شما اینجا هستید
کرسی ترویجی شایسته سالاری در نظام سیاستگذاری جمهوری اسلامی ایران ( با تاکید بر قوه مجریه و مقننه)
در حکومت اسلامی، تصدی همه پستها و مناصب، به ویژه آنهایی که به سیاستگذاریها و تصمیمگیریهای کلانِ نظام اسلامی مربوط میشود، بایستی بر اساس اصل شایستهسالاری صورت پذیرد و ترتیبی اتخاذ شود که شایستهترینها در این مناصب قرار گیرند. از منظر اسلامی، شایستگی را میتوان مرکّب از دومؤلفۀ اصلی تقوا و تخصص دانست. بر این اساس، رعایت و حاکمیت اصل شایستهسالاری در حکومت اسلامی ایجاب میکند برای ورود افراد به جایگاههای مهم سیاستگذاری و تصمیمگیری، نظامی طراحی شود که از میان افراد واجد صلاحیت، حتیالمقدور باتقواترین و متخصصترین (شایستهترین) آنها در آن منصب قرار گیرد. این مقاله با مراجعه به اسناد و با روش توصیفی تحلیلی، تلاش کرده این مسأله را در جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار دهد. این بررسی که در دو بعد نظری و عملی صورت گرفته، اجمالاً نشان میدهد که با سازوکارها و نظام موجود در این زمینه، نه به لحاظ نظری و نه در اجرا و عمل، هیچ تضمین و اطمینانی وجود ندارد که اصل شایستهسالاری مورد نظر اسلام جامۀ عمل پوشیده و محقق گردد.
واژگان کلیدی: شایستگی، شایستهسالاری، سیاستگذاری، جمهوری اسلامی ایران
در هر نظام تصمیمگیری و سیاستگذاری، دو رکن «فرایند» و «افراد مشارکت کننده» در آن فرایند را میتوان جداگانه مورد بررسی و تحلیل قرار داد. به عبارت دیگر، این که خروجی یک نظام تصمیمگیری و سیاستگذاری چه باشد، هم بسته به نوع فرایند حاکم بر آن است و هم وابسته به افرادی است که در این فرایند مشارکت میکنند. با ادبیاتی دیگر نیز میتوان این گونه گفت که در یک نظام تصمیمگیری و خطمشیگذاری، هم ساختار حاکم بر آن، مهم و تأثیرگذار است و هم افرادی که درون آن ساختار به اخذ، تعیین و تدوین تصمیمها و سیاستها (خطمشیها) مبادرت میکنند. ار همین منظر، گاه مشکلات و ضعفهایی که در تصمیمها و خطمشیها وجود دارد مربوط به ساختار است (که طبعاً برای حل آن باید آن مشکلات ساختاری را برطرف کرد) و گاه مشکل در شایستگیها و صلاحیت افراد و نیروهایی است که در درون آن ساختار به کار گرفته شدهاند. در این تفکیک بین «ساختار» و «افراد» شاید بتوان نقش ساختار را مهمتر و تأثیرگذارتر دانست؛ چرا که اگر مشکلات جدی و اساسی در ساختار وجود داشته باشد، بهکارگیری بهترین و شایستهترین افراد و نیروها نیز منجر به نتایج و عملکرد درخور و قابل توجهی نخواهد شد؛ درست مثل خودرویی که اگر ضعفها و محدودیتهای مهم فنی و سیستمی داشته باشد، رانندههای بسیار ماهر و کاربلد نیز نخواهند توانست با آن، عملکرد درخشان و قابل اعتنایی از خود بر جای بگذارند.
از سوی دیگر، همچنان که در ادامه خواهد آمد، با یک بررسی اجمالی و گذرا میتوان اذعان نمود که از منظر اسلامی، ملاک بهکارگیری افراد در مناصب مدیریتی و تصمیمگیری دولت و نظام اسلامی (به ویژه در مدیریتهای رده بالا و جایگاههای مربوط به تعیین خطمشیها و سیاستهای کلان نظام و حکومت)، میزان، شایستگی و صلاحیت آنها برای آن پست و منصب است. این همان چیزی است که اصطلاحاً از آن به «شایستهسالاری» تعبیر میشود.
مطلب سوم این که، در جمهوری اسلامی ایران نیز مثل همۀ دولتها و حکومتهای دیگر، برای حضور افراد در مناصب و پستهای دخیل و تأثیرگذار در فرایند خطمشیگذاری عمومی و تعیین سیاستهای کلان کشور، سازوکار و قوانین و نظام تعریف شده و مشخصی وجود دارد که افراد بر اساس آن، فرصت و امکان حضور در این مناصب و جایگاهها را پیدا میکنند.
با توجه به جمیع مطالب پیش گفته، اکنون پژوهش حاضر به دنبال بررسی این مسأله است که آیا نظام موجود و سازوکاری که در جمهوری اسلامی ایران برای «تعیین حضور افراد در جایگاه خطمشیگذاری و تصمیمگیریهای کلان حکومت و نظام» تعیین و تعریف شده است، به لحاظ نظری تا چه میزان با مطلوب اسلام- که شایستهسالاری است- مطابقت دارد، و همچنین به لحاظ تجربه و آنچه که در صحنۀ عمل و اجرا، در بهکارگماری و انتخاب سیاستگذاران و مسئولان و برنامهریزان ارشد اجرایی اتفاق افتاده است، چه مقدار توانسته با شایستهسالاری مد نظر اسلام، هماهنگی و مطابقت داشته باشد. بنابراین، ساختار و سازوکار موجود، هم به لحاظ نظری و هم از حیث عملی مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.
ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی نادری قمی
تاریخ برگزاری:
چهار شنبه 1398/11/16 ساعت 18:30
هیئت داوران:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی درودی
لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/6115
آخرین اخبار
- 1 از 5
- بعدی