پنجشنبه: 30 فروردين 1403

شما اینجا هستید

آيت الله مصباح يزدي: هيچ کاري در عالم باارزش تر از ياد سيدالشهدا عليه‌السلام نيست

    پايگاه اطلاع‌رساني آثار حضرت آيت‌الله‌مصباح يزدي: علامه مصباح يزدي اظهار داشت: هيچ عملي در دنيا براي انسان‌ها اعم از کافر، مسلمان، مسيحي و... ارزشمند‌تر از ياد اباعبدالله‌ عليه‌السلام نيست.

    به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آثار حضرت آيت‌الله‌مصباح يزدي، رئيس موسسه آموزشي وپژوهشي امام خميني(ره) شب سه شنبه در ديدار جمعي از فرماند هان و مديران ارشد نيروي دريايي سپاه با ايشان ضمن عرض تسليت ايام سوگواري سالار شهيدان گفت: انسان‌ها به قدر لياقتشان از مبدأ صفر تا بي‌نهايت مي‌توانند از درياي فضايل امام حسين ‌عليه‌السلام بهره گيرند.
    وي افزود: روايات بسيار عجيبي از وجود مبارک پيامبر اسلام در باره فضايل محبت، توسل، ياد و گريه براي سالار شهيدان، حضرت امام حسين‌عليه‌السلام صادر شده است که نظير آنها در مورد کمتر کسي بيان شده است.
    استاد اخلاق حوزه علميه به برخي از شبهات در مورد تطابق آيات قرآن با روايات وارده در منزلت ابا عبدالله الحسين‌عليه‌السلام اشاره و بيان کرد: برخي از افراد در اثر ضعف علمي يا وسوسه‌هاي شيطان شبهه مي‌کنند که خداوندي که در قرآن مي‌فرمايد اگر کسي حتي به اندازه سرسوزني گناه کند جزاي آن را مي‌بيند، چگونه ممکن است گناهان افرادي را ببخشد که براي حسين‌عليه‌السلام گريه مي‌کنند حتي اگر به اندازه ريگ‌هاي بيابان باشد؟
    وي مردم را به سه دسته در برابر شبهات وارده در باره فضايل امام حسين‌عليه‌السلام تقسيم کرد و ابراز کرد: گروهي از سر حماقت و لجاجت صريحاً بيان مي‌کنند که اين روايات دروغ است اما گروه ديگر احتياط پيشه مي‌کنند و انکار نمي‌کنند اما روايات کم نظير در منزلت امام حسين عليه‌السلام را مبالغه‌آميز مي‌دانند و مي‌گويند اين عبارات از علاقه افراطي نسبت به امام حسين‌ عليه‌السلام ناشي مي‌شوند.
    آيت الله مصباح يزدي دليل اصلي شبهه اين دو دسته نسبت به احاديث وارده در منزلت امام حسين عليه‌السلام را تفاوت معيار سنجش کارهاي نيک خداوند با بشر دانست و تصريح کرد: انسان‌ها کارهاي خوب را بر اساس کميت‌هاي مادي ارزش‌يابي مي‌کنند و با اعداد و ارقام مي‌سنجند اما خداوند پاداش اعمال انسان‌ها را بر اساس نيت آنها مي‌دهد.
    استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به مفهموم ارزشمندي اظهار داشت: انسان‌ها کاري را که تأثير‌گذاري بيشتري دارد و منفعت بيشتري به سايرين برساند ارزشمند‌تر مي‌دانند اما در تعريف الهي کاري با ارزش‌تر است که موجب قرب بيشتري به خداوند شود.
    عضو خبرگان رهبري افزود: براساس ميزان قرب به خداوند، يک لحظه ياد خدا با ارزش‌تر از تمام اختراعات بشري است زيرا خداوند منبع ارزش هاست و ارتباط با خدا ارتباط با منبع بي‌نهايت ارزش‌ها است.

    * بزرگترين ظلم در دنيا به امام حسين‌ عليه‌السلام شد
    آيت الله مصباح يزدي ضمن بيان اينکه بشر فطرتاً از ظلم بيزار است، گفت: بزرگ‌ترين ظلم در عالم به امام حسين عليه‌السلام شد و ايشان در مقابل آن براي رضاي خدا ايستادند و شهادت‌شان دين حق را احيا کرد از اين رو ياد ايشان اصلي‌ترين راه ارتباط با خداست و به همين دليل توجه به ساحت اين امام اين اندازه مورد لطف قرار گرفته است.
    وي به شرايط گريه مقبول براي امام حسين اشاره کرد و گفت: گريه براي امام حسين‌عليه‌السلام اجر دارد اما هر گريه‌اي پاداشي را که رسول خدا فرمودند (برابر با هزار حج و عمره مقبول)، ندارد بلکه اين پاداش مخصوص گريه‌اي است که از سر معرفت باشد و اين گريه از عشق به امام حسين‌عليه‌السلام که جلوه‌اي از عشق خداوند است ناشي مي‌شود.
    * انقلاب اسلامي از برکت خون سيدالشهدا‌عليه‌السلام است
    استاد اخلاق حوزه علميه قم انقلاب اسلامي را از برکت خون سيدالشهدا عليه‌السلام دانست و اظهار داشت: يادآوري مصائب امام حسين عواطف انساني را به سوي خدا سوق مي‌دهد و هيچ حادثه‌اي در عالم نمي‌تواند مانند واقعه کربلا عواطف انساني را تحريک کند.
    عضو خبرگان رهبري افزود: عشق به امام حسين عليه‌السلام سبب متحول شدن افراد گنه‌کار بسياري شده است به صورتي‌ که از تحول اين افراد عده بي‌شمار ديگري نيز توفيق توبه و اصلاح پيدا کرده‌اند.
     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3622

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه