پنجشنبه: 9 فروردين 1403

شما اینجا هستید

حقوق بشردوستانه در اسلام

    نویسنده: عبدالحکیم سلیمی

    ایده بشردوستانه و لزوم رعایت اصول اخلاقی در نبرد مسلحانه با پیدایش جنگ هم زمان است. بر اساس شواهد، حقوق بشردوستانه متأثر از ادیان ابراهیمی، به ویژه اسلام است. اسلام در تشریع و اجرای حقوق بشردوستانه پیشگام بوده است.

    مبانی الهی، منابع غنی، جامعیت و هدفمندی، از امتیازات حقوق بشردوستانه در اسلام است. ابداع واژه جهاد و مقید ساختن آن به "فی سبیل الله" از ویژگی های جنگ در اسلام است که آن را از جنگ های متداول در جهان متمایز می سازد.

    انتقام جویی، جاه طلبی، کشورگشایی و به دست آوردن غنایم که علت وقوع جنگ های بشری است، در رویکرد توحیدی اسلام، مشروعیت ندارد؛ چراکه جهاد در راه خدا فقط برای گسترش توحید و دفاع از حقوق انسان ها تشریع شده است.

    البته، تبیین امتیازات حقوق بشردوستانه در اسلام، هرگز به معنای نادیده گرفتن اقدامات بین المللی در این زمینه است. 

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/5725

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه