جمعه: 10 فروردين 1403

شما اینجا هستید

بيانات حضرت علامه مصباح يزدي در همايش گراميداشت شهداي مقاومت لبنان

    بخش هايي از فرمايشات بيانات حضرت آيت‌الله علامه مصباح يزدي در همايش گرامي‌داشت شهداي مقاومت لبنان و بيداري اسلامي

     

    علامه مصباح يزدي : 
    - برخي از افراد مثل انبياء واولياء با استفاده مناسب از اين زمينه به قله انسانيت صعود مي کنند  و در قطب مقابل، گروهي هستند كه عوامل فساد وجودشان را فرا گرفته و گرايشي به خير در آنها نيست؛ اما اکثر انسان‌ها بين اين دو قطب قراردارند.
    - تضادهاي موجود در روح انسان، در اندازه‌اي وسيع‌تر به جامعه سرايت مي کند.
    - درگيري‌هاي بين جوامع غالباً بين گروه‌هايي است که حد نصابي از حق را دارند، ولي عناصري از باطل، استکبار،استعلاء، حرص و برتري‌طلبي در آنها وجود دارد كه موجب درگيري هاي نظامي مي‌شود.
    - گروه‌هايي كه در پي برقراري حق هستند، مي کوشند اين اختلافات را اصلاح کنند؛ اگر اين تلاش‌ها مؤثر واقع شد، فسادي رخ نمي دهد يا اين‌كه ادامه پيدا نمي‌کند؛ اما در بسياري از موارد حرکت‌هاي اصلاح‌طلبانه مفيد واقع نمي‌شود. 
    -  اسلام با ديدي واقع‌بينانه نسبت به اين تضادها، براي رفع آنها قوانيني را وضع كرده است.
    - آن چه به حضرت مسيح نسبت داده مي شود که اگر کسي به تو سيلي زد طرف ديگر صورت خود را هم جلو بياور، قطعا مربوط به مسايل اجتماعي نيست؛ بلكه توصيه‌اي فردي و براي مواردي است که اميد به اصلاح شخص وجود دارد.
     
     
    - چون هدف از تشريع جهاد اصلاح جامعه و غلبه صالحان است، خداوند مزايايي را براي کساني که به اين وظيفه واجب عمل مي‌كنند قايل شده است.
     
    - سنت امداد الهي شامل همه مي شود، خداوند براي همه ابزار پيشرفت در راهي که انتخاب مي کنند را فراهم مي کند؛ ولي براي مومنين امتياز خاصي قايل شده است.
     
    - آياتي از قرآن گواه اين امر است كه همه انبياء، حتي با وجود كمي طرفدارانشان حكم جهاد را داشته اند و آنچه موجب شد كه آنها با کمي نيرو و امكانات توانستند بر دشمنان خود پيروز شوند عاملي معنوي بود؛ هر چند باور کردن اين مساله براي اشخاص عادي خيلي آسان نيست.
     
    - درزمان پيامبر اين مساله چندين بار به صورت عيني تکرار شد كه در قرآن نيز به آنها اشاره شده است. و لقد نصرکم الله ببدر وانتم اذله؛ مسلماناني که هيچ امکاناتي نداشتند، در کنار چاه‌هاي بدر با لشکر ابوسفيان روبه رو شدند.
     
    - خداوند نيز به آنها وعده داد با وجود اين‌كه ازنظر نيرو در ضعف بودند، آنها را ياري کند و ملائکه را به کمکشان بفرستد. اما اين نصرت مشروط به تقوا و داشتن صبر واستقامت بود.
     
    - آن چه خدا ازمومنان مي خواهد استقامت و پايداري است و در صورتي نصرت خاص الهي حاصل ميشود که طالبان حق، حد نصاب لازم براي دريافت امدادهاي ويژه الهي را داشته باشند.
     
    - اگرعناصر باطل در درون شخص و در جامعه از بين رفت و لااقل در ميدان مبارزه خواست افراد پيروزي اسلام بود، نه به دست آورد نغنائم، نصرت خدا حاصل مي شود. شکست‌هاي مسلمانان از ديگران هم به خاطرضعف عناصر حق در آنها بوده است.
     
    - ما در اين زمينه بيشتر بايد روي آموزه‌هاي قرآن بيانديشيم؛ مخصوصا که تجربه‌هاي عيني نيز درهمين عصر و زمانه آنها را تاييد مي کند. جنگ 33 روزه حزب‌الله با رژيم صهيونيستي يكي از بهترين نمونه‌هاي زنده براي اين مدعاست.
     
    - در کشوري کوچک، عده معدودي جوان پاکباخته گفتند ما مي‌خواهيم براي اسلام قدم برداريم. قلت اين افراد در حدي بود که ديگران در معادلات قدرت آنها را اصلاً به حساب نمي‌آوردند؛ اما خداي متعال عملاً به ما نشان داد که «کم من فئة قليلة غلبت فئة کثيرة». دشمنان زيادي از کافر و مسلمان، حتي مسلماناني ازهم‌وطنان خودشان با سلاح و امكانات فراوان درمقابل اين گروه اندك صف ‌آرايي کردند؛ اما چون اين گروه تقوا و استقامت داشتند و وعده خدا را باور كردند، خدا هم آنها را بر دشمنان تا دندان مسلح پيروز كرد.
     
    - اين تجربه عيني براي امثال ما وساير مسلمان حجتي شد كه باوركنيم اگر واقعاً تقوي داشته باشيم و در راه خدا استقامت کنيم، مي‌توانيم بر قدرت‌هاي زورگو پيروز شويم.
     
    - در طول چهارده قرن از پيدايش اسلام هميشه شيعه در اقليت بوده است و در اين مدت مهم‌ترين عامل براي معرفي و پيشرفت تشيع تلاش‌هاي طاقت‌فرساي علماي شيعه براي ترويج اين مذهب بوده است؛ اما با همه اين تلاش‌ها تشيع چه اندازه در سطح جهان رواج يافت؟
     
    - اما پيروزي جوانان حزب‌الله درجنگ 33 روزه باعث شد که همه مسلمانان عشق خاصي به تشيع و اين گروه پيدا کنند.
     
    - آيا با وجود چنين تجربه‌اي ديگر بهانه‌اي براي ترک جنگ و جهاد داريم؟ آيا ديگر ممكن است كسي بگويد ما در شرايط شعب ابي‌طالب هستيم؛ يا همچنان‌که مقام معظم رهبري فرمودند، موقعيت امروز ما موقعيت بدر و خيبر است؟
     
    - با آبرو و عزتي که اسلام به واسطه مقاومت و پيروزي اين جوانان در جهان پيدا کرده، امروز مسلمان بودن افتخار است و مسلمان با سرافرازي اسلام خود را اعلام مي کنند.
    - حزب الله را حضرت امام تقويت کرد و تاکيد بر بقاي آنداشت و من به عنوان يک مسلمان افتخار مي کنمکه در زمان كساني مثل سيد عباس موسوي، عماد مغنيه، سيد حسن نصرالله وبزرگاني مانند ايشان زندگي مي‌كنم و افتخارم اين است که زير پرچم چنين كساني باشم.
    - وقتي خدا به ميدان آمد آن چنان برکتي به كار و تلاش انسان ميدهد که كه با هيچ چيز ديگر قابل مقايسه نيست و اين درسي است براي ما مسلمانان که بدانيم وظيفه سنگيني بر عهده داريم؛ بايد براي پيشرفت اسلام جهاد کنيم، ترسي ازدشمنان نداشته باشيم و از امکانات و تجهيزات فراوان دشمنان و قدرت‌هاي خارجي وداخلي نترسيم كه «و ما النصر الا من عند الله»
     

     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3804

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه