سه شنبه: 29 اسفند 1402

شما اینجا هستید

برگزاري مراسم ارتحال حضرت علامه مصباح از طرف مقام معظم رهبري در حرم مطهر حضرت معصومه(س) (به همراه تصاویر)

    آیت‌الله سید احمد خاتمی دوشنبه شب (1399/10/15) در مراسم ختم مرحوم علامه آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (رضوان الله تعالي عليه) که از سوی رهبر معظم انقلاب در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به آیت‌الله مصباح یزدی را نشان از الگوبودن آن مرحوم دانست و اظهار کرد: آیت‌الله مصباح یزدی عالمی در تراز انقلاب اسلامی بود و کسی که به دنبال عالم بودن است باید از این شخصیت الگوبرداری کند.

    وی ضمن تقدیر از حضور علما و مردم در تشییع آیت‌الله مصباح یزدی عنوان کرد: این حضور قابل توجه در این شرایط خاص نشان از تکریم ویژه از آیت‌الله مصباح یزدی است.

    عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در پیام خود ۱۴ ویژگی را برای آیت‌الله مصباح یزدی مطرح کرده‌اند، عنوان کرد: موفق به سلوک در معرفت توحیدی، دارای زبان گویا در اظهار حق و کم نظیری از جمله این ویژگی‌هاست؛ اگر کسی بخواهد کتابی در مورد این شخصیت ارائه دهد می‌تواند در هر کدام از فصل‌های این کتاب به یکی از ویژگی‌های این عالم بپردازد.

    وی با تاکید بر اینکه جهاد در فرهنگ قرآن به معنای تلاش در راه دین و مسیر اعتلای کلمةالله است، گفت: این تلاش گاهی در میدان جنگ نظامی است که می‌شود قتال و گاه در میدان جنگ فرهنگی و سیاسی است که می‌شود جهاد؛ آیت‌الله مصباح یزدی رزمنده مبارز و قهرمان ضدطاغوت و هم مجاهد پس از انقلاب در حوزه‌های فرهنگی و سیاسی بوده است.

    آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه جهاد آیت‌الله مصباح یزدی هشت جلوه مختلف دارد، مطرح کرد: اسناد جامعه مدرسین برای قبل از انقلاب، در هشت جلد به چاپ رسیده و هیچ بیانیه‌ای از جامعه نیست که اسم آیت‌الله مصباح یزدی در آن نباشد.

    نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ادامه داد: در شرایطی که طاغوت مخالفان خود را زندانی و اعدام می‌کرد و انتشار نشریه علیه شخص شاه در حقیقت حکم اعدام فرد منتشر کننده را به دنبال داشت، آیت‌الله مصباح یزدی به این اقدام شجاعانه دست زد.

    آیت‌الله خاتمی گفت: بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در آن براندازی رژیم طاغوت به‌عنوان هدف اصلی جامعه مدرسین مطرح شده بود به دست آیت‌الله مصباح یزدی نوشته شد و این موجب شد که نیروهای رژیم به دنبال دستگیری این شخصیت باشند.

    امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: بعد از انقلاب تحریف‌گران با دروغ و تهمت شخصیت آیت‌الله مصباح یزدی را به صورت دیگری به نمایش گذاشتند به صورتی که این شخص نقشی در مبارزات انقلابی نداشته است.

    وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله مصباح یزدی با احسان طبری لیدر حزب توده و همچنین لیدر فداییان خلق نیز مناظره کرد که بعد از گذشت زمانی این جریانات به برتری این عالم دینی اعتراف کردند.

    آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه آیت‌الله مصباح یزدی در برابر استحاله‌های فکری ایستاد و هزینه آن که هتک حرمت و اهانت بود را پذیرفت، اظهار کرد: افرادی که هیچ تقوایی نداشتند هر چه ناجوانمردی داشتند را نثار آیت‌الله مصباح یزدی کردند لازم نیست ترکش گلوله به انسان برخورد کند تا انسان جانباز و رزمنده شود، این ترکش‌ها و ناجوانمردی‌ها سخت‌تر است.

    عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه بنده نسبت به آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب نظر در مسائل اسلام ارادت ویژه دارم، عنوان کرد: این شخصیت خلاء امثال شهید مطهری را پر کرد.

    وی بصیرت و بصیرت‌افزایی را دیگر ویژگی آیت‌الله مصباح یزدی دانست و گفت: هر چند حوزه ما انقلابی است و بصیرت و انقلابی‌گری در حوزه قابل مشاهده است اما همچنان اهمیت دارد که ما در مسیر انقلابی حرکت کنیم و بصیرت داشته باشیم.

    آیت‌الله خاتمی از آیت‌الله محمد یزدی رئیس فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یاد کرد و گفت: این شخصیت نیز فردی انقلابی و تاثیرگذار در نظام اسلامی بوده است.

    وی حضور فرهنگی پررنگ در تولید اندیشه دینی، نگارش کتب راهگشا و تربیت شاگردان ممتاز و اثرگذار را از دیگر ویژگی‌های آیت‌الله مصباح یزدی دانست و عنوان کرد: این شخصیت متوجه شد که دشمن فرهنگ دینی را هدف قرار داده به همین علت تلاش خود را در این حوزه متمرکز کرد و جایگاه امروز مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مؤسسه در راه حق، مجموعه باقرالعلوم، طرح ولایت، برگزاری جلسات عمومی برای نقد اندیشه‌های مختلف و حضور فعال در ستاد انقلاب فرهنگی از جمله دستاوردهای این شخصیت است.

    امام‌جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه آیت‌الله مصباح یزدی حضوری انقلابی در همه میدان‌ها داشت، اظهار کرد: تعبیر عمار انقلاب برای این استاد حوزه بسیار درست است، عمار امام علی علیه‌السلام نیز در سن ۹۵ سالگی از دنیا رفت و همیشه از حق و امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌گفت.

    وی با تاکید بر اینکه همه ریزش‌ها با جداشدن از ولایت رخ می‌دهد، عنوان کرد: واقفیه از جمله گروه‌هایی بودند که از ولایت جدا شدند و به انحراف رفتند.

    آیت‌الله خاتمی ولایت‌مداری را از مهم‌ترین ویژگی‌های آیت‌الله مصباح یزدی دانست و گفت: این عالم در سال ۱۳۱۳ به دنیا آمدند و از رهبر معظم انقلاب اسلامی پنج سال بزرگ‌تر هستند اما احترام خاص و ویژه‌ای نسبت به رهبری داشتند و تابع بودند.

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/7078

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه