سه شنبه: 4 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

آيت الله مصباح يزدي: دليل اصلي انحراف خواص دنيا‌طلبي است

    پايگاه اطلاع‌رساني آثار حضرت آيت‌الله‌مصباح يزدي: علامه مصباح يزدي با متفاوت خواندن دلايل انحراف خواص، تصريح کرد: علت اصلي انحراف خواص وابستگي آنها به دنيا است.

    به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آثار حضرت آيت‌الله ‌مصباح يزدي ، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ظهر جمعه دوازدهم آذرماه در همايش شاخص‌هاي خط امام که توسط دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي در مجتمع ياوران امام مهدي (عج) قم و با حضور حجج الاسلام دکتر ناصرسقاي بي‌ريا مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت، محمدحسين موسي پور استاندار قم، محمدحسين استاد مدير کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم و رابطان دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي از سراسرکشور برگزار شد، به تشريح علت برگزاري نشست‌هاي تبيين انديشه‌هاي امام(ره) پرداخت و بيان کرد: در تحليل و تبيين شاخص‌هاي خط امام(ره) تحريفات و تخريبات سهوي و عمدي از زمان خود امام(ره) صورت گرفته است. به همين خاطر دلسوزان و ياران نزديک امام(ره) بايد با بازخواني انديشه‌هاي امام راحل(ره) از اين شبهه افکني‌ها جلوگيري کنند و حقيقت را براي مردم و نسل سوم انقلاب روشن سازند.
    وي افزود: ويژگي بيان امام صراحت کلام، سادگي و آسان فهم بودن آن بود اما بارها از افراد موثق شنيدم که امام(ره) گله گي و اظهار ناراحتي مي‌نمودندکه« نمي‌دانم چطور حرف بزنم که بعضي از افراد تفسير به رأي نکنند و سخنان مرا به انحراف نکشانند».
    *آيات مشابهات وسيله‌اي براي آزمايش کژانديشان هستند
    علامه مصباح يزدي تصريح کرد: وجود ابهامات در امور وسيله‌اي براي آزمايش انسان است و حتي يکي از حکمت‌هاي نزول آيات متشابه را نيز مي‌توان زمينه‌سازي براي امتحان دانست. و خداوند خود در قرآن مي‌فرمايند افراد کژانديش و مريض‌دل محکمات کلام ما را رها مي‌کنند و به دنبال متشابهات مي‌روند و هدف اين افراد فتنه‌جويي است.
    وي با بيان اينکه اگر مميزه‌هاي حق از باطل و بالعکس مشخص بود، کسي دنبال باطل نمي‌رفت، ابراز کرد: هميشه در باطل عنصري حقي براي فريبکاري مردم گنجانده مي‌شود و تشخيص حق از باطل به دليل پيچيدگي باطل امري دشوار است.
    عضو مجلس خبرگان رهبري، گروه‌هاي مخالف و منحرفين از خط امام را مختلف دانست و تصريح کرد: يک عده از افراد قشرهاي مختلف جامعه از ابتداي حرکت امام(ره) با تفکرات، سليقه و روش ايشان موافق نبودند و بعد از انقلاب نيز به اين رويه ادامه دادند اما دسته‌اي از اين افراد پس از پيروزي انقلاب به دليل غلبه انديشه و خط امام تظاهر به پذيرش آن نمودند اما واقع قضيه چيز ديگري بود و همراهي آنها عمقي نداشت.
    آيت‌الله مصباح يزدي مخالفين خط امام را بر اساس معيار اسلام به دو دسته تقسيم کرد و ادامه داد: گروهي از مخالفين انديشه‌هاي امام (ره) در اصل با اسلام مشکل داشتند اما گروه ديگر به دين اعتقاد داشتند اما به سبب نداشتن بصيرت يا عوامل رواني ديگر شخص امام(ره) را قبول نداشتند.
    وي به شيوه برخورد و واکنش افراد مخالف خط امام اشاره کرد و بيان کرد: گروهي صراحتاً مخالفت خود را ابراز مي‌کردند اما دسته ديگر با طعنه و کنايه زدن و فعاليت‌هاي پشت پرده به ابراز مخالفت مي‌پرداختند.
    *وجود مشکلات نبايد سبب زير سوال بردن اصل نظام اسلامي شود
    استاد اخلاق حوزه علميه دسته ديگر مخالفين خط امام را همراهان و مدافعين ابتداي انقلاب دانست که در سال‌هاي بعد به دلايل مختلف دچار انحراف شدند و گفت: گروهي ديگر به دليل ضعف‌ها و خطا‌هاي برخي از انقلابيون يا مسئولان نظام نا اميد شده و از همراهي انقلاب دست کشيدند که اين ناشي از واقع بين نبودن آنها بود زيرا واقع بيني ايجاب مي‌کند که ما ضعف‌ها را شناسايي کرده و در راه رفع آن‌ها تلاش کنيم نه اينکه به خاطر وجود ضعف يا مشکلاتي در امور اجرايي کشور اصل نظام را زير سوال ببريم.
    آيت الله مصباح يزدي ادامه داد: گروه ديگر افرادي بودند که تا زماني که خيري به آنها مي‌رسيد طرفدار انقلاب بودند اما همين‌که سختي يا گرفتاري براي آنها پيش مي‌آمد دچار تزلزل مي‌شدند و دست از آرمان‌هاي خود مي‌کشيدند.
    وي افزود: سران فتنه و برخي از خواص ابتدا قصد براندازي نداشتند اما همين‌که دست آنها از قدرت و ثروت کوتاه شد و نگران بودند که حکومت آنها را بخاطر ثروت‌هاي بادآورده‌شان مورد بازخواست قرار دهد کم کم از مسير حق منحرف شدند و در برابر حق ايستادند.
    استاد اخلاق حوزه علميه دنياطلبي را دليل اصلي انحراف خواص دانست و اظهار داشت: از ابتداي تاريخ تا زمان پيامبر اسلام(س)، امام علي(ع) و تا زمان حاضر وابستگي به دنيا و فريفته زر و زيور دنيا شدن از اصلي ترين عوامل انحراف بزرگان بوده و هست.
    آيت الله مصباح يزدي نسل سوم انقلاب را مورد خطاب قرار داد و هشدار داد: جوانان بايد بدانند که انحراف به صورت تدريجي رخ مي‌دهد و اگر مواظب نباشيم زماني مي‌رسد که خود را در اردوگاه باطل و در مقابل حق خواهيم ديد.
    *مهم تر از شناخت حق عمل به حق است
    رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) عمل به دانسته‌ها و دوستي به خاطر خدا را دو راهکار اصلي جلوگيري از انحراف دانست و اظهار داشت: برخي از افرادي که روزي در تسخير لانه جاسوسي شرکت داشتند بعدها اسناد سري اين مملکت را به بيگانگان داده و به آرمان‌هاي ملت ايران خيانت کردند با وجود اينکه آنها به حقانيت نظام اسلامي اذعان داشتند اما چون حاکميت اسلامي با خواسته‌هايشان در تضاد بود، در عمل کم آوردند و اين موضوع نشان مي‌دهد شناخت حق مهم است اما مهم تر از آن عمل به حق است.
    عضو مجلس خبرگان به اهميت دوستي بر مبناي دين و براي خدا اشاره کرد و بيان کرد: اگر منافع مادي، قبيله‌گرايي و ملي‌گرايي ملاک دوستي‌هاي ما قرار گيرد فتنه ايجاد خواهد شد.
    آيت الله مصباح يزدي افزود: اگر انگيزه کارهايمان خدايي باشد بنا برآيات قرآن، خداوند ما را ياري خواهد داد و اگر بر عامل ديگري تکيه کنيم کارهايمان پوچ و عبث خواهد شد.
     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3620

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه