحصيل علم و معرفت و مسلط شدن به مباني ديني مي‌باشد تا بتواند با اين تسلط و خودسازي جامعه را در مسير پيشرفت راهنمايي كند.
     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3714

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه