شنبه: 8 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

آيت‌الله مصباح يزدي: وظيفه رسانه در رابطه با دين بسيار سنگين است

    علامه مصباح يزدي با تأكيد بر لزوم شناخت دين گفت: اگر به همه دين توجه شود مسئوليت همه مسئولان فرهنگي به ويژه صدا و سيما در ارتباط با دين بسيار سنگين خواهد شد.

    به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در همايش دين و رسانه، با اشاره به موضوع همايش گفت: ابتدا بايد ببينيم تعريف ما از دين چيست، اگر دين را فقط به اعمال عبادي و مسايلي از اين دست تعريف کنيم، کار رسانه در جذب مخاطب و نشر مسائل ديني بسيار آسان مي‌شود و با پخش اذان و مراسم سينه‌زني و عزاداري و امثال آن به اين هدف دست مي‌يابد.

    وي ادامه داد: اما اگر به همه دين توجه شود مسئوليت همه مسئولين فرهنگي به ويژه صدا و سيما بسيار سنگين خواهد شد چرا كه برنامه‌اي كه تهيه مي‌كنند نبايد تنها رضايت و خشنودي دنيوي مردم را تأمين كند، بلكه مي‌بايست به دنبال برنامه‌هايي براي خوشبختي ابدي مردم باشند.

    رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، دين را داراي دو بعد نگرش‌ها و ارزش‌ها يا اصول و فروع دانست و اصول دين را ريشه‌هاي دين معرفي کرده، گفت: اصول دين نمادي از هستي‌شناسي، معرفت‌شناسي و انسان‌شناسي است و تفاوت انسان متدين با انسان بي‌دين در همين نگرش‌هاست.

    وي با اشاره به نگرش‌هاي موجود در خصوص هستي‌شناسي گفت: يك نوع نگرش هستي را منحصر در ماديات دانسته و هيچ اراده غير مادي را مؤثر نمي‌داند، اما در نگرش ديگر هستي قائم‌بالغير است و اراده ديگري در آن تأثير دارد.

    آيت‌الله مصباح درباره نگرش‌هاي مربوط به انسان گفت: در يك نگرش انسان پديده‌اي است كه از اسپرم به وجود مي‌آيد و پس از دوره جنيني به دنيا آمده و چند سالي زندگي مي‌كند و نابود مي‌شود، در حالي‌كه در نگرش ديني انسان موجودي مهم‌ و شريف‌است که عمري بي‌نهايت دارد و محدود به اين دنيا نيست.

    وي با اشاره به بعد معرفت‌شناختي گفت: مسأله ديگر اين است كه راه‌هاي انسان براي شناخت و معرفت چيست، كه از منظر دين راه شناخت منحصر به حواس نيست، و عقل و وحي از ديگر راه‌هاي شناخت هستند.

    علامه مصباح يزدي با اشاره به حوزه ارزش‌ها و بايد‌ها و نبايد‌ها به مكاتب مختلف در اين خصوص اشاره كرد و گفت: ديدگاه مادي‌گرايانه نتوانسته معياري براي تشخيص خوب از بد ارائه دهد و آن را امري اعتباري و قراردادي مي‌پندارد كه خواست مردم بر آن حاكم است، يعني يك امر تا زماني كه مردم بخواهند خوب و هرگاه نپسنديدند بد تلقي مي‌شود، در حالي‌كه دين خوبي و بدي را يك واقعيت دانسته و آنها را ثابت مي‌داند.

    عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به احكام ديني گفت: احكام دين تنها در نماز و روزه خلاصه نمي‌شود، بلكه همه رفتارهاي انسان در چارچوب شرع قابل ارزش‌گذاري است و هر رفتار اختياري انسان داراي حكمي شرعي است.

    علامه مصباح يزدي با اشاره به رابطه دنيا و آخرت از نظر دين، گفت: بر اساس آيات و روايات، زندگي حقيقي انسان در آخرت است و زندگي دنيا در مقايسه با حيات اخروي مانند مرگ تدريجي است و سعادت ابدي انسان در گرو اعمالي است كه در دوره كوتاه دنيوي انجام داده و در آخرت مجالي براي عمل كردن نيست.

    آيت الله مصباح يزدي با تأكيد بر اينكه در عمر كوتاه دنيا سرنوشت ابدي و بي نهايت انسان رقم مي‌خورد، گفت: با اين تعريف از دين و توجه به ريشه‌ها و بخش‌هاي آن، مسئولان تنها خود را در مقابل مقام مافوق مسئول نمي‌دانند بلكه در برابر خدا احساس مسئوليت مي‌کنند و برنامه‌هايي را تهيه مي‌كنند كه در سعادت اخروي مردم مؤثر باشد.

    استاد اخلاق حوزه علميه ادامه داد: خوشبختانه در دين مبين و جامع اسلام مي‌توان شادي دنيوي و اخروي را با هم جمع كرد و هر دو را با هم داشت.

    علامه مصباح يزدي با تاكيد بر لزوم شناخت دين و شناساندن آن به ديگران گفت: امام (ره) همواره در سخنان خود، اسلام را محور سخنانش قرار مي‌داد و شهدا نيز همان‌گونه كه در وصيت‌نامه‌هايشان آمده است، براي اسلام جنگيدند و جان خود را فدا كردند، پس تبيين خط امام خميني(ره)، تبيين خط اسلام است و بايد مراقب باشيم و دين صحيح را كاملا بشناسيم و به ديگران بشناسانيم تا با مغالطه چيز ديگري با عنوان دين در جامعه معرفي نشود.

    علامه مصباح يزدي با اشاره به مسئوليت سنگين صدا و سيما در هدايت و جلوگيري از انحراف جامعه گفت: بايد با رعايت اصول روانشناسي تربيتي به گونه‌اي مردم را با مفاهيم صحيح و جامع اسلام آشنا کرد که خواهان اسلام شوند و در اجراي احکام اسلامي بکوشند.
     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3631

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه