سه شنبه: 4 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

آيت الله مصباح يزدي: فقط منطق قوي روشن مي‌تواند فتنه فرهنگي را خنثي‌کند

    پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت الله آيت الله مصباح يزدي: علامه مصباح يزدي به اهداف انقلاب اسلامي اشاره کرد و گفت: ماهيت انقلاب اسلامي فرهنگي است.

    به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصياح يزدي، رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با مسئولان و کارکنان طرح ولايت بسيج دانشجويي به برخي از شبهات در زمينه اهداف انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: انقلاب ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي، بين‌الملي، علمي، صنعتي و.. دارد اما روح اين ابعاد فرهنگي بوده و انگيزه مردم براي انقلاب، احساس خطر نسبت به باورها و ارزش‌هاي اسلامي بود.
    استاد اخلاق حوزه علميه قم ادامه داد: اسلام ابعاد اقتصادي، سياسي، اجتماعي و... هم دارد اما همه آنها در پرتو بعد فرهنگي و ارزشي قرار دارند، بنابراين اصلي‌ترين تلاش براي رشد، حفظ و صدور انقلاب اسلامي کار فرهنگي است و توسعه افکاري که سبب ايجاد اين پديده عظيم شده، مي‌تواند عامل بقا و رشد آن نيز باشد.
    عضو خبرگان رهبري با بيان اينکه دشمن به خوبي اهميت و ارزش فرهنگ غني اسلام را درک کرده است، ابراز کرد: دشمنان نيز دقيقاً فرهنگ اسلامي را مورد هجوم قرار داده‌اند و هزاران سايت و نشريه دائماً براي تضعيف مباني اعتقادي اسلام در تلاشتند و همه فعاليت‌هايشان در تضعيف مباني شيعه و تضعيف روحانيتي که حافظ اين مباني و افکار و ارزش‌هاست خلاصه مي‌شود.
    وي با اشاره به کم اطلاعي نسل جديد کشور نسبت به تاريخچه، سير فکري و عملي و تجربيات انقلاب گفت: گروهي از جوانان از طريق مطالعه حوادث گذشته يا از طريق رسانه‌ها اطلاعاتي به دست مي‌آورند که کافي نيست و اين موضوع ايجاب مي‌کند که ما همواره در تلاش براي ارائه و نشر مباني و اصول انقلاب باشيم.
    رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ضمن بيان عميق شدن دشمني استکبار جهاني خاطر نشان کرد: تجربيات و امکانات استکبار براي مبارزه با اسلام بيشتر شده است و آنها با تمامي توان عليه اصول و بنيان‌هاي اسلامي موضع گرفته و سعي در تخريب آنها دارند.
    آيت الله مصباح يزدي با بيان اين‌که دشمني سرسختانه استکبار و عوامل آنها تکاليفي براي ما ايجاد مي‌کند و بر سنگيني وظيفه ما مي‌افزايد تشريح کرد: تکاليف ايجاد شده گاهي مختص مردم، گاه مربوط به دولت و زماني مشترک ميان دولت و مردم است که جنبه‌هاي گوناگون نظامي، اقتصادي ، فرهنگي و ... دارند ولي به هر حال حملات نرم فرهنگي دشمن ايجاب مي‌کند که ما نسبت به باورها و عقايد خود محافظت بيشتري داشته، آنها را تقويت کنيم.
    عضو خبرگان رهبري انقلاب اسلامي را يک انقلاب مردمي و برخاسته از توده‌هاي مردم دانست و خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامي بدون دخالت هيچ عامل خارجي صورت گرفت و هيچ گروه يا حزب خاصي نمي‌تواند مدعي به وجود آوردن آن باشد؛ بلکه يک حرکت خودجوش مردمي است که با رهبري امام (ره) به پيروزي رسيده است.
    استاد اخلاق حوزه علميه قم با بيان اين‌که بار اين انقلاب نيز تا آخر بر دوش همه مردم است، تصريح کرد: اين انقلاب چون بر اساس دين و وظيفه شرعي بنا شده است حفاظت و دفاع از آن نيز برعهده تمامي مسلمانان عالم است و مخاطب حفظ اين وظيفه شرعي و کيان اسلام همه مردم هستند و کسي مستثني نمي‌شود.
    رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) بر اهميت دفاع از مباني انقلاب تأکيد کرد و گفت: همه بايد براي قوام نظام، رفع کمبودها، استحکام مباني، انتقال تجارب از نسلي به نسل ديگر و افزايش تجربيات تلاش کنيم.
    آيت الله مصباح يزدي وظيفه مردم را در شرايط کنوني جهان توجه بيشتر به فرهنگ دانست که نقطه آغاز و انجام انقلاب است و افزود: بدين منظور بايد کارهاي گسترده‌اي در سطوح و ابعاد مختلف صورت بگيرد اما اجراي برنامه‌هاي کوتاه مدت در مقابل خطرات فرهنگي فوري ضرورت بيشتري دارد.
    عضو خبرگان رهبري با بيان اينکه در فتنه سال 88 ثابت شد که دشمن براي ساقط نمودن جمهوري اسلامي برنامه‌هاي بلند مدت دارد، خاطرنشان کرد: مقدمات فتنه 88 دست کم از 20 سال پيش فراهم شده بود، افرادي براي اين‌کار آموزش ديده بودند وکمک‌هاي مالي و فکري دريافت کرده بودند.
    آيت الله مصباح يزدي با بيان اينکه از آغاز پيروزي انقلاب مسئله اسلامي شدن دانشگاه‌ها و تهاجم فرهنگي مطرح بوده است، ابراز داشت: در اين زمينه‌ها توفيق چنداني حاصل نشده است که اين حاصل نزديک انديشي است، زيرا برخي مسئولان ما به رشد لازم برا ي ديدن افق‌هاي دور نرسيده‌اند و حوصله طرح‌هاي بلند مدت را ندارند.
    وي افزود: در موضوعات فرهنگي همان‌طور که بايد برنامه‌هاي تفصيلي و عميق داشته باشيم بايد از فرصت‌ها استفاده کرده و برنامه‌هاي کوتاه‌مدتي نيز براي هدف‌هاي نزديک داشته باشيم.
    عضو خبرگان رهبري به طرح ولايت به عنوان يکي از برنامه‌هاي موفق فرهنگي کشور اشاره و بيان کرد: يکي از اهداف طرح ولايت توانمند ساختن دانش‌آموختگان اين دوره‌ها براي آشنا نمودن توده‌هاي مردم با اهداف و جهت‌گيري‌هاي انقلاب است.
    رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به عدم آگاهي برخي گروه‌ها و افراد نسبت به اهداف انقلاب افزود: اين افراد توجهي به اين‌که موتور انقلاب از دين سرچشمه گرفته است، ندارند با اينکه تکيه کلام امام اسلام بود و پيشرفت‌هاي علمي، اقتصادي و سياسي نمود کوچکي از ظرفيت‌هاي اسلام است.
    استاد اخلاق حوزه علميه قم با تأکيد بر نياز نسل جوان به روشنگري در زمينه مسائل انقلاب خاطر نشان کرد: براي پايداري انقلاب و آگاهي نسل جوان بايد ارزش‌ها و مباني فکري انقلاب به صورتي جذاب تبيين شوند، يعني سعي کنيم مباني فکري و اعتقادي را هر چه محکم‌تر و ساده‌تر و روان‌تر و قابل‌فهم‌تر براي آن‌ها تبيين کنيم.
    وي با بيان اينکه روش‌هاي سنتي امروزه براي بسياري از اقشار جامعه کارآيي لازم را ندارد، بيان کرد: با به ميدان آمدن کامپيوتر، اينترنت و تلفن همراه و...، نياز جامعه به فعاليت‌هاي فرهنگي بسيار گسترده‌تر از زمان گذشته است، زيرا در گذشته برپايي مجالس عزاي حسيني کافي بود تا کشور و جامعه را بيمه ‌کند اما در زمان حاضر اين‌چنين نيست و بايد با گسترش آموزش‌ها و طرح مباحث نوين اعتقادي و ديني اين نقيصه‌ها را جبران کنيم.
    عضو خبرگان رهبري با اشاره به تأثيرگذاري شبهات بر روي نسل جوان کشور به برخي از شبهات روز اشاره کرد و گفت: اين شبهات که ظاهري علمي و فلسفي دارند از طرف افرادي که خود را اسلام‌شناس معرفي مي‌کنند به صورتي جذاب القا مي‌شوند و براي نسل جوان و نوجوان بسيار گمراه‌کننده هستند
    رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) به راه کارهاي مبارزه با اين شبهات اشاره کرد و گفت: شبهات هنگامي که با قلم شيوا نوشته شده، چاشني فلسفي به آن افزوده شود و با ادبيات و اشعار نيز توأم شوند، فقط منطق قوي روشن مي‌تواند در برابر آنها بايستد وسخن عقلي با بيان روشن قابل فهم مي‌تواند خنثي‌کننده آن باشد.
    وي ضمن تاکيد بر پرهيز از پاسخ‌هاي غيرعلمي و غيرصحيح به شبهات، اظهار داشت: اگر حرفي صحيح نباشد مغلطه‌اي در کنار ساير مغلطه‌ها مي‌شود و اگر صحيح باشد اما قابل فهم نباشد، ارزش و نتيجه‌اي ندارد و بايد سعي کنيم مباني فکري را هرچه محکم‌تر و ساده‌تر به نسل جوان منتقل کنيم .
    آيت الله مصباح يزدي با اشاره به کلام رهبري که تأکيد مي‌کنند دشمن قلب جوانان ما را نشانه گرفته است، تصريح کرد: معناي نشانه رفتن قلب جوانان، مورد حمله قرار گرفتن دين و ايمان جوانان است و جلوگيري از اين تخريب با سلاح و اقتصاد پيشرفته يا علم و تکنولوژي ممکن نيست بلکه به منطق صحيح براي دفاع از ارزش‌ها و پايبندي به آنها نياز است.
     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3629

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه