شما اینجا هستید
برگزاری نشست علمی «شگفتی های مدل های حسینی در الگوی رهبری از طریق گفتار»
به گزارش واحد خبر و رسانه روابط عمومي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) نشست علمي با موضوع شگفتيهاي مدل حسيني «در الگوي رهبري از طريق گفتار» روز سهشنبه 23/3/91 به توصيه دکتر رضائيان مدير محترم گروه مديريت و با حضور جناب آقاي سيدعلياصغر علوي، دانشجوي کارشناسي ارشد رشته مديريت بازرگاني دانشگاه امام صادق(ع)، در مؤسسه امام خميني(ره) برگزار شد.
علي اصغر علوي در ابتداي اين نشست به اهميت موضوع الگوي رهبري از طريق گفتار امام حسين(ع) اشاره کرد و گفت: اين موضوع پنجرهاي به سوي مديريت اسلامي است که از نوع مديريت و رفتار حسين(ع) است. وي اظهار داشت نشستهايي را با موضوعاتي از قبيل: يک برخورد امام(درنگي در ديدار علي بن طعان محاربي با امام و دريافتهاي مديريتي آن)، طراحي الگوي رهبري با الهام ازگفتگوهاي امام حسين در مسير کربلا(با تکيه بر مدل رهبر و پيروان)، از جهان بيني تا انسان شناسي، از انسان شناسي تا رفتارسازماني در کلام حسيني، درنگي در شخصيت حضرت حر بن يزيد رياحي، روش شناسي تحقيقات علوم انساني با تاکيد بر منابع عاشورايي برگزار کرده ايم و اين نشست که نشست هفتم اين سلسله نشست هاست، با موضوع شگفتي هاي مدل هاي حسيني(در الگوي رهبري از طريق گفتگو) است.
اين دانشجوي کارشناسي ارشد با اشاره به رواياتي که از سوي امامان معصوم(ع) نقل شده است به اهميت پرداختن به روش امام حسين(ع) در برخوردها اشاره کرد و گفت: در همه موارد امام(ع) اصولش را زير پا نميگذارد.
آقای علوی با اشاره به تفاوت مدلهایی که امام حسین(ع) ارائه کرده با مدل های دیگر با ذکر مثال هایی به تبیین این مدل ها پرداخت: 1- امام حسین علیه السلام برای هدایت و رهبری وقت صرف می کند، در حدی که بسیاری از مواقع به نظر الزامی نمی آید و یا حتی سوال برانگیز است، 2- خیلی از مواقع رهبری او از جنس رهبری متداول - در ادبیات مدیریت – نیست و خود عملا وارد میشود، 3- دقت های حسینی در خور تامل است: مثل دقت در منابع طبیعی و جلوگیری از اسراف، دقت بر روی تازه واردین (تازه واردین دشمن و جزییات آن)، دقت بر خروج سالم نیروها و نگرانی بر این موضوع، 4- مدل های حسینی محدود به سخن نیست، مذاکراتش ترکیبی از همه قابلیت هاست، سبدی از خطبه ها، نامه ها، حرکات، روضه ها و حتی نمایش، 5- جامعیت مدل او ترکیبی از برهان و استدلال + حماسه + عاطفه است و این همان عامل ماندگاری اوست، 6- بهره گیری از تمام عناصر غیر متعارف به منظور همراهی و تغییر و مانایی مانند اشک و خون، 7- طراحی شعارهایی برای تداوم و جریان سازی انقلاب خویش، 8- همراهی مخاطبین متفاوت برای تاثیر بر مخاطبین هم ساخت: کودک، پیر، ایرانی، افریقایی، زن، مرد و...، 9- ترسیمی از جهان بینی، انسان شناسی و رفتار سازمانی «موجود»، 10- جمع اضداد مثل: مظلومیت در عین اقتدار، عزت در عین غربت، پیروزی در عین شکست ظاهری، 11- آشنایی زدایی در برخوردها و حرکات، 12- در همه این موارد، امام اصول را زیر پا نمیگذارد، 13- مدلهای حسینی در اکثر موارد وجدان فرد را با انتخاب درگیر می کند و او را در تصمیم به خودِ شخص واگذار میکند و این مهمترین عاملی است که مخاطب را به عجز میکشاند، 14- استفاده به جا از ظرفیت ها و قابلیت های بافت ذهنی افراد و نیز شناخت تاثیرگاه های آن.
وی در ادامه به قلمرو مدلهای امام حسین(ع) اشاره نمود و این جمله را پایان بخش صحبتهایش قرار داد: همین که انسان خود را محدود در زمان نبیند و مخاطبش را همه تاریخ و جغرافیا ببیند خود عاملی در بزرگ شدن انسانهاست.
در پایان این نشست اساتید و دانشپژوهان حاضر برای تکمیل مباحث و رفع نواقص آن، پیشنهادهایی را ارائه نمودند.
لازم به ذکر است علاقهمندان میتوانند متن کامل این نشست را تا روز شنبه27خرداد 1391 از طریق همین سایت دریافت نمایند.
- برای ارسال دیدگاه وارد شوید.
آخرین اخبار
- 1 از 5
- بعدی