شما اینجا هستید
مسأله استقامت و ثبات قدم در دين مورد تأکيد آيات قرآني و مورد توجه حضرت امام (ره) بوده است
آيتالله مصباح يزدي: مسأله استقامت و ثبات قدم در دين مورد تأکيد آيات قرآني و مورد توجه حضرت امام(ره) بوده است
عضو خبرگان رهبري: کساني در جريان انقلاب اصلا به ميدان نيامدند ولي حداقل به دنيا رسيدند، اما خسران بزرگ آن است كه افرادي که از جان، مال و خانواده خود گذشتند و در اين راه جانفشاني كرده، شكنجهها و زندانها تحمل كردند، از راه منحرف شده و منافع مادي را در نظر بگيرند و اين مسأله خطر عظيمي براي اهل ايمان است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيتالله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از فرماندهان و افسران سپاه پاسداران با اشاره به برخي از آيات قرآن مسأله استقامت و ثبات قدم در دين را مطرح و خاطر نشان كرد: بسياري از اين آيات نيز مورد توجه و تأكيد خاص حضرت امام(ره) در آغاز و ادامه نهضت انقلاب اسلامي بوده است.
علامه مصباح يزدي با اشاره به آيهاي از سوره هود كه پيامبر و همراهانش را به استقامت دعوت ميكند، گفت: به فرمايش حضرت رسول اكرم صلياللهعليهوآله اين آيه ايشان را پير كرد، چرا كه علاوه بر نگراني مسئوليت خودشان، بايد نگران مسئوليت ديگران نيز باشند.
عضو خبرگان رهبري ادامه داد: تاريخ اسلام نيز نشان داده است كه اين مسأله جاي نگراني دارد، چرا كه بسياري از افراد با وجود سختيهاي بسيار ايمان آوردند، در شعب ابيطالب محصور شدند و در طول 23 سال پيامبري رسول اكرم صلياللهعليهوآله انواع فداكاريها و از خودگذشتگيها را از خود نشان دادند و جان خود را كف دست گرفته و در ميادين جنگ از رسول خدا دفاع كردند، اما پس از رحلت پيامبر صلياللهعليهوآله هنوز ايشان دفن نشده بر سر جانشيني اختلاف کردند و اين اولين نمود بياستقامتي در مسلمانان بود.
علامه مصباح يزدي ادامه داد: افرادي هستند كه عليرغم اينكه ايمان آوردند، عهد و پيمانهايشان را فراموش ميکنند و گاهي رفتارهايي شبيه رفتار دشمنان از خود بروز ميدهند و گاهي ضربههايي به اسلام و انقلاب ميزنند كه دشمنان نيز قادر به انجام آن نيستند و آن زماني است كه برخي احكام با منافعشان اصطكاك پيدا كند و با خواسته دوستان و نزديكانشان در تضاد باشد.
وي ادامه داد: به همين دليل قرآن مؤمنان را امر به استقامت ميکند و گرنه امر به ثبات قدم درباره كساني كه ايمان نياوردند معنا ندارد.
علامه مصباح يزدي افزود: کساني در جريان مبارزات انقلاب اصلا به ميدان نيامدند ولي حداقل به دنيا رسيدند، اما خسران بزرگ آن است كه افرادي که از جان و مال و خانواده خود گذشتند و در اين راه جانفشاني كرده، شكنجهها و زندانها تحمل كردند، از راه منحرف شده و منافع مادي را در نظر بگيرند، و اين مسأله خطر عظيمي براي اهل ايمان است.
اين استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به گوناگوني مردم در مقابل دعوت انبياء و راه حق ادامه داد: كساني كه مستضعف فكري بوده و حق و باطل را از هم تشخيص نميدهند معذورند، اما كساني كه اهل تشخيص هستند سه دستهاند، اول كساني كه ايمان واقعي ميآوردند و دستورات اسلام را مو به مو انجام ميدهند و در صورت لغزش فورا به مسير بازگشته و در راه حق قرار ميگيرند؛ در نقطه مقابل كساني هستند که با وجود فهم و شناخت حق، در مقابل آن ميايستند و آشكارا مخالفت خود را اعلام ميكنند؛ اما دسته سوم كساني هستند كه حق را ميفهمند اما از ته دل به آن اعتقاد ندارند و از آنجا كه احتمال شكست حق وجود دارد، به گونهاي منافقانه عمل ميكنند كه هر دو طرف را داشته باشند و در نهايت به دنبال گروه پيروز ميروند.
علامه مصباح يزدي با اشاره به اينكه قرآن همه دنيا را مانند جلسه امتحان ميداند كه نتيجه اصلي آن در آخرت مشخص ميشود، به توصيف قيامت از ديدگاه قرآن پرداخت و گفت: دسته اول كه ايمان واقعي داشتند در روز قيامت راهي نوراني براي آنها باز ميشود و بشارت بهشت جاويد به آنها داده ميشود، اما منافقين كه در دنيا ظاهرا ايمان آورده بودند در ظلمت و تاريكي قرار ميگيرند و در آن حال از مؤمنان درخواست ميكنند كه با نور خودشان راه را براي آنان نيز باز كنند كه به مقصود نميرسند و در اين حال ديواري محكم بين آنها حائل ميشود كه در آن دري قرار دارد. در يك طرف رحمت الهي و در طرف ديگر كه منافقان هستند عذاب الهي قرار دارد و اينجاست كه منافقان فريادكنان اهل ايمان را صدا ميزنند که: ما در دنيا همراه با شما بوديم، پس چرا شما در موقعيت رحمت و ما در عذاب هستيم.
آيتالله مصباح يزدي با اشاره به پاسخ اهل ايمان به منافقان، به علل سقوط منافقان اشاره كرد و گفت: اولين مرحله سقوط، نزديکي به فتنه و گرفتار شدن در دام فتنه است.
وي سستي در انجام وظيفه، شك در حقانيت اسلام و راه حق، و فريب خوردن از آرزوهاي بلند را از ديگر علل سقوط منافقان دانست و گفت: برخي به نام اسلام و انقلاب و معنويات در راه دشمنان نظام و انقلاب قدم برميدارند و با شعار خط امام قصد فريب مردم را دارند.
علامه مصباح يزدي ادامه داد: براي عدم ابتلا به اين بلا بايد با خدا صادق بود چرا كه نميتوان خدا را فريب داد و در موقع اجراي احكام دين نيز نبايد سستي كرد چون دين مانند مسائل حزبي نيست.
وي ادامه داد: نبايد خود را در معرض انحراف قرار دهيم و با اهل نفاق نشست و برخاست كنيم؛ اگر به شبههاي برخورد كرديم بايد سريعا جواب آن را بيابيم، زيرا هر باطلي جواب دارد و نبايد گذاشت اين شبهه در دل نفوذ كند.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به لزوم تقوا و اخلاص گفت: گاهي افراد به حقانيت چيزي ايمان دارند، اما نميخواهند آن را بپذيرند چرا كه با منافع آنها در تضاد است، ازاينرو نبايد آرزوهاي مادي و دنيوي باعث فريب انسان و در نتيجه انحراف وي شود.
علامه مصباح يزدي در پايان گفت: شناخت دين، انقلاب، امام (ره) و نائب برحقش كه بزرگترين نعمت براي مردم است و استوار بودن در مقام عمل از ديگر موانع سقوط و انحراف انسان مؤمن است.
گفتني است اين مراسم چهارم مردادماه سالجاري در مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.
- برای ارسال دیدگاه وارد شوید.
آخرین اخبار
- 1 از 5
- بعدی